• BIST 109.050
  • Altın 153,440
  • Dolar 3,8386
  • Euro 4,5114
  • İstanbul 14 °C
  • Ankara -2 °C

Biyodizelde atık yağa destek tartışması

Biyodizelde atık yağa destek tartışması
Maliye Bakanlığı’nın yayınladığı tebliğle, yerli tarımdan üretilen biyodizel için sağlanan yüzde 2’lik vergi indiriminin atık yağlardan üretilecek biyodizel için de uygulanmaya başlaması akaryakıt sektöründe önemli bir tartışma başlattı.

Petrol ithalatıçıları düzenlemenin atık yağlarda kayıt dışılığı arttıracağını savunurken, biyodizel sektörünün temsilcileri ise bu iddiaların aksine kayıt dışılığın önüne geçileceğini ileri sürdü. Sektör temsilcilerinden Tamer Afacan düzenleme için, “Çevreyi kirleten bir unsur ekonomiye kazandırılıyor. Bundan daha faydalı bir şey olabilir mi?” ifadelerini kullanırken, Niyazi Ilter, “Çok sayıda şirketin tekrar biyodizel piyasasına girmeye çalışmasını tedirginlikle izliyoruz.” açıklamasında bulundu.

Maliye Bakanlığı tarafından yayınlanan tebliğle, motorine harmanlanacak biyodizel ile ilgili usul ve esaslar belirlendi. Tebliğle atık yağların harmanlanarak biyodizele çevrilmesi ile ilk başta ödenecek ÖTV’den daha sonra yüzde 2’lik bir indirim sağlanması öngörülüyor. Ancak ilgili kamu kurumlarındaki yöneticiler, çıkarılan yeni düzenlemenin bir takım sorunları beraberinde getireceğini ifade ediyor. Atık yağların bu kapsama alınmasını iyi karşılamayan bazı bürokratlar da kayıt dışılığın artacabileceğine dikkat çekiyor.

ALBIYO-BIR Genel Sekreteri Tamer Afacan, düzenleme sayesinde kayıt dışında kullanılan ürünlerin kayıt altına alınacağını ifade ederek, “Sıkıntılı bir durum görmüyoruz. Son derece normal bir durum. Çevreyi kirleten bir unsur ekonomiye kazandırılıyor. Bundan daha faydalı bir şey olabilir mi?” diye konuştu. Bürokratların kaygıları ile ilgili de, “Onlar her şeye kaygılılar. Buna da bir kulp takıyorlar. Biyoyakıt kullanımı da zaten 20 bin ton. Bu 16 milyon tonluk bir pazarda nedir ki? Ama biyoyakıtı hiç sokmak istemiyorlar. ‘Bir sokarlarsa, Türkiye enerji ihtiyacının yüzde 3-4’ünü karşılamaya başlar.’ diyorlar. Bazıları, ‘Biz de ithalat yapamazlar..’ diye düşünüyorlar.” ifadelerini kullandı.

Atık yağların harmanlandığında bir zararın yaşanmayacağına da işaret eden Afacan, “Motora daha faydalı,, yağlanma özelliğinden dolayı. Harmanlandıktan sonra, atık olmaktan çıkıyor üstelik. Rafine ediliyor. Tertemiz bir yağ haline getiriliyor. Atıkla ilgili unsurların tamamı biyodizel üretimi öncesinde egale ediliyor.” şeklinde konuştu.

Petrol Sanayi Derneği (PETDER) Genel Sekreteri Niyazi Ilter ise geçmişteki tecrübelerden benzer uygulamaların kaçak ve kayıt dışı faaliyetlere sebebiyet verdiğini bildiklerini belirterek, şunları söyledi:

"Bu gelişmeler sonrasında, çok sayıda şirketin tekrar biyodizel piyasasına girmeye çalışmasını tedirginlikle izliyoruz. Kaçak ve kayıt dışı faaliyetler gerek sektörümüzü gerekse oluşan vergi kayıplarından dolayı ülke ekonomimizi olumsuz yönde etkilemekte, haksız rekabete yol açmaktadır. Riskleri asgariye indirmek ve suistimallerin önüne geçmek üzere gerekli denetim ve önlemler en üst düzeyde alınmalıdır. Bu nedenlerle, PETDER olarak bugüne kadar kaçak ve kayıt dışı konusunda yaşanan tecrübelerin dikkate alınmasıyla ilerlenmesi gerektiği düşüncesindeyiz."

www.ulasimonline.com

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Ulaştırma | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Haber Scripti: CM Bilişim