Fakat, Maersk’in 461 milyon dolarlık kâr açıklamasına üzerine Çin’in resmi Haber Ajansı Xinhua Cosco’yu ve yönetimini yerden yere vurdu.
Maersk Grup geçtiğimiz günlerde 2012 yılı için 461 milyon dolarlık kâr elde ettiklerini açıkladı. Bu kâr haberi Cosco’nun 1,6 milyar dolarlık kayıp için küresel market hareketlerini ve zorlu şartları bahane ettiğini son derece açık bir şekilde ortaya koydu.
Xinhua haberinde, Cosco’nun 2011 yılında da zarar ettiğini ve bu yıl da 1,6 milyar dolar değerinde bir zarar etmesinin beklendiğini ifade etti ve Cosco için ortak bir markette bulunana “Zararların Kralı” betimlemesini uygun gördü.
AŞIRI KAPASİTE BÜYÜK SORUN
Üç yıl arka arkaya zarar etmesi Cosco’nun borsa kuralları gereği, menkul kıymetler borsasından çekilmesi manasına gelir, o nedenle bu yıl Cosco’nun performansı şirketin geleceği için son derece önemli.
Xinhua’nın Şanghay’da ismi verilmeyen bir taşıyıcı firmasının yöneticisi ile yaptığı röportajda, sektörün Çin’de devlet iştirakilerine verilmesi üzerine yeni bir istek hazırladıklarını ve bu istekte yaşlı gemilerin söküme gönderilmesini belirttiklerini keza aşırı kapasitenin son derece büyük bir sorun olduğu ifade etti.
Son derece katı bir kapasite kontrolü ile geliştirilmiş son zamlar kâr elde edebildiğini göstermiş olsa da Maersk Asya – Avrupa rotasında yeniden bir zam yapmayı planladığını ve zammın TEU başına 600 dolar olacağını bildirdi. Çin’li taşıyıcıların Maersk’i takip etmesi bekleniyor.
ÇİNLİ ŞİRKETLER ÇEŞİTLİLİĞE BAŞVURMALI
Fiyat artışlarının yanı sıra, Dolar ile Yuan arasında ki döviz kuru da stabil hale geldi, bu gelişim de Çin’den yapılan ihraçlarda taşıyıcı firmalara destek çıkacaktır. Çin’in bu yıl ticaretinin yüzde sekiz oranında artarak geçen yılın 6,2 oranlık yükselişini geride bırakması bekleniyor.
Xinhua’nın haberine göre, 2002 yılından sonra Çin’li taşıyıcılar sektörün birden gelişmesi ile bolluk dönemi yaşadılar, ancak bu dönem 2008 yılında gelen ekonomik çalkantıyla birlikte bitti ve 2008 yılıyla gelen fırtınalı sezonla nasıl baş edeceğini bilememek zorlu bir ders olduğunu kanıtladı.
Xinhua’ya göre, Çinli taşımacılık şirketleri çeşitliliğe başvurmalı, Çin’li taşıyıcıların mal varlıkları terminal ve gemi inşa gibi konteyner taşımacılığı odaklı bir şekilde dağıtılmış durumdayken, Maersk ise ayrıca petrol ve perakendeciliğe de yatırım yaptı, böylelikle konteyner taşımacılığı sektöründe yaşanan çöküşten olduğunca az etkilenmeyi başardı.