• BIST 104.918
  • Altın 147,092
  • Dolar 3,4930
  • Euro 4,1820
  • İstanbul 24 °C
  • Ankara 27 °C

İstihdam yaratıp gençlere fırsat sunuyor

İstihdam yaratıp gençlere fırsat sunuyor
MSC Cruise Türkiye Genel Müdürü Necla Tuncel, istenilen kriterlerin oldukça basit olmasına karşın gemide çalışacak personeli bulma konusunda zorluk çektiklerini söyledi.

MSC Cruise Türkiye Genel Müdürü Necla Tuncel, istenilen kriterlerin oldukça basit olmasına karşın gemide çalışacak personeli bulma konusunda zorluk çektiklerini söyledi.

Türk yolcusunun sayısı arttıkça Türk personeline daha çok ihtiyaç duyduklarını belirten MSC Cruise Türkiye Genel Müdürü Necla Tuncel, istenilen kriterlerin oldukça basit olmasına karşın gemide çalışacak personeli bulma konusunda zorluk çektiklerini söyledi.

MSC Cruise Türkiye Genel Müdürü Necla Tuncel, Türk tatilcilerin son dönemde cruise seyahatlerine daha çok ilgi gösterdiğini ve 2012 yılında Türkiye'den 16 bin kişiye gemi yolculuğu yaptırmak istediklerini söyledi.

MSC Grubu hakkında bize kısaca bilgi verebilir misiniz?

MSC dünyanın ikinci en büyük yük taşıma firması. Bir İtalyan aile şirketi. Merkezi Napoli'de yer alıyor. 450 tane yük gemileri var ve esas işleri de bu kanalda. Cruise sektörüyle 2003 yılından sonra ilgilenmeye başladılar ve yaklaşık her sene yeni bir gemi denize indirip filoyu genişleterek şu anda Avrupa'nın en büyük firması haline geldiler. Divina MSC'nin 12'inci gemisi. MSC'nin cruise sektöründe çok hızlı büyüme gösterdiğini söyleyebilirim.

MSC Cruise'un Türkiye'deki faaliyetlerinden bahseder misiniz?

MSC Cruise Türkiye 2005 yılında kuruldu. Ben de başlangıç yılından beri şirkette görev yapıyorum. MSC'nin konteynır hizmetlerinden dolayı bütün dünyada partnerleri vardır. Her ülkede onu temsil eden veya ortak olduğu bir firma vardır. Burada Arkas Holding ile konteynır anlamında bir ortaklık yapıldı. Her hafta gemi geldiği için ciddi bir operasyon gerekiyor. Dolayısıyla temsilcilik vermek yerine burada kendi ofisinin olmasını istedi. Biz burada tur operatörlerinin geleneksel olarak yaptıkları gibi yurt içi ve yurt dışı tatilleri pazarlamıyoruz. Sadece MSC ürünlerini Türkiye pazarına tanıtıyor ve pazarlıyoruz. Dolayısıyla MSC Cruise Türkiye'de 2005 yılında Arkas Holding ile ortaklaşa kuruldu. Bizim tarzımızda ilk ve tek ofistir. Tur operatörlerine toptancı şeklinde hizmet sunuyoruz. Birçok operasyonel konularda söz sahibi olduğumuzu söyleyebilirim. Türkiye'de TÜRSAB'a bağlı outgoing yapma yetkisine sahip olan tüm acentalar ile çalışıyoruz.

Bu seneki pazar hedefiniz ne olacak?

2005 yılında toplam yolcu sayımız 1.500 kadardı. Geçen sene 11 bin 500 kişi hedeflemiştik. 13 bin 500 ile bitirdik. Geçen sene toplam pazar rakamı 50 bin civarındaydı. Bu sene ise biz 16 bin kişi hedefliyoruz ve hedefi tutturacağımızı düşünüyoruz. 2005 yılında başladığımız zaman Türkiye'deki yolcu sayısı 2-3 bin arasındaydı. Bunlar da mutlaka yurt dışına uçup oradan turlara katılıyorlardı. Bu sayılara ulaşmanın en büyük sebebi MSC'nin her hafta Türkiye'ye uğrayıp Türkiye'den de yolcu alması. Çünkü Türkiye'den bindiği zaman yolcu turu kendisine daha yakın ve güvenilir buluyor. Bu insanların çok hoşuna gitti ve zahmetsiz bir yolculuk oldu.

Gemi yolculukları dünyada tekrar oranı yüzde 85 olan bir yolculuk şekli. Dolayısıyla biz de bu yeni yeni talep görmeye başlıyor. Örneğin bizim turlarımıza üçüncü defa gelip bazı avantajları olan MSC Club kartlarına sahip olmak isteyen misafirlerimiz var. Bu da gösteriyor ki deniz yolculuğu bütün dünyada olduğu gibi memnun kalınıp tekrar edilen bir yolculuk.

Cruise sektörüne dönük Türkiye'nin handikapları var mı?

En büyük handikapımız cruise seyahatinin tam olarak anlaşılamaması. Bu seyahat biçiminin avantajlarını ve keyifli taraflarını anlatmaya gayret ediyoruz. MSC ilk başladığında düzenli seferleri yoktu. Ama daha sonra liman, operasyon ve yolcudan gelen talepler üzerine gemiler haftalık düzenli rotalar ile gelmeye başladı.

Tabii burada gidilecek destinasyonun da cazibesi, limanın olanakları da oldukça önemli. Limanlarımızdaki vergilerimiz hala oldukça yüksek. Doğu Akdeniz Çanağı'ndaki kendi rakiplerimiz ile kıyaslama yaptığımız zaman bir Mısır bir Yunanistan veya Hırvatistan'a baktığınızda onlarda aynı gemi için 8-10 bin Euro olan yanaşma parası bizde 50 bin Euro olarak ödeniyor. Böyle farklar çıktığı zaman tamam İstanbul çok güzel ve rahat satılan bir destinasyon ama sonuçta ticaret yapılıyor. O denge sağlanamaz ise kayıplarımız olabilir. Tabii ki turist İstanbul'a gelmek ister fakat istediğimiz rakamlara ulaşamayız ve pastadan istediğimiz payı alamayız.

Cruise sektöründe Türkiye'den istihdam sağlanıyor mu?

Türk yolcusunun sayısı arttıkça Türk personeline daha çok ihtiyaç duyuyoruz. İlk etapta İstanbul çıkışına konsantre olduk. Fakat aynı yolcular seneye MSC ile Kuzey Avrupa'ya veya başka bir lokasyona gitmek isteyebiliyor. Bazen senede 2-3 defa gemilere bindirdiğimiz yolcular oluyor. Bir defa Türk personel hizmeti verdiğiniz zaman haklı olarak misafirlerimiz devamını istiyor. Özellikle ilk defa gidilen bir yerde bir Türk personelin olması ve daha çok yardım edecek olması misafirlerimizi memnun ediyor.

Şu anda İstanbul çıkışlı seferlerimizde resepsiyonda ve tur bölümünde bir Türk personelimiz var. Yine birkaç garsonumuz hizmet veriyor. Gruplarımızın başında sürekli rehberlerimiz olsa da içeride yolcu bir şeye ihtiyaç duyduğunda telefon açıp Türkçe olarak resepsiyon ile konuşabilmeli diye düşünüyoruz.

Bu noktada personel bulmakta sıkıntı çektiğimizi söyleyebilirim. Aslında istenilen kriterler oldukça basit. Orta düzey İngilizce isteniyor. Zaten personelimiz işe başladıktan sonra hem İngilizcesi gelişiyor hem de başka diller öğrenmeye başlıyor. Bir diğer husus gemici cüzdanına sahip olmak; bunu da Liman Başkanlığı 300 TL civarında bir ücret karşılığında 2-3 ayda bir düzenlenen 1-2 haftalık kurslarla veriyor. Kursa katılıp sertifika alıp bir kimlik kartı çıkartıyorsunuz ve bununla istediğiniz gemide çalışabiliyorsunuz. Sertifika için gittiğiniz kursun sağladığı temel eğitimin yanı sıra tabii ki gemiye bindikten sonra da bazı eğitimler alınıyor.

Biz internet sitemizde Türk personel aradığımızı vurguladık. İstihdam sorunu yaşayan ülkemizde bu sektöre işgücü anlamında talep olmasını istiyoruz. Hem para kazandıran hem de görgü ve bilgiyi artıran; üstelik birçok ülke görme şansı veren bir sektörde çalışmak Türk gençleri için keyifli olacaktır.

Bütün gemilerimizde Türkçe anonslar yapılıyor, restoranlarda Türkçe mönüler, Türkçe TV kanalları yanı sıra tavladan, kahve makinesine kadar her şeyi bulunduruyoruz. Örneğin MSC Divina'da 1.700 civarında personel çalışacak. Bunun bir kısmı neden Türk olmasın? Ya da orkestrada neden bir Türk müzisyen çalışmasın? Biz şu anda Türkçe personel sıkıntısını var olan yabancı personele Türkçe öğreterek aşmaya çalışıyoruz.

Gemide çalışan personelin maaşları da oldukça tatmin edici. Ortalama başlangıç aşamasında olan bir komi 2 bin TL para kazanıyor. 1-2 ay sonra performansınız beğenilirse kontratınız değişiyor ve garson olarak restoran kısmına çıkıyorsunuz. Oradan şef garsonluğa kadar çıkabiliyorsunuz. Yine resepsiyon kısmında da gidebileceğiniz noktalar var. Geminin içinde çok fazla departman bulunuyor. Haftalık izinleriniz farklı limanlara denk geldiği için dolayısıyla çok para harcamadan dünyayı gezme şansı da var. Bu iş kolunu gençlerimiz için ideal bir fırsat olarak görüyorum.

Kısaca MSC Cruise'un yeni gemisi Divina hakkında bilgi verebilir misiniz?

MSC Divina MSC Cruise'un 12'inci gemisi. Geçtiğimiz günlerde Sophia Loren'in de katılımıyla denize indirilme töreni yapıldı ve gemi ilk seferine başladı. Biz de 6 Haziran'da onu İstanbul'da törenle karşıladık. Divina şirketin elindeki en büyük gemi. Dünyanın sayılı büyük gemilerinden bir tanesi olduğunu söyleyebilirim. Özel bir bölümü var. Gemide, otellerde business class olarak adlandırabileceğimiz Yacht Club bulunuyor. Tabii büyük bir gemi olduğu için daha fazla aktivite yapılabiliyor. Buradaki konsept dünyada sadece MSC'de var. Club bölümünde toplam 70 kabin bulunuyor. Burada her şey dahil konseptine uygun bir sunum yapılmakta. 333 metre uzunluğundaki geminin toplam maliyeti 742 milyon Euro. Divina'daki toplam kabin ise 1650. Bu gemi Fantasia sınıfındaki üçüncü gemi.

MSC Divina'nın programından bahseder misiniz?

Divina Türkiye hattında 2012 yılı için 6 Haziran'dan Ekim sonuna kadar her salı İzmir ve her Çarşamba İstanbul'dan uğraklı haftalık seferler yapacak. Tabii ki bu duraklarda Türk yolcularını indirip bindirecek. Aynı zamanda her hafta 3.800 civarı yabancı yolcu getiriyor olacak. Bu sene toplamda 22 sefer yapacak. Önümüzdeki sene Divina Ege-Adriyatik hattında seferlerine devam edecek. 2013 programı yine Mart ayında başlayacak ve Ekim ayına kadar sürecek.

www.UlasimOnline.Com

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Ulaştırma | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Haber Scripti: CM Bilişim