• BIST 9756.99
  • Altın 2430.366
  • Dolar 32.529
  • Euro 34.865
  • İstanbul 23 °C
  • Ankara 27 °C

İlgi arttı, Aliağa’ya 2 kat fazla gemi geldi

İlgi arttı, Aliağa’ya 2 kat fazla gemi geldi
Türkiye’nin gemi söküm bölgesi Aliağa, yılın ilk 10 ayında yeni bir rekora imza attı. Bölgedeki gemi söküm tesislerine 1 milyon DWT tonajında 280 gemi geldi ve 2009 yılı rakamları ikiye katlandı.

İlgi arttı, Aliağa’ya 2 kat fazla gemi geldi

Dünyanın en çevreci gemi söküm tesisleri olarak değerlendirilen Aliağa’da kurulu Gemi Geri Dönüşüm bölgesindeki 21 tesise talep her geçen gün artıyor. Yılın ilk altı ayında 210 geminin geldiği Aliağa’ya Ekim sonu itibariyle gelen gemi sayısı 280’e çıktı.

2011’in ilk on ayında tesislere gelen gemi miktarı, sektörün yükseliş dönemine girdiği 2009 yılındaki tonajını ikiye katladığını gösteriyor. Aliağa’ya gelen 280 geminin toplam tonajının 550.000 ldt (boş gemi tonajı) olduğu ve yılsonu itibariyle, bu rakamın 650.000 ltd’ye çıkması bekleniyor. Dernekten yapılan açıklamada dünya deniz ticaret filosundan 1 milyon dwt’lik geminin geri dönüşümünün Türkiye’de yapıldığı vurgulandı. Yılın ilk 10 ayında dünyada sökülen toplam tonajın ise 29 milyon dwt olduğu belirtiliyor. Aliağa’daki tesisler 2008 yılında 72 gemi ve 153 bin ldt ton söküm gerçekleştirirken bu rakam 2009 yılında 127 gemi ve 298 bin ldt’ye çıktı. 2010 yılında ise işlem hacmi 420 bin ldt’yi aştı. Aliağa’daki tesisler yılın ilk 10 ayında, geçen yılın tamamında sökülen gemi miktarını da geçerek 540 bin ldt’ye ulaştı. Aliağa’nın yılsonu hedefi ise 650 bin ldt’yi aşarak yeni bir rekora imza atmak.

Söküm talebi artacak

BASEL sözleşmesi, IMO-ILO tarafından yayımlanan yönetmelikler çerçevesinde sağlıklı ve çevreci gemi söküm yapılması henüz Asya ülkelerinde uygulanmıyor. Önümüzdeki dönemde bu kuralların zorunluluk haline gelmesiyle gemi söküm kapasitesine olan talebin artacağına inanan Gemisander’e göre yıllık söküm talebi 15 milyon LTD’yi aşacak. Dünyada sağlıklı söküm yapan tesislerin kapasitesinin azlığı çevreci söküm yapan Türkiye’yi avantajlı konuma getiriyor. Türkiye, Asya’daki gemi söküm ülkelerine nazaran gemilere daha düşük fiyat verse de çevreci sökümüyle Avrupalı armatörler tarafından daha çok tercih ediliyor. Dernek başkanı Adem Şimşek, konuyla ilgili yaptığı açıklamada şu konulara dikkat çekiyor:

“Dünyada gemi söküm işi yapan yaklaşık beş ülke var. Bu ülkeler Avrupa çevre uyum yasaları konusunda henüz bir ilerleme kaydedememiş ülkeler. Dünya çevre yasalarının ve Avrupa birliği standartlarını fazlası ile yerine getiren ve bu konuda anlaşmaların altına imza atan tek ülke Türkiye’dir. Bizle son üç yılda kazandığımız standartlar da koruma ve onu da aşma da çok duyarlı davranıyoruz. Özellikle Avrupa birliği üyesi ülkelerin deniz ticaret filolarında eskiye ayrılan gemilerin sökümünde Türkiye birinci tercih oldu. Çevreye duyarlı Avrupa birliği ülkeler ısrarla gemilerini bize söktürmek istediklerinden rakamlar yıllara göre artış gösteriyor. Global krizde bizim gemi sökümde gemi adetini sürekli aşmasının sebebi budur. Bunu ticari başarı olarak değil çevreye ve işçi sağlığına yatırdığımız harcamaların meyvesi olduğunu söyleyebiliriz.”

Kaynak: Perşembe Rotası

www.UlasimOnline.Com

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Ulaştırma | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0212 970 87 88 | Haber Scripti: CM Bilişim