• BIST 97.533
  • Altın 145,781
  • Dolar 3,5801
  • Euro 4,0019
  • İstanbul 20 °C
  • Ankara 12 °C

Armatörler krizde boğulmaya başladı

Armatörler krizde boğulmaya başladı
Dünyanın en büyük ikinci ham petrol taşıyıcısı General Maritime da denizdeki fırtınaya yenik düştü ve iflas istedi. 19 milyon DWT'luk bir filoyu kontrol eden Frontline’ın piyasa değeri ise 5 milyar dolardan çeyrek milyar dolara geriledi.

Armatörler krizde boğulmaya başladı

Dünyanın en büyük ikinci ham petrol taşıyıcısı General Maritime da denizdeki fırtınaya yenik düştü ve iflas istedi. 19 milyon DWT'luk bir filoyu kontrol eden Frontline’ın piyasa değeri ise 5 milyar dolardan çeyrek milyar dolara geriledi. 100’den fazla gemiye sahip üç denizcilik şirketini kontrol eden Navios Maritime Başkanı Angeliki Frangou’ya göre sektördeki iflaslar hızlanarak devam edecek.  

Denizcilik sektöründe iki dev armatörlük şirketinin bugün düştüğü durum ham petrol taşımacılığındaki çöküşü gözler önüne seriyor. Amerika merkezli dünyanın ikinci en büyük ham petrol taşıyıcısı General Maritime’ın geçen ay iflas başvurusunda bulunmasının ardından, yaklaşık 19 milyon dwt tonluk bir filoyu kontrol eden Frontline da nakit sıkıntısı yaşıyor. Şirket üçüncü çeyrekte 166.6 milyon dolar zarar açıkladı. Bir önceki yıl ise sadece 12.7 milyon dolar kar elde edebilmişti. Şirketin geldiği mali durumu ise Bloomberg’in verileri ortaya koyuyor; 2008 yılında 4.7 milyar dolarlık piyasa değeri olan Frontline’ın bugünkü piyasa değeri 241 milyon dolara geriledi.

2008 finansman krizinin ardından denizcilik piyasaları dibe vurmuştu. Büyük tonajlı kuru yük piyasası 2010 yılında nispeten hareketlenmeyi başardı fakat tanker marketindeki kötü piyasa üç yıldır devam ediyor. Araştırma şirketi Clarkson’un raporları; büyük tonajlı tankerlerin günlük kiralama bedellerinin 2010 başından buyana yüzde 47 oranında düştüğünü gösteriyor.

Çok büyük tonajlı ham petrol taşıyıcı (VLCC) filosu 2088’den buyana yüzde 11 büyüme gösterdi 570 geminin üstüne çıktı. Bu gemilerin 40 tanesi Frontline’ın, yedi tanesi ise General Maritime’ın filosunda bulunuyor. 2007 yılında günlük kira getirisi 289 bin dolara kadar çıkan bir VLCC tankerin bugünkü günlük navlun getirisi 29 bin dolar civarında. Bu navlunu da uzun dönem kiralamalarda bulmak mümkün.

Baltic Exchange verilerine göre; denizyoluyla taşınan ham petrolün yüzde 20’sini taşıyan VLCC filosunun tek sefer kiralamalarında günlük kira getirisi ortalama 7 bin 627 dolar civarında. Bu getirinin 2010 yılında 32 bin dolar olduğu düşünüldüğünde tanker marketinin geldiği seviye armatör ve bankaları ürkütüyor.  

İflaslar hızlanacak

1.7 milyar dolar borcu bulunan ve geçen ay mahkemeye başvurarak iflas koruması isteyen New York merkezli General Maritime dışında bu yıl iflas isteyen birçok büyük şirket daha vardı. Güney Kore’nin en büyük ikinci operatörü Kore Line Corp, Britannia Bulk Plc, Singapur merkezli Armada Pte Ltd. ve Transfield ER Cape de mahkemeye iflas başvurusunda bulunmuştur.

100’den fazla gemiye sahip üç denizcilik şirketini kontrol eden Navios Maritime Başkanı Angeliki Frangou’ya göre sektördeki iflaslar hızlanarak devam edecek. Nedeniyse piyasada çok fazla gemi arzının olması ve çok yüksek fiyatlara alınan gemilerin getirilerinin operasyon maliyetlerini karşılamaması.

Kaynak: Perşembe Rotası

www.UlasimOnline.Com

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Ulaştırma | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Haber Scripti: CM Bilişim