• BIST 9079.97
  • Altın 2324.118
  • Dolar 32.3373
  • Euro 34.9482
  • İstanbul 12 °C
  • Ankara 14 °C

İhracatı kesilen gemicilerin çıkış formülü

İhracatı kesilen gemicilerin çıkış formülü
Küresel ekonomik kriz nedeniyle ihracatları büyük ölçüde azalan gemi ve yat üreticileri, çıkışı yeni üretim alanlarına kayarak arıyor.

İhracatı kesilen gemicilerin yeni çıkış formülü

Küresel ekonomik kriz nedeniyle ihracatları büyük ölçüde azalan gemi ve yat üreticileri, çıkışı yeni üretim alanlarına kayarak arıyor.

Gemi ve Yat İhracatçıları Birliği Başkanı Başaran Bayrak, yaptığı açıklamada, 2008'de 2,6 milyar dolar olan gemi ve yat ihracatının, 2009'da krizin de etkisiyle 1,8 milyar dolara gerilediğini, bu yıl ise Eylül sonu itibariyle 925 milyon dolara düştüğünü, yıl sonuna kadar bu rakamın 1 milyar dolara ulaşmasının öngörüldüğünü bildirdi.

Bayrak, küresel krizi yoğun şekilde yaşadıklarını ifade ederek, ''2007'den 2008'e çok büyük bir gelişme gösterdik. İhracatı 200 milyon dolardan 2,6 milyar dolara taşıdık.

Dünyada sipariş üzeri gemiler kategorisinde ilk 5'e girdik. Mega yat kategorisinde de yine ilk 5'e yerleştik. Ancak ekonomik krizle birlikte kapasitemizi kaybettik'' diye konuştu.

Daha önce verilen bazı siparişlerin iptal edildiğini, yapımına başlanan bazı gemilerin yarıda kaldığını anlatan Bayrak, dünyada taşımacılık sektörünün krize girdiğini, bu durgunluğun bir süre daha devam edeceğini düşündüklerini, bu nedenle başka alanlara yoğunlaşmaya başladıklarını anlattı.

Bayrak, ''Kriz nedeniyle ihraç ettiğimiz geleneksel ürünler pazarında ciddi bir daralma var. Biz de kendimize yeni bir alan yaratmaya çalışıyoruz.

Offshore, supply, açık deniz balıkçı, küçük çaplı yolcu ve cruise gemileri ile römorkörler ve balçlar'a odaklandık. Bunların üretilmesi için çalışmalar var. Yeni bir alan yaratmaya çalışıyoruz'' dedi.

Mevcut ve yeni açmaya çalıştıkları pazarlarda varolabilmeleri için mutlaka diğer gemi ihracatçısı ülkelerin kendi sektörlerine vermiş olduğu desteklerin benzerlerinin Türk gemi ve yat ihracatçılarına da verilmesi gerektiğini kaydeden Bayrak, ''Gemi inşaatı eskiden olduğu gibi teşvik kapsamına alınmalı'' dedi.

''KRİZİ YAKIN DÖNEMDE AŞABİLECEĞİMİZE DAİR BİR BELİRTİ YOK''

Başaran Bayrak, 2009 ve bu yıl ihraç edilen ürünlerin önceki yıllardan alınmış siparişler olduğunu belirterek, önceki dönemde bir yılda teslim ettikleri gemi sayısının 100-150 olduğunu söyledi.

Bayrak, ''Tuzla'da bando takımı her hafta tören yapmaktan yoruluyordu. Bu yıl ise 5-6 tane gemi projesi var. Krizi yakın dönemde aşabileceğimize dair bir belirti yok. 2011 yılı 2010'dan daha kötü olacak'' şeklinde konuştu.

Bayrak, dünyada toplam tonaj üretiminde Türkiye'nin ilk 15 ülke arasında yer aldığını, ancak bu konumunu giderek kaybettiğini, başka ülkelerin öne geçtiğini söyledi.

Tuzla Tersaneler Bölgesi'nde alt yüklenicilerle birlikte 150 binin üzerinde olan çalışan sayısının şu anda 30 binin altına gerilediğini bildiren Bayrak, ''Şu anda tersaneler ortalama yüzde 20 kapasiteyle çalışıyor. Sıfır kapasiteyle bekleyen tersaneler var. Bu kriz bizim için 2000-2001 krizinden daha derin. Global olduğu için uluslararası taşımacılığı çok etkiledi'' dedi.

Bayrak, Türkiye'de yıllık toplamda 1.500 metre yat üretildiğini, şu anda bunun da yarı yarıya azaldığına, yat üreticilerinin de münferit çalışmalar içinde bulunduğunu ifade ederek, ''Yat pazarı o kadar ticari değil.

Zevke hitap eden bir pazar olduğu için yat müşterisi her ne kadar krizden etkilendiyse de hala bu konuda para harcayabiliyor. Yat pazarının gemi pazarına göre biraz daha çabuk toparlayacağını düşünüyorum'' diye konuştu.

www.UlasimOnline.Com

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Ulaştırma | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0212 970 87 88 | Haber Scripti: CM Bilişim