• BIST 82.509
  • Altın 147,630
  • Dolar 3,7808
  • Euro 4,0420
  • İstanbul 7 °C
  • Ankara 0 °C

Fas Gemi İnşa Sanayiine ilaç olacak

Fas Gemi İnşa Sanayiine ilaç olacak
Üç bin teknelik balıkçı filosunu yenilemeye hazırlanan Fas, mayısta pazarlık için Türkiye'ye geliyor.

Üç bin teknelik balıkçı filosunu yenilemeye hazırlanan Fas, mayısta pazarlık için Türkiye'ye geliyor. Fas'ı Afrika'nın anahtarı olarak gören sektör, ilk gemileri yaptıktan sonra diğer Afrika ülkelerinden de siparişler yağacağı görüşünde.

Kriz sonrası siparişleri büyük oranda azalan ve yıllar sonra dış ticarette açık veren gemi inşada yeni umut Afrika pazarı. Dünya gazetesinin haberine göre Türk tersaneleri kıtaya Fas'tan girmeyi planlıyor. 500 milyon euroluk devlet teşviğiyle Fas'ın üç bin tekneden oluşan balıkçı filosunu yenilemek için kolları sıvayan gemi inşacılar, önümüzdeki haftalarda Fas'tan gelecek bir ticaret heyetini ağırlayacak. Gemi ve Yat İhracatçıları Birliği (GYİB) Başkanı Başaran Bayrak, "Bu projeden çok umutluyuz, peşini bırakmıyoruz. Sektörün can suyu olacak bu proje bize diğer Afrika ülkelerin kapılarını açacak" dedi. Gemi İnşa Sanayicileri Birliği (GİSBİR) Başkanı Murat Kıran ise, "Bu teknelerin Türk tersanelerinde inşa edilmesi, ekonomik krizin olumsuz etkilerini ağır bir şekilde hisseden gemi inşa sanayisine olumlu katkı sağlayacak" dedi. Oruç Reis Denizcilik Kulübü de (ODEK) projeyi destekliyor.

Geçtiğimiz aylarda Ekonomi Bakanlığı'nın desteği ile Fas'a ziyarette bulunan GYİB, GİSBİR ve ODEK temsilcileri Fas'ın balıkçı filosunu yenilemeye talip olduğunu açıklamıştı. Fas'ın balıkçı filosunda yaklaşık üç bin tekne bulunuyor. Çoğunluğu çok eski teknelerden oluşan filonun yenilenmesi için Fas hükümeti 500 milyon euroluk bütçe ayırdı. Proje kapsamında ilk etapta 150 teknenin yenilenmesi planlanıyor. GYİB Başkanı Bayrak, geçtiğimiz hafta Fas'la görüşme yaptıklarını, kesin tarihi belli olmamakla birlikte mayıs ayında Fas'tan bir heyetin Türkiye'ye gelmeyi planladığını belirtti.

Türk tersanelerini gezecekler 

Fas ile sürekli temas halinde olduklarını ifade eden Bayrak, "Bu konuda çok sıkı çalışıyoruz. Bu heyetin Türkiye'ye gelmesini son derece önemsiyoruz ve bu nedenle peşlerini bırakmıyoruz" dedi. Fas heyetinin Türk tersanelerini görmesi ve yüz yüze görüşmelerin yapılmasıyla projenin alınmasının kolaylaşacağını kaydeden Bayrak, özellikle bu sektörde sözü geçen 5-6 temsilciyi buraya getirmeye çalıştıklarını söyledi. Projeden çok umutlu olduklarını ve bu gemilerin Türk tersanelerinde yapılacağına inandıklarını kaydeden Bayrak, "Önemli olan bir iki geminin inşasını üstlenmek. Ben inanıyorum ki, onlara bir gemi yaptıktan sonra gerisi gelecek ve kalan gemileri de bize yaptırmak isteyecekler. Hatta balıkçı teknesi dışında Fas'tan römorkör, askeri gemi gibi farklı tipte gemi siparişi de almaya başlayabiliriz" dedi.

Finansman için çözüm gerekiyor

Afrika ülkelerinin Türk gemi inşa sanayisini tanıdığını ve birlikte çalışmaya istekli olduğunu belirten GİSBİR Başkanı Murat Kıran, en büyük sıkıntının finansman bulmak konusunda olduğunu dile getirdi. Kıran, "Ekonomisi henüz gelişmemiş olan bu ülkeler gemi inşa projelerinde finansman bulmakta zorlanıyor. Finansmanda uygun koşullar sağlanırsa Afrika'da bu tür projeler yaygınlaşır" dedi. GYİB Başkanı Bayrak da Türkiye'nin desteği ile Fas'taki bu proje için finansman desteği sağlamasının süreci hızlandıracağını kaydetti. Bayrak, "Fas ile karşılıklı finansman yapısı geliştirilebilir. Bu bizi aşan, hükümetlerin karşılıklı anlaşmalarıyla mümkün olabilecek bir durum. Mesela oradan alacağımız bir ürünle bu tür bir destek sağlanabilir. Ya da ‘barter' şeklinde bir ticaret anlaşması yapılabilir. Balıkçılık sektörü orada tarım bakanlığına bağlı olduğu için en azından buradan bir bakanımız oraya gidebilirse ve ilgili bakanla görüşebilirse bizim için daha verimli olur" açıklamasını yaptı.

‘Tersanelere can suyu sağlayacak'

Projenin başlamasının özellikle iş sıkıntısı çeken irili ufaklı küçük tersanelere katkısı olacağına dikkat çeken Bayrak, "Tersanelerimiz arasında yatırımını tamamlamamış ya da yarı tamamlamış olan birçok işletme var. Krizden sonra iş bulamayarak kapanma noktasına gelen tersaneler var. Proje özellikle bu tersanelerimiz için can suyu olacak diye düşünüyorum" şeklinde konuştu. Fas'ın aynı zamanda Afrika'ya açılmanın anahtarı da olacağını vurgulayan Bayrak, "Fas'ı Afrika için bir sıçrama tahtası olarak görüyorum. Fas'tan sonra oradan aşağıya doğru Senegal'e, Moritanya'ya ve diğer Afrika ülkelerine inebiliriz. Oralarda da bu tarz projeler var. Fas bir örnek teşkil ederse ve oralara da açılma fırsatı bulabiliriz. Hatta Cezayir'e Libya'ya açılabiliriz. Sadece balıkçı gemileri de değil, henüz yeni gelişmekte olan bu pazarlarda birçok farklı gemi projesini alarak, tersanelerimize yeniden hareket kazandırabiliriz dedi.

‘Angola ile görüşme halindeyiz'

Türk tersanelerinin Avrupa pazarında şansının kalmadığını, bu nedenle alternatif pazarlara yoğunlaşması gerektiğini belirten Bayrak, Afrika pazarında arayışlarını sürdürdüklerini anlattı. Son olarak ülkenin ihtiyacı olan gemi projeleri için üngola ile temaslarda bulunduklarını açıklayan Bayrak, "Bu pazar da oldukça bakir. Burada da şansımız olabilir" dedi.

www.UlasimOnline.com

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Ulaştırma | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Haber Scripti: CM Bilişim