• BIST 106.843
  • Altın 142,689
  • Dolar 3,5367
  • Euro 4,1209
  • İstanbul 25 °C
  • Ankara 21 °C

Hamdi Topçu, 2020 hedeflerini anlattı

Hamdi Topçu, 2020 hedeflerini anlattı
THY’yi daha üst sıralara taşımayı hedeflediklerini anlatan THY Başkanı Hamdi Topçu, 2020'ye gelindiğinde 375 uçaklık bir filoya ulaşacaklarını söyledi.

Rakipleri krizdeyken, rekor uçak siparişleriyle dikkat çeken THY Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Topçu, geçen hafta Airbus ile 38 milyar dolarlık uçak anlaşması yaptı. 2020’de 375 adetlik bir filoya sahip olmayı planladıklarını söyleyen Topçu, yıl sonunda taşımayı hedefledikleri yolcu sayısını da 46 milyon olarak açıkladı. Avrupa’nın üçüncü büyük havayolu şirketi olduklarını hatırlatan Topçu ile hikayesini, THY’yi, proje ve hedeflerini anlattı.

Pek çok Karadenizli ailede olduğu gibi sizin de aile mesleğiniz fırıncılık. Ama siz bugün havayolu devi haline gelen THY’yi yönetiyorsunuz. Hikayenizi anlatır mısınız?
 
Rize’nin Çayeli ilçesinde doğdum ben. Baba mesleği fırıncılıktı. İstanbul’da da bakkal dükkanımız vardı. Yazları babamayardım ederdim. Sonra İstanbul’a yerleştik. Hem okula gidiyordum, hem de bakkal dükkanımızda çalışıyordum. Lise bittikten sonra Kütahya’da Anadolu Üniversitesi İdari Bilimler Fakültesi’ni kazandım. O zaman sıkıntılı dönemlerden geçiyordu ülkemiz. Yağ karaborsaydı. Üretimden uzak, Türk gençliğinin birbirine düşürüldüğü ve ekonominin dipte olduğu yıllardı.
 
İş hayatıyla nasıl tanıştınız?
 
Marmara Üniversitesi’ne yatay geçiş yaptım. Son sınıftayken Kartal’da mali müşavirlik ofisi açtım. İyi bir çevre edinmiştim, böylece iş hayatına adım attım.
 
Mali müşavirlik yaparken THY ile yollarınız nasıl kesişti?
 
2003 yılıydı. Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’ı önceden tanırdım. Bir gün beni çağırdı ve yönetim kurulu üyeliği görevini verdi. Havacılık konusunda bilgim olmadığını söyledim. Kendisi ise bana “Para vanalarının başını kontrol etmek şirket yönetmenin yarısıdır” cevabını verdi. Böylece THY ile tanıştım. 
 
İşin başına geçince neler yaşadınız, neler değişti?
 
Sektöre yabancıydık ama kısa sürede işleyişi kavradık. Başladık strateji belirlemeye, hamleler yapmaya. 61 uçaklık rekor siparişimizi verdik. O dönemler çok tepki çektik. Bize “O kadar uçağı nereye uçuracaksınız” diyorlardı. Ağır eleştiriler aldık ama kulaklarımızı tıkayarak devam ettik.
 
Asıl sıçrama na zaman oldu?
 
THY, yüzde 98’i devletin kontrolünde olan bir şirketti ve bu bürokrasi nedeniyle birçok fırsatı kaçırıyorduk. Başbakan’ın, ‘taleplerin 24 saat içinde karşılık bulması’ konusundaki talimatıyla atağa başladık. Önceleri yılda birkaç hat açabilen THY, 6 ayda 24 hat açtı. Yılda 100 milyon liralık teknoloji yatırımı gerçekleştirdik. 2006’da ise devlet hissesinin yüzde 50’nin altına düşmesiyle daha büyük sıçramalar yaptık. Şirketleşme başladı. 
 
Birçok havayolu şirketi iflas ederken THY büyüyor...
 
2008’deki global krizi fırsata çevirmek için gece gündüz toplatılar yaptık. 91 uçak siparişi verdik. 2009’da geniş gövdeli uçakları filomuza kattık. O dönemler benim başkanlık koltuğuna oturduğum dönemlere rastlar. 24 geniş gövdeli uçağı 8 ayda filoya dahil ettik. Bu hamle, THY’nin global lige çıkacağının işaretiydi. 
 
Bundan sonraki hedeflere ilişkin neler söylersiniz?
 
THY’nin filosunda 52 uçak vardı. Bugün bu sayı 215 oldu.  2020 yılında 375 adetlik bir uçak filosuna sahip olacağız. Yıl sonu itibariyle taşıdığımız yolcu sayısı 46 milyona, ciro ise 9.7 milyar dolara ulaşmış olacak. Avrupa’nın üçüncü büyük şirketiyiz. Bu sıralamayı daha da yukarı taşımayı planlıyoruz.
 
Zarar ettiğiniz hat var mı?
 
10 yılda açtığımız hiçbir hattı kapatmadık. İstanbul’dan 221 noktaya uçuyoruz. Dünyada ülke sayısı bakımından baktığımızda 1’inci, şehir bakımından ise 4’üncü sırada yer alıyoruz.Uçtuğumuz ülke sayısı 99, gitmediğimiz ülke kalmasın istiyoruz.
 
Personel sıkıntısı ile de gündeme geliyorsunuz. Sorunların aşılması için ne yapıyorsunuz?
 
Pilot eğitimine çok önem veriyoruz. ABD, İngiltere ve Almanya’ya 300 pilot adayını gönderdik yetiştirilmek üzere. Bir pilot okulumuz var. Yılda 300 pilot eğitimi imkanı sağlayacağız. Yılda 600 pilota ihtiyacımız var. Tahminim 2 yıl sonunda personel sıkıntımız kalmayacak. Şu anda 322 yabancı pilot çalıştırıyoruz. Toplam istihdamımız ise 30 bin.
 
Türkiye uçak üretebilir
 
Airbus’la Türkiye’de uçak üretimi konusunu görüşüyoruz. TAI zaten uçak parçaları üretiyor, bunu geliştirmenin yollarına bakıyoruz. Önemli olan; Türkiye’de yan sanayi konusunda üretim yapan şirket sayısını artırmak. Bunları artırmadan uçak üretimi zora girer. Şu anda Türkiye, uçak üretebilecek teknoloji ve insan kaynağına sahip. Önemli olan pazar bulmak. Bir yandan da şirket satın almalara bakıyoruz. Daha önce Polonya Havayolları’yla görüştük. Ancak Avrupa’dan bir şirket almamıza AB mevzuatı izin vermiyor. AB üyesi olmayan ülkenin şirketine hisse devri yapmak istemiyorlar. Biz de yönetemeyeceğimiz şirkete para yatırmayız.
 
Ekonomiden sonra business için yerli koltuklar geliyor
 
 Kibar Holding’in Koreli ortağıyla araba koltuğu üreten bir şirketi vardı. Bir süre önce biz de bu şirketle ortaklık kurduk. İlk yerli uçak koltuğunu orada üretiyoruz. Prototipi çıktı, Business Class koltuklarının tasarımı üzerinde de çalışılıyor. Bir de TAI ile ortak bir şirketimiz var, o da uçak içi bölümlerin üretimini yapacak. Hatta siparişini verdiğimiz, gelecek olan yeni uçaklarımızın içini de o şirket yapacak. 
 
Mutfakta iyiyim favori yemeğim güveç ve pilav
 
Türk sanat müziğini çok seviyorum. Zaman zaman dostlarla fasıllar yapıyoruz. Karadeniz insanı olduğumdan özellikle kemençe ve tulum dinlemeyi severim. Fotoğraf çekmeyi çok severim ama yoğunluk nedeniyle son 5 yıldır bu hobiye de ara vermek zorunda kaldım. Yılda iki kez memleketim Rize’ye giderim, tatilimi orada geçiririm, ailemi görürüm. Balık tutmayı çok severim. Yemek yapmayı da severim, mutfakta iyiyim. Fırında güveç ise favori yemeğim. Bir araya geldiğimizde arkadaşlar mutlaka güveç yaptırır bana, pilavına kadar yapar ikram ederim onlara.
 
Cumhuriyet tarihinin rekor siparişini verdik
 
Birkaç gün önce THY filosuna katılacak 117 uçak için Airbus ile anlaşma imzaladık. Uçaklar 2020 yılına kadar filoya dahil edilecek. THY filosuna 2015 yılından itibaren katılmaya başlayacak bu 117 uçakla, 2020 yılı sonunda uçak sayımız 375’i bulacak. Sipariş verdiğimiz uçakların maliyeti ise 38 milyar doları buluyor.
 
İnat uğruna kurduğum ofis dönüm noktası oldu
 
Üniversitenin bahçesinde bir arkadaşımla bir konuda tartışıyorduk. Tartışma ilerledi ve arkadaşım bana “Sen konuşma bu konudan anlamıyorsun” dedi. Ben de “Sen nereden anlıyorsun” deyince cevabı “Çünkü benim bir ofisim var ve bu işle uğraşıyorum. Ben bunu uyguluyorum senin gibi sadece okumuyorum” dedi. Bu cevap benim için dönüm noktası oldu. Hırs yaptım ve ofis açtım. O arkadaşımla hâlâ görüşüyoruz. 24 yıl kesintisiz bu işi yaptım. Mahkemelerde bilirkişilik yaptım. Ama artık tüm dikkatimi THY’ye veriyorum. 
 
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Ulaştırma | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Haber Scripti: CM Bilişim