• BIST 9524.59
  • Altın 2484.08
  • Dolar 32.5023
  • Euro 34.683
  • İstanbul 14 °C
  • Ankara 17 °C

50 yıl sonrasının uçak modeli tasarlandı

50 yıl sonrasının uçak modeli tasarlandı
Havacılık sektörü 787 Dreamliner ile 30 yıl boyunca hizmet verecek en yeni uçak modeline kavuştu.Tasarımcılar 50 yıl sonrasının havayolu seyahatini şekillendirecek çalışmalara imza atıyor.

Geleceğin uçağı nasıl olacak?

Havacılık sektörü 787 Dreamliner ile 30 yıl boyunca hizmet verecek en yeni uçak modeline kavuştu.Tasarımcılar 50 yıl sonrasının havayolu seyahatini şekillendirecek çalışmalara imza atıyor.

Havacılık sektörünün önümüzdeki senelerde kendisini nasıl yenileyeceğini aşağı yukarı biliyoruz. Airbus, en büyük yolcu uçağına daha fazla pazar bulma gayretlerine devam ederken, yeni motorlu A320neo ve son tasarımı A350XWB serilerini sektörle tanıştırmak için geri saymaya başladı.

Boeing de yeni motorlu 737MAX’i duyurduktan hemen sonra; geleceğin uçağı 787 Dreamliner’ı 26 Eylül’de ilk müşterisi All Nippon Airways’e teslim etti.

Bütün bu gelişmeler ışığında uçak üretiminin 10 yıllık geleceğinin önemli bir kısmını tahmin edebiliyoruz. Ancak yeni uçak modelleri tasarlayıp üretmek, endüstriye kazandırmak kolay iş değil.

Hâlihazırda birçok uçak, uzay mühendisi ve CEO gelecek yılların yani 40, hatta 50 yıl sonrasının uçaklarını tasarlamaya devam ediyor. Gelecekte üretimi planlanan konsept uçak tasarımları ve çalışmalarını takip edip sizlerle paylaşmaya çalışıyorum.

Son bir yılda üreticiler geleceğin havayolu seyahatini şekillendirecek nasıl tasarımlar yaptı, bu kervana yeni katılanlar kimler? Sizin için inceledim. Bir uyarı: Konsept uçakların maketleri eşliğinde gerçekmiş gibi sunulan haberlere itibar etmeyin. Ama gelecek hayali kurmak istiyorsanız buyurun. 

SAX-40

Kalkış gürültüsü tarih olacak

SAX- 40, Amerika’nın beyin merkezi MIT’den (Massachusetts Teknoloji Enstitüsü) ve İngiltere’nin önemli üniversitesi Cambridge’ten 40 mühendisin üç yıl kafa yorarak tasarladığı bir konsept. En dikkat çekici yönü sessiz olması. 215 koltuklu uçak kalkarken 63 desibel ses çıkaracak.

 Bugünün uçaklarının kalkışta yaklaşık 150 desibel ses çıkardığını ve 63 desibelin sıradan bir konuşma gürültüsü olduğunu söylersek sanırım gelişmenin ne derece büyük olduğu daha kolay anlaşılır. Uçağın bir tüp gövdesi yok. Hatta bu uçağın bir kuyruk kanadı bile bulunmuyor.

Bütün bunların yerine tamamı kanada benzer bir gövde tasarımı, arka kısımda da üç adet motor yer alıyor. Bu kadar özelliğinin yanı sıra bu konsept uçağın Boeing 777’den yüzde 35 daha az yakıt tüketeceği iddia ediliyor. 

Lockheed: Stratoliner

İlham kaynağı çamur kuşu

Avustralya’da yaşayan düz kuyruklu çamur kuşu dünyanın hiç durmadan uçma rekorunu 11 bin 678 km ile elinde tutuyor. Tasarımcı William Black de bu kuşun kanatlarından esinlenerek Lockheed Martin’in sıfır emisyonlu konsept uçağı Stratoliner’ı tasarladı.

Dünyanın herhangi bir yerine direkt uçuşu sıfır emisyonla sağlama fikriyle yola çıkan Black, uçak yakıtı olarak hidrojen kullanmayı düşünüyor.

Konsepteki geniş kanatların, inanılmaz aerodinamik yapının ve dört adet kriyojenik hidrojenle çalışan turbofan motorun Stratoliner’ı havanın daha az direnç gösterdiği irtifalara taşıması planlanıyor. Böylece konsept uçağın daha az yakıtla gökyüzünde bir kuş gibi süzülmesi düşünülüyor.

NASA: Solar Flapper

Kanat çırparak kalkacak

ABD Havacılık ve Uzay Dairesi’nde (NASA) birileri sabit kanattan sıkılmış olmalı. Çünkü Solar Flapper görebileceğiniz en ilginç kanatlara sahip konsept uçak. Tamamen güneş enerjisiyle çalışacak uçak, kuş gibi kanatlarını çırparak kalkış, uçuş ve iniş yapmak için tasarlandı.

Çevre dostu konseptin gövde kısmı hariç her tarafına biyonik güneş panelleri yerleştirilmiş. Bu proje ne kadar gerçek olur bilmiyorum, ancak en ilginç bulduğum konsept uçakların başında NASA’nın Solar Flapper’ı geliyor. 

Airbus: Konsept Uçak

İsminden bahsettirmek için konsept uçak

Bu sene Paris Airshow’danönce tanıtılan Airbus Konsept Uçak büyük ilgi gördü. Tasarımında kabin içine yoğunlaşan Airbus, uçağını hayata geçirmeye başladığında sadece elektronik-mekanik materyallerden değil biyolojik-organik elementlerden de yararlanacak.

Kısaca uçak, yaşayan bir organizma gibi olacak. Mesela gerektiğinde saydamlaşarak uçağın dışını gösteren biyonik yapı ve biyopolimer zar, vücudunuza göre şekillenen biyonik koltuklar ya da vücut ısınızı uçaktaki birimleri çalıştırmak için kullanan organik yapılar gibi...

Konsept uçak içindeki teknoloji sayesinde de herkes kendine göre eğlenceyi bulup uzun uçuşları keyifli hale getirebilecek. “Uzun uçuş” demişken söylemeden geçmeyelim; daha iyi tasarlanmış, gelişmiş aerodinamiğe sahip motorlar, gövde ve kanatlar sayesinde artık kıtalararası uçuşlar bugün olduğu kadar uzun sürmeyecek. 

EADS: ZEHST

4.248 km/s hız olur mu?

Saatte 4 bin 248 km hızla uçması planlanan ZEHST, 2.5 saat gibi kısa bir sürede Tokyo’dan Londra’ya uçabilecek. ZEHST’in üretilebilmesi için gerekli teknolojinin gelişmesi lazım. Çünkü Avrupalı Airbus’ın da sahibi komundaki EADS (Avrupa Havacılık ve Savunma Sanayi), konsept uçağın deniz seviyesinden 32 km yüksekte uçmasını istiyor. İlk teslimatının 2050 yılında yapılması planlanan ZEHST’in motorları Stratoliner gibi Hidrojenle çalışacak. 

Diğer konsept uçak projeleri

Boeing Pelican (kargo uçağı)

1400 ton taşıyacak.

152.4 m kanat açıklığı olacak

Boeing Fozzie

Pervaneli

Saatte 805 km hıza sahip

Boeing Honeydew

Yüksek aerodinamik etki

Düşük yakıt tüketimi

Flying Saucer

Çevreye yüzde 50 daha yararlı

Ufo’ya benziyor

Airbus NACRE

Tasarımı SAX-40’ı andırıyor

Motorları arkada

www.UlasimOnline.Com

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Ulaştırma | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0212 970 87 88 | Haber Scripti: CM Bilişim