• BIST 9068.33
  • Altın 2324.893
  • Dolar 32.3725
  • Euro 34.9755
  • İstanbul 18 °C
  • Ankara 15 °C

Bosch'un Hedefi Sıfır Kaza!

Bosch'un Hedefi Sıfır Kaza!
Bosch'un geliştirdiği sürücü takviye sistemleri, daha emniyetli ve daha rahat sürüşlerin önünü açıyor.

Bosch, trafikte ölümlü kazaları azaltmayı amaçlayan "sıfır kaza" vizyonu kapsamında , sürücülerin konforunun yanında güvenliğini de sağlayan "sürücü takviye sistemleri"ni sunmaya devam ediyor. Otomotiv alanında onlarca yıldır birden fazla yeni teknolojiye imza atan Boch'un İngiltere'deki Mira Test Merkezi'nde düzenlediği emniyetli sürüş eğitimlerine katıldık, daha emniyetli yolların önünü açacak teknolojileri bizzat deneme ettik.

Hiçbir vakit kendi otomobillerini üretmemiş olsa da Bosch, dünyanın önce gelen otomotiv tedarikçi firmalarından birisi ve pek çok fazla otomobil markasına teknoloji çözümler sağlıyor.

Sürücülerin yorgunluğunun başladığını algılayarak ikaz veren, fren pedalına geç basma veya hiç basmama sebebiyle gercekleşmekte olan arkadan çarpmaları en aza indiren, şerit değiştirme veya şeritte kalmada sürücüye takviye veren bu sistemler çoğu vakit yaşam kurtarıyor. Yalnızca Almanya'da önceki sene tescil ettirilen 2,95 milyon yeni otomobilin 680 bini yorgun sürücüleri herhangi bir kazaya yol açmadan önce uyaracak sürücü takviye sistemine sahip yer alıyor .

Sürücü takviye sistemleri Türkiye'de bilinmiyor

Bosch Türkiye tarafından yapılan ve sürücü takviye sistemlerinin bilinirliğine ışık tutan "Otomotiv Araştırması"na göre sürücülerin çoğu son 1 senede tehlikeli durumlarla karşılaştığını belirtiyor. Bu durumlar arasında %77 ile ani fren yapma, % 54'le fren yapmak veya manevra yapmak arasında ikilemde kalmak, %48'le şerit değiştirirken arkadan gelen aracı görmemek, %44'le park yerinden çıkarken yoldaki aracı görmemek ve yüzde 31'le dönüş icra ederken gelen aracı görmemek bulunuyor.Buna karşın , sürüş güvenliği sağlayan ve yaralanmalı/ölümlü kazaların önüne önceki sürücü takviye sistemleri sürücüler tarafından pek bilinmiyor.

Sürücü takviye sistemleri; çarpma testleri düzenleyen ve motorlu vasıta satın alan tüketicilere arabaların emniyet performansları hakkında bağımsız değerlendirmeler sağlayan Euro NCAP'in yeni puanlama sistemi tarafından da teşvik ediliyor. Puanlama sisteminde, prediktif acil frenleme ve şerit koruma takviye sistemlerinin kullanımı artı değer sağlıyor.

Sürücü takviye sistemleri ile alakalı veri (bilgi) veren Bosch Türkiye Temsilcisi Steven Young, bu sistemlerin sıfır kazaya giden yolda mühim bir adım olduğunu söylüyor. Sürücü takviye sistemlerinin ilerki zamanlarda daha tehlikeli koşullarda bile sürücülere yardımcı olacağını ifade eden Young "Sürücü takviye sistemleri yakın ilerki zamanlarda , tehlike karşısında araçların sürücüden bağımsız hareketlerine olanak sağlayacak ve tehlikelerle karşı karşıya kalmalarını önleyecek. Yapılan her yenilikle beraber kullandığımız araçlar bizleri daha kazasız sürüş şartlarına ve otonom sürüşe götürüyor." diye belirtti . Young sözlerine şu şekilde devam etti: "Sürücü takviye sistemleri ve bir sonraki adım olan otonom sürüş, trafik kazalarının ve bu kazalar sebebiyle yaralanma ve ölümlerin daha az yaşanacağı, trafik sıkışıklıklarının yanında motorlu araçlardan doğaya salınan zararlı egzoz emisyonlarının azalacağı bir gelecek vadediyor."

Kazaların başta gelen nedeni insan hataları

Yaşanan trafik kazalarının yaklaşık olarak %90'ı insan hataları sebebiyle meydana geliyor. İnsan hatalarının başında ise sürücülerin trafikteki risklerin farkına varmaması, yaşanan ani durumların doğru değerlendirilip hızlı reaksiyon verilememesi veya müdahale edilememesi geliyor. Steven Young " Önceki sene gerçekleşen 37.977 trafik kazasında 1.292 kişi yaşamını kaybetti, 50 binden çok kişi ise yara aldı . Bu Senenin ilk 9 ayına baktığımızda ise 28.532 trafik kazası oldu ve 900 kişi yaşamını kaybetti, 38.935 kişi ise yara aldı . Emniyet Genel Müdürlüğü'nün bu verilerine göre sürücü kusurları en başta gelen sebep olarak gösteriliyor. Sürücü kusurları arasında, aşırı hız ve dikkatsizlik neticesi direksiyon hakimiyetinin kaybedilmesi en başta gelen etken olarak bulunuyor . Sürücülerin sıklıkla yapmış olduğu disiplin hataları arasında geçiş üstünlüğünü tespit edememe, dönüş hataları, aşırı hız ve hatalı mesafe tahminleri geliyor. Hatalar, sürücülerin çok kritik durumlarda hata kararlar verebilmesinin beraberinde monoton yol koşullarında sürücünün algı ve dikkatinin düşmesinden kaynaklanıyor." diye belirtti . Bosch Türkiye Otomotiv Araştırması da vasıta kullanan her beş kişiden birinde vasıta kullanımının stres yarattığını ortaya koyuyor.

Sürücü takviye sistemleri, yaşanan kazaların sıklığını, yaralanmalı, ölümlü kazaların sayısını ve bu kazalar neticesi yaşanan maddi kayıpları minimuma indiriyor. Ayrıca, bu sistemler sürücülerin üzerindeki stresi ve trafik sıkışıklığını önleyerek daha keyifli bir sürüş sağlıyor. Young "Bir otomobilde ün yapmış olan emniyet sistemlerinin başında ESP geliyor. Yapılan faliyetlere göre, ESP kayma sebebiyle oluşan kazaları %80'e varan oranda engelleyebiliyor. Bu sebepten ötürü de, bu ay itibarıyla ESP, Avrupa'da tüm yeni tescil edilen araçlarda ve Türkiye'de ise yeni tescil edilen tüm binek ve 1,3 tonun altındaki ticari araçlarda isteğe bağlı olmaktan çıkıp standart ekipman haline geliyor." diye belirtti .Bosch; sürücü takviye sistemleri, etkin emniyet sistemleri ve pasif emniyet sistemleri olmak üzere üç kategoride 22'nin üzerinde çözüm sunuyor. Araçların çevrelerini nasıl göreceklerini ve algılayacaklarını kademeli olarak öğrenmek için yararlandığı video ve radar sensörlerini üreten Bosch, 2014 senesi bitimine kadar 1,3 milyar adet radar ve video sensörü satışını hedefliyor. Bosch, güçlü bilgisayar takviye sistemlerinin hızlı tepki vererek sürücü kadar iyi düşünebilmesini de sağlıyor.

Bosch Grubu sadece 2013 senesinde tetkik -geliştirme faaliyetlerine 4, beş milyar avro yatırım yaptı ve her gün ortalama 20 patent başvurusunda bulundu. Böylesine üretken bir şirketin imzasını taşıyan ve yeni otomobillerde en sık kullanılan takviye sistemleri şu şekilde :

ACC ve ACC Stop & Go:  Yeni çıkan tüm otomobillerin %4'ünde mevcut bulunan ACC ve ACC Stop & Go ağır trafiğe karşın rahat sürüş sağlıyor. Adaptif hız sabitleme (ACC) bir radar sensörüyle beraber çalışarak, ağır trafikte bile öndeki arabayla önceden belirlenmiş emniyet mesafesini koruyor. Sistem, otomatik olarak gaz ve frenleme yaparak hızı trafiğin akışına göre ayarlıyor, pürüzsüz ve yakıt tasarruflu bir sürüş sağlıyor. Stop & Go sürümünde ise ACC trafik sıkışıklığında otomobili yavaşlatıyor, hatta tümünün durduruyor. Otomatik şanzımanlı araçlarda ise kısa duraklamanın peşinden trafik hareketlendiğinde motoru tekrardan çalıştırıyor.

Yol İşareti Tanıma:  Almanya'da tescil edilen araçların %4'ünde mevcut bulunan sistem yol işaretlerini tanıyor. Bir video kamera, trafik işaretlerini okuyarak alakalı bilgiyi gösterge tablosunda sembol olacak şekilde sunuyor. Bosch bunun yanı sıra , akıllı telefon kullanıcılarına yönelik, telefon kamerasından yol işaretlerini tanıyan yol işareti tanıma çözümü myDriveAssist'i de bedava olarak kullanıma sunuyor.

Şerit Desteği:  Yeni araçların %10'unda mevcut bulunan Şerit Destek Sistemi, sürücü şeritten kasıtlı ya da kasıtsız olarak ayrıldığında, sürücüyü uyararak kazaların bir adım önünde . Almanya'nın GIDAS kaza veritabanına göre şerit koruma desteği, şeridi kasıtsız olarak terk eden otomobillerin yol açtığı kazaları %28'e varan oranda engelleyebiliyor. Elbette ülkemizdeki şeritlerin tutarlı olmaması gerekçesiyle bu sistemin düzgün çalışmayacak olması üzücü.

Otonom Acil Frenleme:  Yeni araçların %11' inde mevcut bulunan sistem, olası bir mani tespit ettiğinde yardımcı frenleme sistemini acil durma için hazırlıyor ya da sürücü tepki vermediğinde otomatik olarak frenleme başlatıyor. Yapılan çalışmalar, tüm araçlarda otomatik acil frenleme sistemi olsa, Almanya'da yaralanmayla sonuçlanan tüm arkadan çarpmalı kazaların %72'ye varan oranlarda engellenebileceğini gösteriyor. 2016'dan bu yana Euro NCAP'in en yüksek notu olan 5 yıldızı kazanmak için bu sistem zorunlu hale gelecek.

Akıllı Far Kontrolü:   Bütün yeni otomobillerin %20'sinde mevcut bulunan Akıllı Far Kontrolü, taşıt gece vakti ya da tünel içerisinde sürülürken yardımcı kısa farları gerektiği şekilde otomatik olarak açıp kapatıyor. Şayet far kontrolü önde herhangi bir taşıt veya karşıdan gelen bir vasıta görmüyorsa uzun farları da otomatik olarak açıp kapatıyor. Dahası akıllı far kontrolü yolun gidişatına göre ayarlanabiliyor ya da sürekli kısa ve uzun farlar arasında giderek gelebiliyor.

Yorgunluk Tespit Sistemi:   Bütün yeni araçların %23'ünde mevcut bulunan Yorgunluk Tespit Sistemi, direksiyon başında mikro uyku, azalan konsantrasyon ve yorgunluk gibi sürüş güvenliği açısından son derece tehlikeli olan durumların ilk işaretlerini erkenden tespit edebiliyor. Bosch'un Yorgunluk Tespit Sistemi, yorgunluğa özgü kalıpları yakalamak için, direksiyon açı sensörü ya da elektrikli direksiyon kullanımından yararlanarak sürücünün direksiyon kullanma davranışını sürekli olarak analiz ediyor. Sistem aynı dönemde her türlü ani, küçük direksiyon hareketlerini de fark ediyor. Ardından sürücüye uyuklamaya başlamadan önce bir mola vermesi için sesli ya da görsel bir ikaz gönderiyor.

Bu sistemlerin hepsi değişik otomobil markalarının yeni modellerinde yerlerini almaya start verdi dahi . Daha emniyetli bir sürüş için, yakın ilerki zamanlarda satın alacağınız otomobilin mümkün olduğunca çok sayıda sürücü takviye ve emniyet sistemi içermesinde fayda var.

www.ulastirma.com.tr

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Ulaştırma | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0212 970 87 88 | Haber Scripti: CM Bilişim