• BIST 90.383
  • Altın 144,409
  • Dolar 3,6117
  • Euro 3,9021
  • İstanbul 12 °C
  • Ankara 18 °C

3’üncü havalimanı kredisi ‘İngiliz hukuku’na takıldı

3’üncü havalimanı kredisi ‘İngiliz hukuku’na takıldı
Üst düzey bir yetkili, tüm dünyada büyük finansman gerektiren projelerin İngiliz hukuk sistemine göre düzenlendiğine dikkat çekti.


İstanbul’da Yeniköy ve Akpınar köyleri arasına inşaatı süren 3’üncü havalimanının ilk etabının 29 Ekim 2017 yılında açılması planlanıyor.  

7 bankanın ortak girişimi ile 3’üncü havalimanı için sağlanacak 4.5 milyar Euro’luk kredi sözleşmesinin ‘Türk Hukuku’na göre düzenlenmesi, bankalar arasında uyuşmazlık sorunu çıkardı

İstanbul’a yapılacak olan 3’üncü havalimanının kredi sözleşmesinde verilen ek sürenin altından, ‘uluslararası normlar krizi’ çıktı. 3’ü kamu, 4’ü özel olmak üzere 7 bankadan finanse edilecek olan 4.5 milyar Euro’luk kredi paketi için kreditörlere yıl sonuna kadar ek süre verilmişti.

Konuya yakın kaynakların verdiği bilgiye göre, sözleşmenin ‘Türk hukuku’na göre hazırlanması, uluslararası normlara uygun olmaması taraflar arasında uyuşmazlık yarattı. Bankalar, havalimanı için sağlayacakları krediyi daha sonra yabancı bir bankaya satmak istediklerinde sözleşmenin önlerinde engel olacağını savunuyor. Bankaların bu tür büyük bir kredinin bilançolarına yapışmasını istemedikleri belirtiliyor.

TÜRK HUKUKU YETERSİZ Mİ?

Gecikmenin nedenlerine ilişkin görüşlerine başvurduğumuz üst düzey bir yetkili, tüm dünyada büyük finansman gerektiren projelerin İngiliz hukuk sistemine göre düzenlendiğine dikkat çekti. Yetkili, “Bu dünyanın her yerinde böyledir. Bu boyutta bir proje Çin’de de olsa Avrupa’nın herhangi bir ülkesinde de olsa finanse edilirken İngiliz hukukuna göre düzenlenir. Bu, kredinin uluslararası satın alınabilirliğinin oluşması için yapılıyor. Yoksa Türk hukuk sisteminin yetersiz oluşu anlamında değil” bilgisini verdi.

YAPI KREDİ AYRILDI İDDİASI

Özetle, süredeki uzamanın bir ayağını düzenlemenin uluslararası normlara uymaması nedeni ile bankacıların, kredinin uluslararası satın alınabilirliğine engel teşkil edebileceği kaygısı yatıyor. Öte yandan aralarında Garanti, Denizbank, Finansbank’ın da bulunduğu konsorsiyumdan Yapı ve Kredi Bankası’nın ayrıldığı da iddia ediliyor.

Planlamada kredi sözleşmesinin son tarihi Mayıs 2015 olarak belirlenmişti. Ancak, görüşmeler mayıs sonuna kadar tamamlanamayınca Ulaştırma, Denizcilik ve Habercilik Bakanlığı tarafından değerlendirmeye alındı ve ek süre verilmesi kararı çıktı. Yetkililer, kredi sözleşmesi için ek süre verilmesinin nedeninin bürokratik süreçler olduğunu ifade etmişti.

Kredinin yüzde 40’ı kamu bankalarından

Yeni havalimanını yapacak konsorsiyum tarafından kurulan İGA adına geçtiğimiz haftalarda açıklamalarda bulunan Limak Yönetim Kurulu Başkanı Nihat Özdemir, havalimanı için kredinin bulunduğunu açıklamıştı. 7 bankadan 4.5 milyar Euro kredi alacaklarını açıklayan Özdemir, “Kredinin yüzde 60’ını (2.7 milyar Euro) Ziraat, Halkbank ve Vakıfbank sağlayacak. Yüzde 40’ını da Garanti, Yapı Kredi, Denizbank ve Finansbank karşılayacak. 4 yılı ana para ödemesiz, toplam 16 yıl vadeli olacak” demişti. Ancak Özdemir’in sözünü ettiği büyük kredi paketi için görüşmeler mayıs sonuna kadar tamamlanamadı. (Kaynak: Sözcü)

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Ulaştırma | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Haber Scripti: CM Bilişim