• BIST 9079.97
  • Altın 2323.863
  • Dolar 32.3631
  • Euro 34.9444
  • İstanbul 16 °C
  • Ankara 13 °C

Gemi kazalarına "Ters Teleferik"li çözüm

Gemi kazalarına "Ters Teleferik"li çözüm
MEF Okulları öğrencilerinden Hazal Kalkavan ve Refhan Karabulut, İstanbul Boğazına ilişkin hazırladıkları projeyle boğazdaki gemi kazalarını önlemeyi ve boğaz trafiğini iki yönlü olarak çok daha hızlı akıtabilmeyi hedefliyorlar.

Gemi kazalarına "Ters Teleferik"li çözüm

İstanbul Boğazı’nda tuzluluk oranı ve seviye farkından dolayı oluşan ters akıntı ve güçlü girdaplara karşı boğazdan gemi geçiş güvenliği için TÜBİTAK’ın desteğiyle "Ters Teleferik" yöntemiyle kazaların önlenmesi konulu bir proje geliştiren MEF Okulları öğrencileri Hazal Kalkavan ve Refhan karabulut, projelerini anlattılar. Projeyi gerçekleştiren iki öğrenciden biri olan Hazal Kalkavan, bu yöntemle İstanbul Boğazı’nda yaşanan gemi kazalarının son bulacağını söyledi.

Hazal Kalkavan, günümüzde boğazlardan geçen gemi sayısının artmasıyla birlikte çeşitli nedenlerle oluşan kazalara karşı etkili ve kalıcı yöntem arayışların olduğunu, bu projede de İstanbul Boğazı’ndaki coğrafi koşullar göz önünde tutularak, koşulların yol açtığı zorluklara karşı farklı disiplinlerle işbirliğine gidilip çözüm aradıklarını kaydetti.

Kalkavan, projelerinin çıkış noktasının İstanbul Boğazı’ndaki deniz trafiğinin işleyişinde sürpriz kazaların bir türlü önlenememesi ve bu kazaların bazen tarihi değer taşıyan yapılara zarar vermesi, çoğu kez insanları korkutan, ekosisteme zarar veren şaşırtıcı olayların yaşanmasıydı dedi. Kalkavan, “Bu projedeki amacımız gemilerin belirli bir sabit hat üzerinde gitmesini sağlayarak boğaz seyir güvenliğine yeni bir yaklaşım getirmektir” diyerek detayları şöyle aktardı:
“Boğazda deniz seviyesinden eşit yükseklikte olacak şekilde zemine kazık çakılma yöntemiyle, kazıkların üzerine kurulacak bir düzeneğe çelik halat gerilmesi, bu çelik halat üzerine "ters teleferik" adını verdiğimiz halata bir ucu dönen iki tekerlekle bağlı diğer ucu gemilerin dubalarına kadar uzanan çelik tellerden oluşmaktadır. Teleferik sisteminde gerilmiş bir halat üzerinde dönen iki veya daha fazla tekerlekle, yerçekimi sayesinde asılı duran kabinin tersine, bizim yöntemimizde bu resmi baş aşağı düşünüp, yerçekimi yerine tellere bağlanan hava tüplerinin suyun kaldırma kuvvetinden faydalanarak deniz altındaki çelik tele takılı kalmasıdır.”

Boğaz'ın 'en riskli' bölgeleri

Hazal Kalkavan, coğrafi şartlar, akıntılar, pilotaj hataları ve transit geçiş istatistiklerine dayanarak yapılan bir araştırmaya göre, “İstanbul Boğazı'nda gemi kazası için en riskli bölgelerin çarpışma açısından Sarıyer, Emirgan - Kanlıca, Rumelihisarı - Kandilli, sahile bindirme ve karaya oturma açısından ise Emirgan, Bebek, Kuruçeşme olduğunu ortaya koymuştur” dedi.

İstanbul Boğazı’ndaki Deniz Kazaları

İstanbul Boğazı’ndan bir yılda geçen 200 metreden küçük gemilerin oranı yüzde 94 ve 200 metreden büyük gemilerin oranı ise yüzde 6, 500 grostondan küçük gemilerin oranı yaklaşık yüzde 4, 500 grostondan büyük gemilerin oranı ise yüzde 96 olup, gemi inşa teknolojisindeki gelişmelere paralel olarak gemi tonajları gittikçe artmakta.

100 bin geçişte 46 çarpışma

• Transit geçen her 100 bin gemiden 46 tanesi çarpışma, 23 tanesi de bindirme veya oturma yoluyla kazaya maruz kaldı.

• Küçük gemiler büyüklere oranla daha fazla kaza yapıyor.

• Güneye doğru seyreden gemiler kuzeye doğru gidenlere oranla daha çok kazaya neden oluyor. Bunun nedeni ise, akıntıyla birlikte hareket eden gemilerin daha zor dümen tutması.

• Çarpışma sonucu olan kazalar, sahile bindirme ve karaya oturmaya oranla daha sıktır.

• Çarpışma açısından yüksek risk taşıyan bölgeler; Sarıyer, Emirgan - Kanlıca, Rumelihisarı - Kandilli.
• Sahile bindirme ve karaya oturma açısından yüksek riskli bölgeler; Emirgan, Bebek, Kuruçeşme.

Korku burnu 'Bebek'

İstanbul Boğazı, Kandilli - Bebek arasında 698 metreye inerek, seyreden gemiler için zorlu bir parkur haline geliyor. Bebek'te yaşanan bazı kazalar şunlar:

• 4 Aralık 1960: Yunan World Harmony tankeri, şileple çarpıştı.

• 14 Mart 1986 : Rum tankerine çarpmamak için dümen kıran Cenk şilebi kıyıya bindirdi.

• 14 Kasım 1991: Koyun yüklü Filipin bandıralı gemi Boğaz'da batınca yüzlerce koyun Bebek Koyu'na vurdu.

• 13 Mayıs 1996: Rum bandıralı Aristothales adlı gemi akıntıda sürüklenmeye başladı. Kaza, şamandıraya demir atılarak ucuz atlatıldı.

• 23 Mayıs 2000: Arızalanan yük gemisi Bebek açıklarında demirleyince trafik kapandı.

• 9 Nisan 2000: Jessilena adlı kuru yük gemisi Bebek koyuna girdi. Bir tekneyi batırdı.

• 17 Şubat 2003: Malta bandıralı Sea Patron karaya oturdu, kıyıya demirli bir tekneyi parçaladı.

Haber: Cengiz Tepebaş - Deniz Haber Ajansı

www.UlasimOnline.Com

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Yorumlar
Diğer Haberler
Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Ulaştırma | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0212 970 87 88 | Haber Scripti: CM Bilişim