• BIST 89.764
  • Altın 145,514
  • Dolar 3,6255
  • Euro 3,9111
  • İstanbul 9 °C
  • Ankara 7 °C

"Kaybımız dakikada 1 araç"

"Kaybımız dakikada 1 araç"
Celal Çağlar, “Şu anda kaybımız dakikada 1 araç. Ayrıca Renault diğer fabrikaları için motor, şanzıman ve yedek parça da ihraç ediyoruz. Dolasıyla Türkiye’de duran üretim yurdışındaki fabrikalardaki üretimi de durduruyor, imajımızı bozuyor” dedi.

Satışların rekor kırdığı, ihracatın arttığı bir dönemde işçilerin yaptığı eylemin tatlarını kaçırdığını belirten Oyak Otomotiv Grubu Başkanı Celal Çağlar, “Şu anda kaybımız dakikada 1 araç. Ayrıca Renault diğer fabrikaları için motor, şanzıman ve yedek parça da ihraç ediyoruz. Yani global bir köydeyiz. Dolasıyla Türkiye’de duran üretim yurdışındaki fabrikalardaki üretimi de durduruyor, imajımızı bozuyor” dedi.

2015 yılının 4 ayında satışlarını yüzde 57 artıran, yıl sonunda 1 milyon adetlik rekor üretime koşan otomotiv sektöründe moralleri Bursa’daki eylemler bozdu. Otomotiv  ve yan sanayinin merkezi konumundaki Bursa’da eylem krizi her geçen gün büyüyor. Türk Metal Sendikası’nın yetkili olduğu Bosch’ta çalışan işçilere geçen nisanda 3 yılı kapsayacak toplu sözleşmede yüzde 60 civarında zam verilmesi, başta Oyak Renault ve Tofaş olmak üzere aynı sendikanın yetkili olduğu otomotiv ve yedek parça fabrikalarındaki işçilerin eylem yapmasına sebep oldu. Bu eylem yüzünden 4 gündür Oyak Renault ve Tofaş’ta üretim dururken, üretim kaybı şimdiden 10 bin aracı aştı. Kayıp sadece Türkiye’yi değil Renault ve Fiat’ın Türkiye’den parça, motor ve şanzıman alan diğer fabrikalarındaki üretimleri de sekteye uğrattı.

110 BİN İŞÇİ SÖZ KONUSU

Oyak Otomotiv ve Çimento Grubu Başkanı Celal Çağlar, hem iç pazarda hem ihracatta rekorların kırıldığı, herşeyin iyi gittiği bir dönemde yaşanılanları, ‘Hem tadımızı kaçırdı hem de yurtdışında imajımızı bozdu’ şeklinde yorumlayarak, “Bu sadece Renault ve Tofaş’da çalışan 10-12 bin işçiyi ilgilendiren bir kriz değil. 110 bin işçi sözkonusu. Yani iki fabrikadaki 12 bin kişiyi bir tarafa koyunca 98 bin işçi daha var. Dolayısıyla pazarlık sendika ile işçiler arasında yapılmalı ve sonuca varılmalı. Aksi takdirde Türkiye kaybediyor. Baktığımızda işçiler Bosch’a yapılan zammın aynısını istiyor. O da yüzde 60. Bu durumda yüzdelere bakarak hareket edilemez. 

Burda neticeye bakmak lazım.  O zammı almışlar ama hala bizim verdiğimiz ücretleri yakalayamamışlar. Akılcı bir durum söz konusu değil” dedi.

GLOBAL BİR KÖYDEYİZ

Oyak Grubu olarak bu konuda bir orta yol görmediklerinin de üstüne basan Çağlar, “Tarif belli. Bizim tek yapabileceğimiz şey yapılan bu usülsüz ve kanunsuz eylemi görmemezlikten gelmek olabilir” yorumunu yapıyor.  Oyak Renault ve Tofaş fabrikalarının dünyanın en iyi fabrikaları arasında olduğunu ve bir çok ülkeyle rekabet ettiğini ifade eden Çağlar şöyle konuştu: “Biz  bugün yeni yatırım alabilmek için Romanya’daki, Fransa’daki hatta Brezilya’daki fabrikalar rekabet ediyoruz. Bu eylemler hanemize negatif puan olarak yazılıyor. Şu anda kaybımız dakikada 1 araç. 3 vardiya çalıştığımızı düşünürseniz ciddi bir kayıp söz konusu. Biz sadece büyük talep gören iç pazar ve ihracat için otomobil üretmiyoruz. Ayrıca Renault’un diğer fabrikaları için motor, şanzıman ve yedek parça da ihraç ediyoruz. Yani global bir köydeyiz. Dolasıyla Türkiye’de duran üretim yurdışındaki fabrikalardaki üretimi de durduruyor.  Bu da hem Türkiye’nin imajını bozuyor, hem de rekabette bize negatif puan yazılmasını sağlıyor.”

KAYBI BAKIM SÜRESİ İLE TELAFİ EDEBİLİRİZ

Otomotiv fabrikalarının 50 saat uyumadan duramayacağını, bakıma ihtiyacı olduğunu kaydeden Celal Çağlar, “Fabrikalar da belli dönemlerde bakıma girmeli. Biz bunları yazın satışların azaldığı döneme denk getiriyoruz. 3 hafta fabrikaları bakıma sokuyoruz. Şimdi eylem yüzünden yaşanan üretim kaybını, bu bakım süresini düşürerek, mesaileri arttırarak ancak telafi edebiliriz. Umarım bu yaşananlar kısa sürede sonuçlanır, Türk otomotiv sektörü rekabette böyle bir negatif imaj yüzünden geri kalmaz” diye konuştu.

Tofaş CEO’su 1 ay süre istedi

29419568.jpg

TOFAŞ CEO’su Cengiz Eroldu da dün sabah saatlerinde fabrikaya giderek eylem yapan işçilerle görüştü. Cengiz Eroldu, fabrika bahçesinde bekleyen işçilere hitap etti, ancak çalışanları ikna edemedi.  Eroldu, eylem yapan işçilere öncelikli sağduyulu davrandıkları için teşekkür ederek, “Yarın sabah buraya gelin, hukuki işlemleri başlatmaya gerek kalmadan, 3 günlük süreci unutalım, gelin işinizin başına dönün. Biz de hiç bir şey olmamış farz edelim. Maaş konusunda yapamayacağım şeylerin sözünü veremem. 3 yıllık sözleşmeyle ilgili birşey yapmam mümkün değil. Sendika konusunda yetki sizin elinizde, ona müdahale edemeyiz. Ben mesajınızı aldım. Sözleşme dışında size ilave olarak nasıl bir katma değer yaratibiliriz, müsade edin o konuda çalışalım. Bana bu konuda 1 ay süre verin, ne yapabileceğimize bakalım” açıklamasını yaptı.  Ancak Eroldu’nun tüm bu açıklamalarına rağmen işçiler geri adım atmadı.

MESS: Eylemlere derhal son verilsin

Türkiye Metal Sanayicileri Sendikası (MESS) eylemlerin katlanılamaz boyutlara ulaştığı ifade etti. Dün yapılan açıklamada “Türk otomotivinin uluslararası itibarı ve rekabet gücüne zarar verilmekte olup, ülke ihracatı ve ekonomisi olumsuz etkilenmektedir. Devamı halinde sipariş iptalleri ve pazar kaybı işletmelere olduğu kadar istihdama da zarar verecektir. Bu süreçte yaşananların işletmelerde derin yaralar açmasından endişe etmekteyiz. Tüm çalışanlarımızı sağduyu ile hareket etmeye, işlerine sahip çıkmaya, işyerlerine ve ülke ekonomisine zarar veren yasadışı eylemlere derhal son vermeye davet ettiğimizi kamuoyuna duyururuz” denildi. TAYSAD’dan yapılan açıklamada da otomotiv sanayinin dünyanın dört bir yanındaki müşterilerine haftalık hatta günlük teslimat yapmak zorunda olduğu belirtilerek şirketlerin imzaladıkları sözleşmelerde ciddi cezalar öngörüldüğü belirtildi.

Hürriyet

 

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Ulaştırma | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Haber Scripti: CM Bilişim