• BIST 82.779
  • Altın 146,779
  • Dolar 3,7701
  • Euro 4,0274
  • İstanbul 6 °C
  • Ankara -1 °C

İpekyolu TIR Kervanı seferinde başlıyor

İpekyolu TIR Kervanı seferinde başlıyor
23 Eylül’de İran’ın başkenti Tahran’dan start alacak olan TIR Kervanı, Ekonomik İşbirliği Teşkilatı (EİT) üyesi 10 ülkeyi birbirine bağlayacak.

İPEKYOLU TIR KERVANI YOLA ÇIKIYOR

23 Eylül’de İran’ın başkenti Tahran’dan start alacak olan TIR Kervanı, Ekonomik İşbirliği Teşkilatı (EİT) üyesi 10 ülkeyi birbirine bağlayacak.

Çağdaş İpekyolu olarak adlandırılan İslamabad, Alma-Ata, İstanbul güzergahında deneme seferleri başlıyor. 23 Eylül’de İran’ın başkenti Tahran’dan start alacak olan TIR Kervanı, Ekonomik İşbirliği Teşkilatı (EİT) üyesi 10 ülkeyi birbirine bağlayacak. IRU’nun kontrolünde deneme seferlerine başlanacak çağdaş İpekyolu’nun son durağı İstanbul olacak. Kervanın, 23 Ekim 2010 tarihinde İstanbul’a ulaşması planlanıyor. Çok büyük ticari potansiyel taşıyan projenin hayata geçmesiyle Türkiye, lojistik üs olma hedefinde önemli bir adım atmış olacak.

Daha önce Pakistan’ın başkenti İslamabad’dan start alması planlanan TIR Kervanı, bu ülkenin yaşadığı büyük doğal felaket nedeniyle, Tahran’dan yola çıkmasına karar verildi. Kervan daha sonra Afganistan, Pakistan, Tacikistan, Türkmenistan, Kırgızistan, Kazakistan, Özbekistan ve Azerbaycan’dan sonra 23 Ekim tarihinde İstanbul’a ulaşacak. Henüz deneme niteliğinde olan güzergah, gerekli standartlar oluştuktan sonra, EİT üyesi 10 ülkenin ve çevre ülkelerin yükünü taşıyan çağdaş bir İpekyolu’na dönüşecek.

TIR Kervanı güzergahı, EİT üyesi ülkelerin Ulaştırma Bakanları tarafından 2009 yılında onaylanarak, IRU (Uluslararası Kara Taşımacıları Birliği) gözetiminde deneme seferleri başlatılmasına karar verildi. Üye ülkelerin ilgili mesleki dernekleri araç ve sürücü desteği vererek, projeye katkı sağladı. Bundan sonraki süreçte, sürücüler, güzergah boyunca her ülkedeki yol durumuyla ilgili raporlar hazırlayacak. Bunların arasında, ülkelerdeki yol kalitesi, sınır geçiş problemleri, sürücü vizeleri, yol ve köprü geçiş ücretleri, karayolu geçiş belgeleri, teknik ve sosyal tesislerle ilgili standartlar gibi konular bulunuyor. IRU, ilgili ülkelerle irtibat kurarak, gerekli standardın oluşmasını sağlayacak.

Neden önemli?

Onbir İslam ülkesini birbirine bağlayan EİT TIR Kervanı’nın devreye girmesiyle, bu ülkeler ve çevre ülkeleriyle ticari ilişkiler artacak. Özellikle Doğu ülkelerinde yapılan üretimin, Batı’ya ulaşmasında önemli bir rol üstlenecek olan bu güzergah, aynı zamanda Türkiye’nin lojistik üs olma hedefini de destekliyor.

Güzergahın, Çin’e uzanan NELTI güzergahıyla birlikte, Türkiye’ye çok büyük avantaj sağlayacağını belirten, UND (Uluslararası Nakliyeciler Derneği) Başkanı Tamer Dinçşahin şunları söyledi:

“Türkiye’nin önünde tarihi bir fırsat bulunmaktadır. Bu fırsatı iyi değerlendirmeliyiz. Türkiye’nin 2023’te 500 milyar dolarlık ihracat hedefiyle de birleştirince, yakın gelecekte lojistik anlamda çok büyük bir potansiyel ile karşı karşıya bulunuyoruz. Şu anda bu lojistiği sağlayacak yasal ve fiziki altyapımız ile ilgili yapılması gereken birçok çalışma daha var. Olabilecek en kısa sürede gerekli yasal düzenlemelerle, karayolu, demiryolu, antrepo ve liman gibi ihtiyaç duyulabilecek yatırımları yapmalıyız. Ayrıca belirli yerlerde lojistik merkezleri devreye sokmamız gerekir. Eğer hazırlıksız yakalanırsak, ülke olarak büyük kayıplarımız olacaktır.”

Ulusal Merkezler oluşacak

EİT Genel Sekreterliği, üye ülkelerin Ulaştırma Bakanlıkları ve Dışişleri Bakanlıkları nezdinde, güzergahla ilgili her türlü bilginin toplanması, olabilecek sorunların çözümü için, IRU ile teması sağlayacak Ulusal Merkezi Noktaları belirlenecek. Ayrıca ulusal dernekler de projenin birer parçası kabul edilerek, gerekli desteği sağlanacak.

Kervan için neler yapıldı?

Ulusal dernekler, ECO üyesi her ülkeden kervana dahil olan, 1 çekici ve 1 yarı römork ve 1 sürücünün temin edilmesini sağladı. IRU da her ülkenin yarı römorkları için özel dizayn edilmiş tente ve sürücü kıyafeti temin etti. Ayrıca güzergâh üzerinde sürücülerin vize, seyahat ve konaklama ile araçların yakıt, park, bakım ve sigorta gibi masrafları karşılanıyor.

Ekonomik İşbirliği Örgütü (EİT)

Ekonomik İşbirliği Teşkilatı (EİT) 1985 yılında Türkiye, İran ve Pakistan tarafından kurulmuştur. Sovyetler Birliği'nin 1990 yılında yıkılmasıyla diğer Türk devletleri de dahil olmuş ve Afganistan ve Tacikistan’ın da katılımıyla üye sayısı 10’a ulaşmıştır.

EİT, üyeleri arasında kültürel ve ekonomik işbirliğini arttırmayı ve 2015 yılına kadar, serbest ticaret bölgesi olmayı hedeflemektedir.

EİT üyesi ülkeler:

Türkiye

Azerbaycan

İran

Kazakistan

Kırgızistan

Pakistan

Tacikistan

Türkmenistan

Özbekistan.

Afganistan

www.UlasimOnline.Com

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Ulaştırma | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Haber Scripti: CM Bilişim