• BIST 9524.59
  • Altın 2491.05
  • Dolar 32.5468
  • Euro 34.7226
  • İstanbul 14 °C
  • Ankara 16 °C

Erol Yücel: Koster filosu yenilenmeli

Erol Yücel: Koster filosu yenilenmeli
DTO Meclis toplantısında kürsüye gelen TOBB Denizcilik Meclisi Başkanı Erol Yücel , ticaretimizin artmasına rağmen denizciliğin büyümediğini, bu yüzden koster filosununu yenilenmesini istedi.

İMEAK Deniz Ticaret Odası'nın 2013 yılının ilk Olağan Meclis Toplantısı geniş bir katılımla dün gerçekleştirildi. Toplantının açılış konuşmasını yapan DTO Meclis Başkanı Cengiz Kaptanoğlu, Dünya Denizcilik Üniversitesi (WMU) tarafından Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım’a fahri doktora ve en başarılı mezun ödülünün verilmesinden duyduğu mutluluğu dile getirdi ve ardında da TOBB Denizcilik Meclisi Başkanı Erol Yücel’e söz verdi.

2013 yılının ilk DTO Meclis toplantısında kürsüye gelen TOBB Denizcilik Meclisi Başkanı Erol Yücel Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği tarafından Ankara’da gerçekleştirilen  6. Türkiye Sektörel Ekonomi Şurası’ndaki konularla ilgili katılımcılara bilgi verdi. Özellikle denizcilik ile ilgili ele alınan konular hakkında katılımcıları bilgilendiren Yücel, toplantıda yaptığı konuşmadan kısa bir sunum gerçekleştirdi.

6.Sektörel Ekonomi Şurası’nda sektörlerin 5 sorununu hükümete iletmek üzere yazılı olarak bildirdiğini ve denizcilik sektörü olarak kendilerinin de en önemli 5 tane sorunu ilettiklerini söyleyen Yücel  orada yaptığı konulara değindi. “Ben yazılı olarak belirtmiş olduğumuz konulara değinmeden bambaşka bir konuşma yaptım” diyen Yücel Bildiğiniz gibi geçtiğimiz yıl Türkiye İhracatçılar Birliği Türkiye’nin 2023 hedefi olarak 500 milyar dolarlık bir ihracat hedeflediğini belirtmişti. Bu sadece bir söylemdi, hesap kitap yapılmadan ortaya atılmış bir söylem.Sonraki zamanlarda ekonomi bakanımız Zafer Çağlayan'ın bu söylemi tekrar ettiğini gördüm ve bir adım daha ilerledikten sonra Türkiye ihracatçılar meclisinin bunun altını doldurduğunu gördüm” dedi.  Türkiye'nin 2023 yılı hedeflerine bakıldığında ihracat hedefi 500 milyar dolar olarak öngörüldüğüne göre son 10 yılın ihracatın ithalatı karşıladığı oranını dikkate aldığımızda 2023 Türkiye'sinin 850 milyar dolarlık ithalat yapma mecburiyeti var. 500 milyarda ihracat yaptığımıza göre dış ticaretimiz 1trilyon350milyar dolar olacak 10 yıllık süreçte.

Bu bizim için ne ifade ediyor diye baktığımızda Türkiye dış ticaretinin yüzde 90’nı deniz yoluyla yapan bir ülke ve bunun yüzde5’ ini de navlun olarak kabul ettiğimizde Türkiye 2023 yılında 50 milyar dolar navlun ödemek zorunda” dedi.

Türk bayraklı gemiler

Artık Türk bayraklı gemilerin ithalat ve ihracattan büyük pay almaya başladığını ve2011 yılında 371 milyar dolarlık ihracatın yüzde 17’sini Türk bayraklı gemilerle gerçekleştirildiğini söyleyen Yücel, hükümetin dış ticaret yüklerinin yüzde 50’sini Türk bayraklı gemilerle taşıma hedefine sahip olduğunu söyledi.

Ancak bu karar alındığında dış ticaret yüklerinin %32’sini taşıyan Türk bayraklı gemi filosunun 10 yıl sonrasında bu ticaretin ancak %17’sini taşıyabildiğini fakat bunun hükümetin suçu olmadığını, denizciliğin büyüyen dış ticarete ayak uydurup filoyu büyütemediğini söyledi. Yücel bu yüzden filonun büyütülmesi gerektiğini ve bu konuda da hükümetin sektöre destek olmasını söyledi.

6.Sektörel Ekonomi Şurası ‘nda Rusya ile ilişkilere de değindiğini ifade eden Erol Yücel, “Rusya ithalat yaptığımız 1 numaralı ülke, ihracat yaptığımız da 5 numaralı ülke, yani ciddi bir ticari ortağımız ve komşumuz. Rusya'nın Karadeniz deki liman sayısı yalnızca üç. Bunlar Novorrossisk,Tuopse ve Soçi limanları .Bildiğiniz gibi Soçi limanı olimpiyatlar nedeniyle kapalı ve olimpiyatlardan sonra da sadece turistik amaçlı kullanılacak.

Büyük tonajlı petrol ve kuru yük taşımaları bu limanlardan yapılmakta limanlar tam kapasite çalışmakta ve ihtiyaca cevap veremiyor. Rusya içlerine yayılan nehirler için muhteşem bir ağ kurulmuş.Böylece Rusya içlerinden açık denizlere inanılmaz boyutlarda mal sevkiyatı yapılmakta .Nehirlerin uzantıları Hazar Denizi vasıtasıyla Azerbaycan, Kazakistan İran ve Türki devletlerine kadar uzanmakta .Ayrıca Azak Denizi denilen bir iç deniz mevcuttur.
Bu taşımacılık için Sovyetler birliği döneminde çok büyük bir nehir filosu oluşturulmuştur. Hava koşullarından dolayı Azov Denizine buz klaslı ve 30 yaş altı gemiler gidebilmektedir, sahip olduğumuz koster filosu asıl olarak dizaynları nedeniyle su derinliklerinin uygun olmaması ilaveten kış aylarında buz klası eksikliği ve 30 yaş sınırı nedeniyle Rus ticaretinin en önemli kapısı olan Azov limanlarına taşıma yapamamaktadır.Bu nedenle 300 ile 10000 ton arasındaki koster filosunun yenilenmesi projesinin acilen uygulamaya geçirilmesi gerekmektedir” dedi.

Koster filosunun yenilenmesi için Hopa’dan İskenderun’a kadar tersanelerin de iş olanağı bulacağını belirten Yücel, “Bu hem tersanelere hem de ihtiyaçtan dolayı ihracata katkı sağlayacaktır.2023 yılına sadece 10 yıllık bir süre kaldığını düşünürsek hükümetimizin bu konuyu özel olarak değerlendireceği inancındayım” dedi.

İstanbul Haber Ajansı- Tarkan BİRİCİK- Hüma SİPAHİOĞLU

www.UlasimOnline.Com

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Ulaştırma | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0212 970 87 88 | Haber Scripti: CM Bilişim