• BIST 89.764
  • Altın 145,514
  • Dolar 3,6255
  • Euro 3,9111
  • İstanbul 9 °C
  • Ankara 7 °C

Aliağa limanları dış ticarette Türkiye'nin lokomotifi

Aliağa limanları dış ticarette Türkiye'nin lokomotifi
Bu yıl 3'üncüsü gerçekleştirilen Aliağa Uluslararası Liman Yönetimi ve Lojistik Zirvesi' sektörün önde gelen temsilcilerini bir araya getirdi. Toplantıda Aliağa'nın yakın gelecekte dünyanın en önemli liman bölgelerinden biri olacağına vurgu yapıldı.

Aliağa'nın yakın gelecekte dünyanın en önemli liman bölgelerinden biri olacağına vurgu yapılırken, bölgenin ihtiyaç duyduğu demiryolu ve karayolu yatırımlarının bir an önce başlaması gerektiği belirtildi.

Aliağa Ticaret Odası (ALTO), İMEAK Deniz Ticaret Odası İzmir Şubesi, Uluslararası Taşımacılık ve Hizmet Üretenler Derneği (UTİKAD), Türkiye Liman İşletmecileri Derneği (TÜRKLİM), Uluslararası Nakliyeciler Derneği (UND) ve TOBB UND'nin işbirliğiyle bu yıl 3'üncüsü gerçekleştirilen Aliağa Uluslararası Liman Yönetimi ve Lojistik Zirvesi' sektörün önde gelen temsilcilerini bir araya getirdi.

İzmir Vali Yardımcısı ve İzmir Limanı Mülki Amiri Ufuk Seçilmiş, CHP İzmir Milletvekili Prof.Dr. Kamil Okyay Sındır ile liman ve lojistik sektörünün temsilcilerinin katıldığı Zirve'nin açış konuşmasını gerçekleştiren Aliağa Ticaret Odası Yönetim Kurulu Başkanı Adnan Saka, bölge limanları, sorunları ve çözüm önerileri hakkında bilgi aktardı.

POTANSİYELİN İYİ YÖNETİLMESİ İÇİN LOJİSTİK ÜS ŞART

Aliağa Limanlarına yılda 5 bin gemi geldiğini, 40 milyon tonun üzerinde elleçleme yapıldığını ve bölgedeki limanlardan gerçekleşen dış ticaret hacminin 21 milyar dolar olduğunu vurgulayan Saka, İleride bu büyük rakamların bölgeyi kilitlememesi için Aliağa'daki yük hareketlerinin planlı bir şekilde gerçekleşmesi gerektiğini ve bölgedeki potansiyelin iyi yönetilmesi için lojistik üssün şart olduğunu ifade etti.

Aliağa limanlarının dış ticarette Türkiye'nin lokomotifi olduğunu ve yakın zamanda dünyanın en önemli liman bölgelerinden biri olacağını dile getiren Saka, "Ege Bölgesinin 23 milyar dolar olan toplam ihracatının Aliağa limanlarından gerçekleşme oranı yüzde 43,71'dir. Aliağa'dan gerçekleştirilen ithalat ise 10.7 milyar dolardır. Bakıldığı zaman Aliağa tek başına 21 milyar dolarlık bir dış ticaret hacmine sahip. Bunun yanı sıra hâlihazırda yapımı devam eden dünyanın en büyük liman işletmecilerinden APM Terminals, 1.3 milyon TEU başlangıç kapasiteli Petkim'in Petlim Limanı'nı 2016'nın ilk çeyreğinde faaliyete geçirmeye hazırlanıyor. Başta Batıçim olmak üzere Aliağa bölgemizdeki limanlar, yeni yatırım hamlesine girişti. Tüm bu yatırımlar ve rakamlar yakın gelecekte Aliağa'nın, ülkenin en önde gelen liman bölgelerinden biri olacağını gösteriyor" dedi.

LOJİSTİK ÜS İÇİN EN UYGUN YER 'ALİAĞA'

Aliağa limanlarının Akdeniz ve Ege'de ülkemize stratejik üstünlük sağlayan dev bir dış ticaret noktası olması dolayısıyla konumunun iyi değerlendirilmesi gerektiğini söyleyen Saka, "Lojistik üslerin hangi konumlarda daha verimli olacağı ve üslerde ne tür çalışmaların yapılabileceği amacıyla 2012 yılında Avrupa'daki önemli lojistik merkezler arasında yer alan Hamburg ve Bremen, 2015 yılında ise Rotterdam, Amsterdam ve Antwerp limanlarında incelemelerde bulunduk. Bu incelememiz sonucunda İzmir'de kurulması planlanan lojistik üssün Aliağa'da daha verimli olabileceğine bir kez daha şahit olduk. Lojistik üslerin kara, deniz ve demir yolu ulaşım olanaklarının bir arada olduğu bölgelerde kurulmasının daha fizıbıl olacağını düşünüyoruz. Aliağa'nın da tüm ulaşım ağlarının odağında bulunması ve tüm ulaşım modlarına uygun bir noktada olması sebebiyle İzmir'e yapılacak lojistik üssün Aliağa bölgesinde olması ülkemiz ve yatırımcılar açsından faydalı olacaktır" diye konuştu.

ALTYAPI YATIRIMLARI BİRAN ÖNCE SONUÇLANDIRILMALI

Aliağa Limanlarının büyük bir potansiyele sahip olmasına karşın liman bölgelerinde yaşanan geri saha yetersizliği, depolama, altyapı sorunları ve kara, otoyol ile demir yolu bağlantıları alanlarındaki eksiklikler gibi bazı sorunların en kısa sürede ortadan kaldırılması gerektiğini kaydeden Saka, Nemrut Körfezi'ndeki limanlara giden Yeni Foça Yolu'nun onarımı ve asfaltlanması için Karayolları Genel Müdürlüğü'nün sorunun çözümü noktasında harekete geçmesinin bölgede memnuniyet yarattığını söyleyerek şöyle devam etti: "Bölge ve ülke ekonomisine bu denli katkı sağlayan limana mevcut yol yakışmıyordu. Taşımacılar, üreticiler ve köylüler için çok ciddi sıkıntı oluşturan Yeni Foça yol ayrımı ve liman bölgesi yolu yoğun trafik altında ihtiyaca cevap veremiyor. Karayolları 2. Bölge Müdürü Sayın Abdulkadir Uraloğlu'nun yolun 1,5 kilometrelik kısmının bittiğini ve kullanıldığını, geriye kalan kısmının da imar planı değişikliğinden sonra bitirileceğini açıklaması hepimizi memnun etti. Sorunun çözümü noktasında çaba gösteren herkese teşekkür ediyoruz. Bununla birlikte 5 kilometrelik alan içerisinde kalan Petkim Siteler bitiminden, demir çelik fabrikaları arasındaki yolun da bir an önce bitirilmesini bekliyoruz."

EN ÖNEMLİ SORUN ULAŞIM

Aliağa'yı ve Nemrut limanlarını gelecekte bekleyen en önemli sorunun yol olacağını belirten Saka, "İlçemizde faaliyet gösteren araç sayısı 20 bin civarında. Yine ilçemizin İzmir'i Çanakkale'ye bağlayan karayolunun üzerinde olması nedeniyle Aliağa'dan günde ortalama 40 bin araç gelip geçiyor. Bugün dahi Aliağa İzmir arasındaki trafik sıkışıklığından dolayı 30 ila 45 dakika arasında gecikmeler yaşanıyor. Petkim limanının faaliyete geçmesiyle birlikte günde ortalama 2 bin 750 adet tırın daha trafiğe ekleneceği düşünülürse önümüzdeki süreçte Aliağa ve İzmir arasında yolculuk yapmak içinden çıkılmaz bir hal alacak. Bu nedenle yetkililerden bir an evvel Koyundere'ye kadar gelmiş olan İzmir-Çanakkale Çevreyolu'nun en azından Aliağa'ya kadar tamamlanmasını ve liman yollarının bu yola bağlantısının sağlanmasını talep ediyoruz" şeklinde konuştu.

Saka son olarak Aliağa Gümrük Müdürlüğü'nün her ne kadar başarılı hizmet verse de, 'Aliağa Petrokimya İhtisas Gümrük Müdürlüğü ve Aliağa Gümrük Müdürlüğü' olarak ikiye ayrılmasının faydalı olacağı ve zaten yoğun çalışan Aliağa Gümrük Müdürlüğünün iki ihtisas alanı olarak ayrılmasının ithalat ve ihracatçıların iş akışını hızlandıracağı vurgulayarak konuşmasını sonlandırdı.

ALİAĞA SEKTÖRÜN BÜYÜK AKTÖRLERİNDEN OLACAK

Zirvede açış konuşmasından sonra söz alan İmeak Deniz Ticaret Odası İzmir Şubesi Yönetim Kurulu Başkanı Yusuf Öztürk, Aliağa'nın taşımacılık sektöründe başlayan büyük oyunun aktörlerinden biri olmaya aday olduğunu söyledi.  İMEAK Deniz Ticaret Odası İzmir Şubesi Yönetim Kurulu Başkanı Yusuf Öztürk, yakın gelecekte Aliağa'nın dünyanın en önemli liman bölgelerinden biri olacağını söyledi. Denizcilikteki sıkıntılı havaya rağmen gemi ve liman yatırımlarının devam ettiğine dikkat çeken Öztürk, "Dünyanın en büyük terminal işleticileri ve konteyner hatlarının neredeyse tümü Türkiye’de yatırım gerçekleştirdi. Aliağa da, taşımacılık sektöründe başlayan bu büyük oyunun aktörlerinden biri olmaya aday. Sıvı petrol türevi yüklerin getirdiği ivme ile Türkiye'de en büyük yük hareketinin yaşandığı Aliağa’daki limanlarda ilk 9 ayda 35 milyon 733 bin ton yük hareketi gerçekleşti. 2015 sonunda bu rakamın 45 milyon ton seviyesine ulaşması bekleniyor. Yine ilk 9 ayda Aliağa'daki limanlarda elleçlenen konteyner miktarı 429 bin TEU'ya ulaştı. Bu muazzam bir gelişmedir. Emeği geçen herkese teşekkür ediyorum" dedi. 

'ALİAĞA'NIN UFKU AÇIK'

Aliağa’nın ufkunun artık ‘Ege'nin dış ticaretinin yüzde 45'ini yapan bir liman bölgesi’ tanımı ile sınırlı tutulamayacağını belirten Öztürk, "APM Terminals'in, 1.3 milyon TEU kapasiteli Petlim Limanı'nı kısa süre içinde hizmete alacak olması, Aliağa'yı Doğu Akdeniz'de yeni bir oyuncu yapacak.  Aliağa'daki diğer limanlar da yeni bir yatırım dönemine girdi. Yatırımların bir bölümü Türkiye'nin dış ticaret yükünü taşımak için yapılıyor. Ülkemizin konumunu ve boğazları dikkate alırsak, asıl büyüme aktarma yüklerinde yaşanacak. İşte Aliağa, bu misyonu üstlenip, Doğu Akdeniz ve Karadeniz aktarma yüklerini ve Çin'den Avrupa'ya uzanan tarihi İpekyolu’ndaki ticari hareketliliği kendine çekebilir" diye konuştu. 

Bölgedeki limanların belirli yüklerde uzmanlaşarak, yıkıcı rekabete girmemesi gerektiğini ifade eden Öztürk, Aliağa'daki limanların demiryolu ve karayolu bağlantısının bir an önce kurulması, Aliağa'nın lojistik üs haline gelmesi gerektiğini söyledi. Öztürk, şöyle devam etti: "Aliağa'yı ve İzmir bölgemizdeki limanları, yani Büyük İzmir Limanı'nı dünya aktarma merkezlerinden biri yapacaksak, bu yatırımlar bir an önce tamamlanmalı. Bölgemizdeki yatırım iştahını da dikkate alarak Kuzey Ege Çandarlı Limanı ve İzmir Alsancak Limanı’nı da bu oyunun içine katmamız şart. Türkiye'nin en büyük konteyner limanı olarak planlanan Kuzey Ege Çandarlı Limanı, konteyner terminalinin yanında, farklılaşmak adına gemi bakım-onarım ve tedarik merkezi haline de getirilmeli. 300 milyar dolara yaklaşan dünya gemi yakıtları pazarından 4 milyar dolar kazanabiliriz. Çandarlı, Aliağa bağlantısı sağlanarak yakıt tedarik bölgesi olabilir. 

Çanakkale’den İskenderun’a kadar kıyılarımızda bir gemi bakım-onarım tersanesi maalesef yok. Özellikle Ege Denizi’ndeki yoğun gemi trafiği böylesi bir tesisleşme projesini fizıbıl kılıyor. İzmir Alsancak Limanı’nın gelişmesini sağlayacak Büyük Körfez Projesi’nin bir an önce hayata geçmesi de çok önemli."

LARSEN: "TÜRKİYE BİZİM İÇİN ÇOK STRATEJİK BİR ÜLKE"

APM Terminals Türkiye Genel Müdürü Mogens Wolf Larsen, Türkiye'nin kendileri için çok stratejik bir ülke olduğunu söyledi. APM'in dünyanın en büyük liman operatörlerinden biri olduğunu belirten Larsen, "Petlim projesi artık tamamlandı. Limanımızın açılmasına çok az kaldı. Biz çok heyecanlıyız. Sanat eseri bir terminal binası inşa ettik. 2016 ilk yarısında açılacak. Ege Bölgesi'nde en büyük ve en etkili liman olacak" diye konuştu.

Zirve’nin açılışına TÜRKLİM Genel Sekreteri İrfan Bilgin, UTİKAD Başkanı Turgut Erkeskin, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı’ndan Emre Dinçer ve Çetin Altun katıldı. Aliağa Ticaret Odası Başkanı Adnan Saka, yeni liman yatırımlarından dolayı Petlim Limanı Genel Müdürü Doğan Çırakoğlu'na plaket verdi.

aliaga_zirve.jpg

aliaga_zirve1.jpg

aliaga-010.jpg

aliaga1-007.jpg

aliaga2-005.jpg

aliaga3-004.jpg

Deniz Haber Ajansı

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Ulaştırma | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Haber Scripti: CM Bilişim