• BIST 106.843
  • Altın 142,630
  • Dolar 3,5367
  • Euro 4,1209
  • İstanbul 24 °C
  • Ankara 21 °C

15 bin sigortasız şoför direksiyonda

15 bin sigortasız şoför direksiyonda
Ticari taksilerde 15 bin sosyal güvencesi olmayan insan çalışıyor. Kira stopajı ödenmeyen bu 'ticarethaneler' aynı zamanda vergi adaletsizliğinin de adeta merkezi durumunda...

15 bin sigortasız şoför direksiyonda

Ticari taksilerde 15 bin sosyal güvencesi olmayan insan çalışıyor. Kira stopajı ödenmeyen bu 'ticarethaneler' aynı zamanda vergi adaletsizliğinin de adeta merkezi durumunda...

Taksi plakalarının alım-satımı ve kiralanmasındaki denetim eksikliği, bu plakaların farklı amaçlara hizmet eden bir ticaret aracı olarak kullanılmasına yol açıyor. Çoğunlukla galericilerin plakalarını kiraladığı ticari taksilerde 15 bin sosyal güvencesi olmayan insan çalışıyor. Kira stopajı ödenmeyen bu 'ticarethaneler' aynı zamanda vergi adaletsizliğinin de adeta merkezi durumunda

Bugün 18 bin ticari taksinin bulunduğu İstanbul'da taksi plakaları amaç dışı bir ticaret aracı olarak kullanılıyor. Alım-satımı ve kiralanmasındaki denetimsizlikler nedeniyle daha çok zengin kişilerin aldığı bu plakaları galericiler kiraya veriyor. Üstelik 4 bin lira kira bedeli olan taksilerde bugün 15 bin sosyal güvencesi olmayan şoför bulunuyor. Kendisi de taksisi olan bir vatandaş, galericilerin yıllardır bu işten büyük paralar kazandığını iddia ediyor. İddianın sahibi vatandaş konuyla ilgili sorularımızı yanıtladı

ŞOFÖR ÇALIŞIYOR, GÜLBEN KAZANIYOR

Plakaların alım-satımını kimler yapıyor?

Plakayla hiç alakası olmayan oto center'daki galericiler plakaları topluyor, kiraya veriyor, üstelik de rakamı kendi belirliyor. Oysa taksi plakası ame hizmeti amacıyla devletin vatandaşa verdiği bir haktır. Mesela Gülben Ergen parası olduğu için plakayı alıyor, bir galericiye veriyor. Galerici bunu kiralıyor. Şoför sigortasız, Gülben Ergen para kazanıyor.

VERGİ ADALETSİZLİĞİ DİZ BOYU!

Yani şoförler sigortasız mı çalıştırılıyor?

Ayda 6 bin lira geliri olan ve 4 bin liraya kiraya verilen bu ticarethanede şoförlerin çoğunun sadece yeşil kartı var. 15 bin kişi sosyal güvencesi olmadan çalıştırılıyor.

Vergi oranlarında bir adaletsizlik mi var?

Kesinlikle. Bir vergi adaletsizliği var. Ama bunu Maliye Bakanlığı ortaya çıkarmalıdır. 6 bin lira kazanan bir iş yeri, kaç para vergi veriyor? 670 bin TL olan plakanın satışındaki, KDV geliri ne kadardır? Maliye Bakanlığı'nın bunun üstüne gitmesi gerekiyor. 670 bin liraya satılan plakanın satışından KDV alınmıyor. 4 bin liraya kiraya veriliyor. Kira stopajı da alınmıyor. Satışını yaptığın şeyin vergisi olmaz mı!

ÇALIŞMAYAN PLAKAYI TESLİM EDER

Peki bu plakaları kim denetliyor?


Ticari taksi plakaları belediyelerin yaşam alanı ve yol gelişme ve büyümesine göre ihale usulüyle vatandaşa tanınan bir haktır. Bu hak bugün 670 bin lira olarak amaç dışı bir ticaret şekli aldı. Plaka taaddüdünde 'kayıtsız şartsız satılamaz' diyor. Çalışmayan plakasını belediyeye teslim eder. Bu plakalar belediye bünyesinde çalıştırılıp, belediyeye kira vermek suretiyle, bir amme hizmeti şeklindedir.

TAKSİCİNİN SIRTINDAN KAZANIYORLAR

İstanbul Taksiciler Esnaf Odası Başkanı Yılmaz Yahya Uğur, bazı kesimlerin taksicinin sırtından para kazandığını bildiklerini söyledi. Değişim sürecinde, birtakım kontrol edilemeyen devrelerin olduğuna vurgu yapan Uğur, "Bunlar tasvip etmediğimiz ancak çok da kontrol edemediğimiz konular. Hakikaten esnafın bu konuda bilinçlendirilmesi lazım. Taksicinin de sırtından para kazanan var" dedi.

SİGORTA ŞOFÖRÜN HAKKI!

Geçen eylül ayından itibaren bir birim oluşturduklarını anlatan Uğur, şoförlerin sigorta yaptırılması konusunda, bu birimde hizmet vermeye başaldıklarını söyledi. Yahya Uğur şöyle devam etti: "Esnaf temsilcisi bir oda olarak mal sahiplerinin haklarını korumak adına bunu tavsiye ettik. Bizim görevlerimizin içinde, sektörün doğru gelişmini sağlamak adına şoförlerin sigortalı olmasını hep savunduk ."

Hem holding sahibi hem de milyarlık plakası var

Memduh Çırak, bazı galericilerin plakaları amaç dışı kullandığının ve kullandırdığının doğru olduğunu söyledi. Bugün plakalrın rant kapısı haline geldiğini vurgulayan Çırak, "Bir kez dahi direksiyon başında oturmamış plaka sahipleri bulunmaktadır. 1986 yılında çıkan tahdit kanununda geçimini taksicilikten sağlayanlar ticari taksi sahibi olabilirler denmiştir. Ancak bugün holding sahiplerinin dahi plakaları bulunmaktadır Galericiler arasında yüklü sermayesi olanlar plakaları istedikleri gibi speküle edebilmekte ve plakalar üzerinde ciddi paralar kazanabilmektedirler. Plaka alacak vatandaşın yalnızca oda kaydı bulunması yeterli olmakta ve bu kaydın da hiçbir kriteri bulunmamaktadır. Ayrıca sattıkları plakaları bir yıllık sözleşme ile kiralama yolu ile vatandaşa günü gelmeden ellerinden tekrar geri alarak hava parası ile bir başkasına devredebilmektedirler. Plakalar geçimi bu işten kazanan insanlara verilmelidir" dedi.

Bir yıla kadar düzenleme gelecek

Konuyla ilgili görüşünü aldığımız İstanbul Büyükşehir Belediye yetkilileri, plakaların kiraya verilmesi ya da alım satımının yapılması konusunda belediyenin hiçbir yetkisi olmadığını söyledi. Plakaların genellikle firmalar ve ticaret kuruluşlarına kiraya verildiğini belirten yetkililer, bu konuda da yasal bir düzenlemenin ne yazık ki olmadığını ifade ettiler. Kendilerinin de yasal bir düzenleme olmadığı için, herhangi düzenlemeye gidemediklerini kaydeden yetkililer, "Biz bu konuda bir girişimde buulnduk. Bunlara bir düzenleme, standart getirelim, bir çalışma prensipleri olsun şeklinde. Ulaştırma Bakanlığı, valilik, emniyet ve diğer kolluk kuvvetlerle konuşuldu bu konu. 2006'da bir yönerge çıkarıldı. 2009'da revize edildi. Daha sonra kiralamadaki aksaklık ve adaletsizlik ortaya çıkınca, tekrar gündeme geldi. Alt komisyonlarda görüşülecek ve muhtemelen bir yıla kadar böyle bir düzenleme getirilmiş olacak" dedi.

Şoförler mutlaka 4-a kapsamında olmalı

2008 yılında çıkan 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu ile plaka sahiplerinin yanında çalışanların işçi olarak kabul edildiğini ve her işverenin işçisini sigortalı göstermesi gerektiğinin belirtildiğini söyleyen Birleşik Taksiciler Derneği Başkanı Memduh Çırak, denetleme eksikliğinden dolayı şoförlerin, plaka sahiplerinin yanında sigortalı gösterilmediğini anlattı. Memduh Çırak şöyle devam etti: "2010 yılında göreve geldiğimizden itibaren Birleşik Taksiciler Derneği, SGK konusunda yoğun çalışma yürüterek İstanbul SGK Müdürlüğü'nün kasım ayı itibari ile denetleme yapmasını sağladı. Aralık ayına gelindiğinde plaka sahiplerini temsil eden odaların yoğun baskısı sebebi ile torba yasasına bu durumun değiştirilmesi ile ilgili madde konulmak istenmiş ve SGK denetlemeleri askıya alınmıştır. Bugün itibariyle SGK'nın 20011/36 sayılı genelgesi ile 10 günden az çalışanlar 4-b kapsamına yani bağ-kur kapsamında sayılırlar ibaresi eklendi. Odalar, bu madde üzerinden plaka sahiplerine 'şoförlerinizle 10 günlük sözleşme imzalayarak onların primlerini kendilerinin ödemesini sağlayın' demiştir. Ancak taksi şoförleri 30 gün çalışmaktadır. Dolayısıyla bu madde geçersizdir. Taksi şoförleri kesinlikle 4-a kapsamında olmalı ve primleri araç sahipleri tarafından ödenmelidir."

Kaynak: Yeni Şafak

www.UlasimOnline.Com

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Ulaştırma | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Haber Scripti: CM Bilişim