• BIST 109.666
  • Altın 156,594
  • Dolar 3,8910
  • Euro 4,5831
  • İstanbul 14 °C
  • Ankara -2 °C

Adnan Ağaçlı: 2015, otomotivde yeni bir rekor yılı olabilir

Adnan Ağaçlı: 2015, otomotivde yeni bir rekor yılı olabilir
Araç Lojistikçileri Derneği’nin (ARLOD) 10. Olağan Genel Kurulu, Ramada Plaza İstanbul Asia Airport Oteli toplantı salonunda 25 Şubat 2014 tarihinde gerçekleştirildi.

ARLOD üyelerinin yoğun ilgi gösterdiği genel kurulda konuşan Yönetim Kurulu Başkanı Adnan Ağaçlı, otomotiv sektörünün geçen yılını değerlendirerek, 2015 yılı öngörülerinde bulundu.

Otomotiv sektöründe, geçen yıl boyunca yaşanan ekonomik dalgalanmalar nedeniyle parametrelere ilişkin tahminlerde bulunmanın güçleştiğine dikkat çeken Ağaçlı, “Fed Açık Piyasa Komitesi (FOMC) kararları, TCMB’nın sıkı para politikaları, Seçimler, BDDK düzenlemeleri, ÖTV ve kur artışları, faizdeki yükselişler; hatırlanacağı gibi, 2014’ün otomotiv sektörü açısından hayli zor bir yıl olacağı ancak büyük kayıpların olmayacağı tahmininde bulunmuştuk. Bu anlamda, 2014 yılı öngörülerimiz düzeyinde %10’luk bir kayıpla 767 bin 681 adetlik satış rakamıyla kapattı. Otomotiv sektörü, ekomonik verilerin beklenenden iyi gelmesiyle birlikte 2015 yılına da umutla girmiş olduk” diye konuştu.

2015 yılı öngörü ve beklentiler

Bu yıla ait öngörülerde de bulunan Adnan Ağaçlı, şöyle devam etti: “2015 yılı Ocak ayında bir önceki yılın aynı ayına göre; Toplam üretim yüzde 37 oranında artarak, 103 bin adete, toplam otomotiv ihracatı yüzde 54 oranında artarak, 79 bin adete, toplam pazar ise yüzde 7 oranında aratarak 37 bin adete ulaştı. Böylece, sektör son 7 yılın en iyi Ocak ayı performansını yakalamış oldu.

Ekonomide ilk gelen bu olumlu rakamlar, 2015 yılı otomotiv sektörü beklentilerini hayli yükseltti. Söz konusu beklentilere temel teşkil eden kalemlere bakacak olursak; Petrol fiyatının 40-50 dolar civarına kadar inmesi, Kur ve faizde gerileme, cari açığın azalması, enflasyonun düşmesi gibi temel ekonomik verilerden kaynaklanan bu pozitif sinyaller, tüketici nezdinde talep artışına neden olacağı, üretimin ve satışların artmasına olumlu katkı sağlayacağını tahmin etmekteyiz.

Daha önemlisi, TCMB faizlerde indirime devam edeceğini açılaması sonrasında, tüketici kredi faizi oranlarında da düşüşe, talepte ise artışa neden olacağı, bu durumun otomotiv sektöründe olumlu karşılık bulacağı beklentilerimiz arasındadır.

Otomotiv sektöründe diğer bir etken ise kur hareketliliğidir.  Döviz kurunda yaşanan değişkenlikler genelde 2-3 ay sonra fiyatlara yansıdığı görülmektedir. Özellikle Euro’nun  değer kaybetmesi, Türkiye’deki otomobillerin ağırlıklı olarak Euro bazlı satıldığı düşünüldüğünde, Otomotiv Sektörü açısından, 2015 model bitmiş araç fiyatlarına şubat ayı satışlarında yansıyacağı tahmin edilmektedir.

2015 yılında ekonomik büyüme ve göstergelerin orta vadeli plan doğrultusunda gerçekleşeceğini ve yine yüzde 4 civarında ekonomik büyüme gerçekleşeceğini ifade edebiliriz.

Araç Lojistiği ve Otomotiv sektörü temsilcileri, bütün bu verileri göz önüne aldığında, 2015 yılında otomotiv pazarının geçen yıl seviyelerinde ya da bir miktar üzerinde gerçekleşmesi beklemektedir.

Bütün bu gelişmelerin otomotiv pazarını olumlu etkileyeceğini, 2014 yılını 767 bin 681 adetle tamamlayan otomotiv sektöründe; seçim senesi olan 2015’te pazarın satış adedinin 775 bin ila 825 bin aralığında olacağı beklentisi hayli yaygın olduğu gözlemliyoruz.

2015 yılı genel seçimlerinin yarı yılda olmasının doğal sonucu olarak, seçim öncesi ve seçim sonrası oluşacak tablonun reel ekonomiye olumlu veya olumsuz etkileri tabi ki olacaktır.  Neticede, 2015 yılı oldukça yoğun ve sünprizlere gebe bir sene olacak gibi duruyor. Belki de, 2015 yılı otomotiv sektörü için yeni bir rekor yılı olacaktır.”

Araç Lojistikçileri daha fazla anlayış bekliyor

Araç Lojistiği operasyonları sürecinde, araçlarda meydana gelen ufak tefek, küçük hasarların büyük oranlarda nakliyeciye yansıtılmasının dayanılamaz boyutlara geldiğini ifade eden ARLOD Başkanı Ağaçlı, “Olay vuku bulduğunda, Nakliyat; Abonman Sigorta, tenzili muafiyet sebebiyle, sigortacı tarafından sigorta kapsamı dışında tutuluyor. Bu nedenle en ufak bir çizikte dahi, bizlerden çok büyük katılım isteniyor. Değer kaybı olarak alınan bu paralar, nakliyeciye çok büyük yaralar açmaktadır. Üretici firma ve yetkili satıcılardan gerekli anlayışı göstermelerini, daha uygun bir yaklaşım tarzı ile konuyu ele almalarını özellikle belirtmek istiyorum.

Diğer bir konu başlığı ise ekonomik dalgalanmalar, Otomotiv sektörü içerisinde, ekonomik dalgalanmalardan en çok etkilenen sektör, araç lojistiği yapan firmalar olmaktadır. Sektörde olası talep azalması ile daralan iş hacmi sebebiyle sadece araç taşıma işinde kullanabildiğimiz oto taşıyıcı treylerin oluşturduğu atıl kapasite ve sabit işletme maliyetlerini göğüslemek ve olumsuzluklara katlanmak zorunda kalıyoruz.

Dolayısıyla, komşunun tavuğu komşuya kaz görünür hesabı, araç lojistiğinde sanıldığının aksine çok büyük paralar kazanılmıyor. Yapılan yatırımlar çok kolay olmuyor. Çekiçi ve oto taşıyıcı treylerden oluşan bir taşıma ünitesini yenileyebilmek için ortaya çıkan maliyeti ve parasal değeri sizler de tahmin ediyorsunuzdur. Buna rağmen, sektöre daha iyi hizmet verebilmek ve olası riskleri en aza indirmek için çekici ve oto taşıyıcı üniteleri belli periyotlarda sürekli yeniliyoruz. Ayrıca, lojistiği talep edilen araçları teslim alıp, teslimi tamanlanıncaya kadar ki süreçte sırtımızda sürekli risk taşıyoruz. Bu risklerin her birinin parasal karşılığı var. Ilaveten, eğitimlerinde katkıda bulunduğumuz, işlerinde deneyimli olmasına dikkat ettiğimiz şoförlerin de olası risklerini bizler üstlenmek zorunda kalıyoruz. Araç lojistiği sektörüne empati ile bakılmasını rica ediyorum.

Son olarak, Otomotiv Sanayimizin, 2014’te yeni yatırımlarla üretim kapasitesini 1,7 milyon adede ulaştırmış olması, bizleri ülkemiz ve sektörümüz adına memnun ediyor.

Yeni otomotiv yatırım projelerin 2016 yılı başında devreye girmesiyle, ülkemiz hafif ticari araç üretiminde olduğu gibi, otomobil üretiminde de Avrupa’da önemli merkezlerden birisi olmasını temenni ediyorum” açıklamasını yaptı.

www.ulastirma.com.tr
 
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Ulaştırma | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Haber Scripti: CM Bilişim