• BIST 97.533
  • Altın 145,781
  • Dolar 3,5801
  • Euro 4,0019
  • İstanbul 21 °C
  • Ankara 15 °C

Kotil: Ülkede en büyük ihracatçı biziz

Kotil: Ülkede en büyük ihracatçı biziz
Her yıl yüzde 20 büyüyerek Avrupa dördüncüsü haline gelen Türk Hava Yolları (THY), Türkiye'ye de büyük miktarda döviz kazandırmaya başladı.

KOTİL: EN BÜYÜK İHRACATÇI BİZİZ

Her yıl yüzde 20 büyüyerek Avrupa dördüncüsü haline gelen Türk Hava Yolları (THY), Türkiye'ye de büyük miktarda döviz kazandırmaya başladı.

Şirketin Genel Müdürü Temel Kotil, 6 milyar doları bulan gelirlerinin uçaklara ve yakıta ödenen bedel çıktığında yüzde 44'ünün (2,64 milyar dolar) Türkiye içinde kaldığını ve bu yönüyle THY'nin ülkenin en büyük ihracatçısı olduğunu söyledi. Havacılığı perakende satış olarak gördüklerini de dile getirirken, "20 milyon bilet satıyoruz. Ortalama fiyatımız 300 dolar. Büyük bir bakkalı andıran bu işletmede iyi hesap yapmazsanız zarar çok büyük olur. Bu yüzden kuruşların hesabını yapıyoruz." değerlendirmesini yaptı. Bütün havayolu şirketleriyle de rekabet edecek güce ulaştıklarını belirten Kotil, THY'nin başarısında Türkiye'nin dünyaya açılımının ve coğrafi konumunun büyük rol oynadığını ifade etti.

Yeni başlayan İstanbul-Washington hattındaki ilk uçuşunda gazetecilere konuşan Genel Müdür Kotil, her yeni hat açılışının ticari ve stratejik iki yönü olduğuna işaret ederken, bu ikisinin de bir araya gelmesinin önemine değindi. Türkiye'nin son dönemdeki ekonomi ve dış politika açılımları ile THY uçuşlarının paralel seyrettiğine işaret eden Kotil, yeni rotaların açılmasında Dışişleri'nin aktif desteğini gördüklerini ifade etti. Kotil'e göre markanın başarısı için 3 faktör önemli: Para harcamak, emek vermek ve büyük markalarla yan yana durmak. Star Alliance üyeliği, Barcelona ve Manchester United gibi dev takımlara sponsorluk, Kevin Costner'lı reklamlar da bu çerçevede atılan önemli adımlar. Kotil, Manchester United'lı futbolcuların uçakta top oynadığı reklamlarının bütün dünya televizyonlarında yayınlandığını vurguladı. Seferlerini zamanında yapmaya özen gösterdiklerini ancak bazı aksaklıklar yaşanabildiğini dile getiren Kotil, "Uçakların zamanında kalkma oranı yüzde 80. Ama cuma ve pazartesi günleri İstanbul'daki yoğunluk sebebiyle yolcularımızı üzebiliyoruz." dedi. THY Genel Müdürü, gecikmeleri en aza indirme konusundaki iddialarını da şöyle aktardı: "Filoyu ordu gibi yönetiyoruz. Yarım saatlik bir gecikme varsa, varılacak alandaki THY ofisine bu bilgi otomatik olarak gidiyor ve orada kayıp zamanı telafi etmek için hummalı bir çalışma başlıyor. Mesela uçağın temizliği normalde 5 kişiyle yapılıyorsa, maliyete bakılmadan 2 kat eleman görevlendiriliyor."

Uçuş güvenliğini de ihmal etmediklerini vurgulayan Kotil, "Geçmişte kaza geçiren bir havayolu olduğumuz için uçuş güvenliğine herkesten çok önem veriyoruz. Hiçbir masraftan kaçınmıyoruz. Emniyet için 1 harcamak gerekiyorsa 2 harcıyoruz. 3 harcamaya da hazırız" açıklamasını yaptı.

Öte yandan THY 3. çeyrekte 22,7 milyon lira zarar açıkladı ve analistlerin 230,7 milyon lira olan kâr beklentisinin altında kaldı. Şirket, geçen yılın aynı döneminde 374 milyon lira net kâr sağlamıştı. Bu yıl üçüncü çeyrekte satış gelirleri ise yüzde 19,8 artışla 2,5 milyar lira oldu. Şirket 9 aylık dönem içinse 255,5 milyon lira net kâr açıkladı ve kâr geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 46 azaldı.

Afrika'yı dünyaya en iyi bağlayan havayolu olacağız

THY yönetimi, dünyada yeni pazarlara açılıp 'kılcal noktalara' uçuşlar düzenleyerek rakiplerine fark atmayı hedefliyor. Genel Müdür Kotil, bu çerçevede Afrika'yı önemsediklerini aktardı. "Afrika'nın her noktasını kaplamaya karar verdik. Şu anda 17 noktaya uçuyoruz, çok yakında belki 37 nokta olacak." diyen Kotil, bu kararı almalarında, kara kıtanın 'çok büyük bir pazar teşkil etmesine rağmen oraya uçan çok havayolu bulunmamasının' etkili olduğunu söyledi. Temel Kotil, "Büyük uçaklarla uçmak mantıklı değil, ancak tek koridorlu 10 uçağa ekstra yakıt tankı ekleyerek ve koltuklarını genişleterek buraya açılacağız. Hedef, Afrika'yı dünyaya bağlayan en iyi havayolu olmak. Afrika'da ve Avrupa'da kılcal noktalara yaptığımız uçuşlar, THY'ye rakiplerine karşı büyük avantaj sağlayacak. Bu çerçevede örneğin yeni başlayan Washington seferimiz, orada yaşayan çok sayıda Afrikalının tercihi olacak" ifadelerini kullandı.

İstanbul'a 100 milyon kapasiteli yeni alan lazım

Türk Hava Yolları, 2015'te sektöründe dünyada ilk 10'a girmeyi hedefliyor. Bunun için bugünkü yolcu sayısı olan 30 milyonu ikiye katlaması gerekiyor. Temel Kotil, İstanbul'un kesinlikle yeni bir havalimanına ihtiyaç duyduğunu vurgularken, "Şu anda Atatürk Havalimanı'nın yükü 30 milyon kişi. Bunun yüzde 67'si THY'ye ait. Sabiha Gökçen'in de devreye alınmasına ve genişletme çalışmalarına rağmen Yeşilköy bu yükü kaldıramıyor. 7 km'ye 7 km bir alanı kestiğinizde 100 milyon yolcu kapasiteli bir havaalanı yapmak mümkün. Yeni havaalanının 2050'nin ihtiyacını öngörmesi gerekir. Londra'da Heathrow'un 70 milyon kapasitesi var. Ama şimdiden küçük yaptıkları için pişmanlık duyuyorlar" diye konuştu.

www.UlasimOnline.Com

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Ulaştırma | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Haber Scripti: CM Bilişim