Çalışan konteyner gemisi filosu rekor seviye olan 15 milyon TEU kapasiteye ulaştı. Yeni rekor kapasiteye ulaşımın asıl sebeplerinin yeni gemilerin teslim alınması ve hurdaya çıkarılan gemilerin sert bir şekilde azaltılması gösterildi.
Sekiz aylık kapasite azalımından sonra çalışan filonun büyümesinin fiyat rekabetini de yenilemesi bekleniyor. Kapasite azalımıı taşıyıcı şirketlerin navlun oranlarını yükseltmek için ortaya koyduğu ortak bir çaba olarak adlandırılmakta.
2012 yılının başlamasından bu yana 62 yeni konteyner gemisi teslim edildi, bu 62 geminin hepsinin toplam kapasitesi 455,000 TEU kapasitede ve teslim edilen 62 geminin 23 adedinin ise herbirinin taşıma kapasitesi 10,000 TEU’dan fazla.
Öte yandan aktif olmayan konteyner gemilerinin filosunu kapasitesi ise Mart ayından Nisan ayına 913,000 TEU kapasiteden 723,000 TEU kapasiteye geriledi. Pazar analizcileri boş filo kapasitesinin düşmeye devam edeceğini ve 5,000 TEU taşıma kapasitesinin üstünde ki gemilerin büyük bir çoğunluğunun bu yaz yeniden çalışmaya başlayacağını bildirdi.
2012 yılında gemi sökümü de hızlandı, 2012 yılın başından bu yana toplamda 55 gemiden ve 93,500 TEU taşıma kapasitesinde oluşan bir gemi topluluğu söküme yollandı, bu sayede kapasite akımındaki düzen de korunmaya devam edildi. Ek olarak bu yılın sonunda toplam söküm kapasitesi 200,000 TEU’ya ulaşabilecekken, bu kapasite yeni gelen gemilerin pazara kattığı 1,4 milyon TEU kapasitenin yanında çok küçük bir miktar olarak görünmekte.
1,4 milyon TEU ek kapasite, sabit olmayan talep ile birleştiğinde, taşımacılık şirketlerinin yakın zamanda zorladığı navlun oranı artışını tehdit etmekte. Alphaliner’ın raporunda ana limanlardaki talep büyümesi ilk çeyrekte yüzde beş oranında düşüş gösterdi. Taşıyıcıların, giderek yükselen yakıt fiyatlarının navlun oranlarını dengesizleştirmesiyle bir zayıf çeyrek daha geçirmeleri bekleniyor. Bu durum da yeni gemi sözleşmesi fiyatlarının da beklenen fiyatlardan daha düşük bir şekilde kiralanmasına sebep oluyor.
Deniz Haber Ajansı-Ahmet ÖZDÜZGÜN