• BIST 106.736
  • Altın 140,992
  • Dolar 3,5210
  • Euro 4,0955
  • İstanbul 25 °C
  • Ankara 23 °C

Akü, yakıt ve fren sistemlerinde arıza var

Akü, yakıt ve fren sistemlerinde arıza var
Şimdiye kadar yapılmış yolcu uçaklarının en verimlisi hatta tasarım aşamasında en fazla sipariş alan ve 'rüya uçak' olarak isimlendiren Boeing 787 Dreamliner...

 

Şimdiye kadar yapılmış yolcu uçaklarının en verimlisi hatta tasarım aşamasında en fazla sipariş alan ve "rüya uçak" olarak isimlendiren Boeing 787 Dreamliner, akü, yakıt ve fren sistemlerinde arıza yaşadığı için uçuşları Amerikan Federal Havacılık Dairesi (FAA) tarafından durduruldu.
 
7 Temmuz 2007'de tanıtımı gerçekleştirilen uçak, Boeing'in 777 modelinden 14 yıl sonra tasarlayıp üretime geçtiği en yenilikçi yolcu uçağı.Yolcu kapasitesi konfigürasyonuna göre 300-350 kişi arasından değişen 787, 2011'de benim de aralarında bulunduğum havacılık dünyasından birçok davetlinin katılımıyla Japon ANA'nın filosunda servise girmişti. Gövdesi kompozit malzemeden yapıldığı için plastik uçak olarak anılıyor. Geçen yıl yapılan tanıtım turu kapsamında ben de Moskova-İstanbul arasında 787 ile uçtum.
 
Bugün serviste olan 50 adet 787, 15 aydır güvenli şekilde uçarak 1 milyonu aşkın yolcu taşıdı. Japon ANA ve JAL havayolları, toplam 24 adet 787'yle en çok bu modeli kullanan şirketler. Yaşanan sorunları rapor eden Japon şirketlerine Amerikan FAA ve Boeing, bir basın açıklamasıyla; "787'lerin tasarımı mükemmel" açıklamasıyla cevap vermesinden 2 gün sonra Japonya'da tüm uçaklar yere indirildi. Ardından FAA, sorunlar giderilinceye kadar tüm 787'lere uçuş yasağı getirdi.
 
Boeing ile uçağı ilk kullanan havayolları ANA ve JAL arasında 787'lerin geç tesliminden itibaren başlayan ve devam eden ciddi bir iletişim sorununa da dikkat çekmek gerekir. Unutmamak gerekir ki, bütün yeni tasarım uçaklarda bu tarz sorunlar yaşanıyor. Modelin oturması da 4-5 yıl alabiliyor. Airbus 380 de ilk uçuşlarında çeşitli sorunlar yaşamıştı.
 
Eğer Boeing 787'lerdeki sorunlar kısa sürede halledilirse, kâbusa dönen günler çabucak unutulacaktır. Bugün kadar ciddi güvenlik sorunu yaşamayan 787'ler için Airbus'ın CEO'su Fabrice Bregier'in, "Boeing'in 787 uçakları yolcular için tehlike oluşturmamaktadır" açıklaması önemli.
 
Zira 787'lerde hayata geçirilen birçok teknoloji başta aküler olmak üzere ilk uçuş için gün sayan Airbus'ın 350 modelinde de kullanılacak.
 
787'DE YAŞANAN SORUNLAR
 
All Nipon Airways: Batarya problemleri, iniş sırasında kokpit camında çatlak, fren sorunları, bilgisayar sistemlerinde arıza sebebiyle uçuş iptali ve kalkışı sırasında kokpit camında çatlak.
 
Japan Airlines: Yakıt kaçağı, kalkış öncesi yakıt sızıntısı, elektrik bölmesinde ve kapıda duman belirtileri...
 
Qatar Airways: İniş sırasında jeneratör arızası...
 
United Airlines: Uçuş sırasında elektrik jeneratörü başarısızlığı...
 
3. HAVALİMANINA 'BERLİN UTANCI' UYARISI!
 
Yaklaşık 7 milyar Euro maliyetle İstanbul'a yapılacak 3'üncü havalimanını üstlenecek konsorsiyumların, Ulaştırma Bakanlığı ve Devlet Hava Meydanları İşletmesi'nin dikkatine sunmak istediğim bir havalimanı hikâyesi var. Geçen yıl açılışına davet edilmiştim. Açılışından bir gün önce inceleme yapacak, ertesi gün de törene katılacaktım.
 
Fakat gitmeme günler kala açılışın ertelendiği haberi gelince, böyle bir gelişmeyi Alman mühendisliği ve titizliğine yakıştıramadım. Bilenlerin tahmin edeceği üzere Almanya'nın başkenti Berlin'de inşa edilen Uluslararası Berlin-Brandenburg Havaalanı'ndan bahsediyorum. Açılış tarihi 3 Haziran 2012 olan havalimanı şu an dek açılabilmiş değil. Hatta çıkan sorunlar sebebiyle açılışı Mart 2013'e ertelenmesine rağmen, bu tarihe kadar problemin giderileceği konusunda da netlik yok.
 
Zaman daralırken açılış tarihi 27 Ekim 2013 oldu yani bir erteleme haberi daha geldi. İstanbul'daki 3'üncü havalimanı geniş bir arazide ve sıkıntıları olan bir bölgede yapılacağından, açılış tarihi önceden kararlaştırılan güne yetiştirilmek üzere aceleci davranılırsa bu tarz sorunlar karşımıza çıkabilir. Çünkü çok büyük çukurların doldurulması ve dolan boşlukların yerleşmesi için bir süre beklemek gerekiyor. Aksi takdirde üzerinde yapılacak binanın, pistin inşaat çalışması bittikten sonra sürprizle karşılaşması söz konusu olabilir. Berlin'de de bu tarz sorunlar yaşanıyor.
 
Alman basınının "ulusal bir rezalet" olarak nitelendirdiği Brandenburg Havalimanı'nın 2014'ten önce hizmete giremeyeceği, tam olarak ne zaman açılacağının ise tahmin edilemediği belirtiliyor. Hâlbuki 25 milyon yolcu kapasiteli Berlin, Lufthansa Havayolları'nın Frankfurt ve Münih'ten sonra üçüncü merkezi (HUB) olacaktı.
 
Toplam maliyeti ilk 2.5 milyar Euro olan havalimanı sadece yangın söndürme sistemlerindeki sorunlardan dolayı değil, aynı zamanda inşaattaki karmaşıklık ve bazı çöküntüler sebebiyle erteleniyor. Gecikmelere sebep olan ek maliyetle birlikte havalimanı maliyeti 5.5 milyar Euro'yu çoktan bulmuş durumda. Yetkili çevrelere duyurulur. 
 
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Ulaştırma | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Haber Scripti: CM Bilişim