• BIST 81.712
  • Altın 147,398
  • Dolar 3,8050
  • Euro 4,0356
  • İstanbul 6 °C
  • Ankara 1 °C

Kapatılan uçak fabrikası tekrar açılıyor

Kapatılan uçak fabrikası tekrar açılıyor
1950'lerde kapatılıp 'tencere, traktör' üretmek için kullanılan uçak fabrikaları asli görevine dönüyor. İlk uçak 2 yılda hazır. 'Uzay'lı projeler yolda.

Türk mühendislerin 2. Dünya Savaşı yıllarında uçak üretip ihraç ettiği, savaş sonrası ABD'nin Marshall yardımlarıyla kapatılan uçak fabrikaları geri dönüyor. Düdüklü tencere, traktör ve tekstil için kullanılan Ankara'daki tarihi binalarda yeniden uçak üretilecek.

Tekstil fabrikası yapılan Türkkuşu'ndaki bina, bu yıl kurulan Türk Hava Kurumu Üniversitesi'ne tahsis edilerek, uçak üretimi sağlanacak. Türkiye'nin ilk havacılık üniversitesinin Rektörü Prof. Dr. Ünsal Ban, tencereden uçağa dönüşün öyküsünü anlattı:

1950'lere kadar uçak yaptık

Eğitime Türkkuşu'nda 120 öğrenciyle başlıyoruz. Gelecek yıldan itibaren buradaki fabrikayı uçak fabrikasına dönüştürüp üretime başlayacağız. Türkiye, 1950'lere kadar kendi uçağını yaptı, birçoğunu Danimarka ve Hollanda'ya ihraç etti. 1941'de inşa edilen fabrikada çok sayıda uçak yapılmış. Aralarında 8-10 kişilik yolcu uçakları da var.

Kapatılması anlaşılmaz

1950'lerden sonra anlaşılamaz nedenlerle uçak fabrikaları kapatılmış. Ankara'da uçak parçalarının üretildiği iki fabrikadan Atatürk Orman Çiftliği arazisinde olan bina önce 'düdüklü tencere', sonra 'traktör fabrikası' haline getirilmiş. Türkkuşu'ndaki uçak fabrikası ise tekstile çevrilmiş. Gümrük ve Ticaret Bakanı Hayati Yazıcı'nın katkılarıyla tekstil fabrikasını uçak fabrikasına dönüştürüyoruz.

Avrupa'yla yarışıyormuşuz

1941'den itibaren Türk Hava Kurumu'nun uçak fabrikası yapılan bina, 14 bin metrekare üzerine kurulu. O günkü değeri 8 milyon TL. 600 işçi ve tek vardiyada o gün için  yılda 5 milyon TL uçak imal edebilecek kapasitedeymiş. O dönem Avrupa'dakilerle aynı. Maalesef kapatılmış.

Astronot da yetişecek

Bina bize tahsis edilince iki ve dört kişilik eğitim uçakları üreteceğiz. Uzay yolunu da Ankara'dan başlatıyoruz. Astronotlarımız yetişecek. Astronot için ilk öğrencileri gelecek yıl alacağız. 4-5öğrencimiz astronot olarak yetişecek ve iki yıllık eğitimin ardından bizimle çalışmaya başlayacak.

Kalkış vakti pazartesi

Prof. Ban, 'İlk aşamada Ankara'da 60 Pilotaj, 60 Sivil Havacılık bölümünde olmak üzere 120 öğrenci aldık. İzmir'de 180 öğrenci uçak bakım teknolojisi ve kabin hizmetleri alanlarında ders görecek. Öğrenciler 2 diploma alacak. Biri bölüm diploması, diğeri ABD'ye giderek 2 yıl okuyacağı Voughn Havacılık ve Teknoloji Üniversitesi diploması olacak' dedi.

2023'te uzaydayız

Rektör Ban, 'Hedefimiz 2023'te güçlü ülkeler havacılıkta neyi kullanıyorsa, onu üretmek. Uzay araçları üretiliyor olacak. Hedefimiz de uzay araçlarımızı yapmak. Savunma ve havacılık kümesiyle işbirliği halindeyiz. TÜBİTAK, Aselsan, Roketsan ve Havelsan'la işbirliğimiz var. Hava Kuvvetleri ile çalışıyoruz.

'Hayalet'i 40'larda biz hayal etmişiz

Prof. Dr. Ban, 'Çılgın Türkler ruhunu tekrar hayata geçiriyoruz. Belgelerde, ABD'lilerin görünmez uçaklarına benzer modellerin 1950'lerden önce Türkiye'de üretildiğini görüyoruz' diyor. UçanTürk'ün Nisan sayısında yer alan araştırmada da Hayalet'e benzer uçakları, yıllar önce Türkler'in çizdiği görülüyor.

www.UlasimOnline.com

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Ulaştırma | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Haber Scripti: CM Bilişim