• BIST 90.383
  • Altın 144,813
  • Dolar 3,6117
  • Euro 3,9021
  • İstanbul 8 °C
  • Ankara 8 °C

Kriz yüzünden gemiler kargo bulamıyor

Kriz yüzünden gemiler kargo bulamıyor
Dünyanın en büyük park alanlarından birine sahip Singapur'da kilometreler boyunca uzanan park yerinde boş kargo gemileri bekliyor.

Gökdelenler ve muhteşem plajlarıyla bu liman şehri ayrıca dünyanın en büyük park alanlarından birine sahip Singapur. Kilometreler boyunca uzanan bu park yerinde boş kargo gemileri bekliyor. Bu gemilerin tüm dünyaya dağılmış sahipleri, küresel nakliyatın en kötü dönemlerinden birinin yaşandığı şimdilerde gemilerinin burada atıl kalmasına razı. 2 ay önce büyük kargo gemilerinin günlük ücreti 15 bin dolara kadar yükselmişti.

Armatörler v e aracılara göre, günlük ücret şimdi 6 bine düşmüş durumda. Bu çöküşün asıl nedeni küresel ekonominin zor bir dönemden geçmesi. Ancak sektöre çok sayıda yeni geminin girmesinin de bu düşüşte payı var. Gemi fazlası, armatörlerin üzerinde büyük bir mali baskı oluşturuyor. Armatörlerin çoğuna kredi veren Avrupalı bankalar için de durum hiç de iyi değil. 2008 baharına kadar süren küresel emtia piyasasının yükselişi sırasında armatörler, yeni gemiler için sürekli sipariş veriyordu. Ancak gemi üretimi son derece uzun bir süreç ve o tarihlerde verilen gemi siparişleri ancak şimdi, küresel ekonominin büyük bir sıkıntıda olduğu bir dönemde teslim ediliyor.

Gemicilik sektörü için bu hem taşıma ücretlerinde hem de gemilerin değerinde büyük bir düşüş anlamına geliyor. Ancak bu kriz ortamında en fazla kaybı yaşayacaklar, büyük Avrupa bankaları olacak gibi görünüyor. Zaten birçoğu Yunanistan, İtalya ve borç krizi yaşayan diğer Avrupa ülkelerinden aldıkları hazine bonolarından zarar etmiş durumda. Alman Commerzbank, İngiliz Lloyds Banking Group ve Fransız Société Générale, gemicilik sektörüne verdikleri kredileri azaltma arayışına girdi. Manhattan merkezi denizcilik aracı şirketi Karatzas Marine Advisors'ın Başkanı Basil Karatzas, Avrupalı bankaların sektöre yaklaşık 500 milyar dolarlık kredi verdiğini ve 100 milyar dolarlık bir zarara uğrayabileceklerini tahmin ediyor. Karatzas, "En büyük endişe, zararın ne kadar olacağı ve bu zararın muhasebe kayıtlarına nasıl yansıyacağı" diyor.

Armatörler de endişeli bir şekilde sektör endeksi Baltic Dry Index'i takip ediyor. Kargo gemilerdeki charter ücretin belirlendiği bu endeks, yılbaşından beri yarı yarıya değer kaybetti. Şimdi, küresel krizin en kötü dönemi olan Ocak 2009'dan beri olduğu en düşük düzeyde. Ücretlerin düşüşü, gemilerin değerine de yansıyor. Büyük bir tanker (Samho Dream) 2008 başında 137 milyon dolara satılmıştı. Geçen yıl sonunda bir bankanın el koyduğu aynı tanker geçen ay Hong Kong'da sadece 28.3 milyon dolara satıldı. Her yıl büyük gemilerin toplam taşıma hacmi yüzde 10 artıyor. Yalnızca bu yıl bin 650 büyük kargo gemisinin tersanelerden çıkması bekleniyor. Küresel olarak taşınan yükün yıllık bazda yüzde 2 ila 3 artması yüzünden, kapasite fazlası arzın deniz taşımacılığını önümüzdeki yıllarda da olumsuz olarak etkilemesi bekleniyor. Gemi alan armatörlerin, inşa edilen gemilerin teslim edilmesini reddetme hakkı var. Ancak yatırdıkları depozitonun kaybedilmesi anlamına gelir ki bu da genelde geminin satış fiyatının yüzde 40'ına denk geliyor.

Gemilerini almak isteyen armatörler için de durum çok kötü. Kalan yüzde 60'ı ödemek için gerekli banka kredisini almak zorlaşıyor. Özellikle de geminin şimdiki değerinin, gemi 4 veya 5 yıl önce ilk sipariş edildiği zamanki değerinin çok daha altında olduğu göz önüne alınırsa. Taşıma ücretlerindeki çöküşün, küresel ekonominin geleceğinin olumsuz olacağını gösterdiğini düşünenler de var. Ekonomik büyümenin zayıf olması yüzünden petrole olan küresel talepte herhangi bir artış yok ve bu da tankerlere olan talepte hiçbir değişiklik olmadığı anlamına geliyor. Büyük kargo gemilerine en büyük talep, Çin'in doymak bilmeyen demirçelik fabrikalarından geliyor. Ancak emlak sektöründeki yavaşlama yüzünden Çin'in demir cevheri ithalatında Ekim ayından beri büyük bir yavaşlama görülüyor.

En büyük demir cevheri ithalatçıları olan Avustralya ve Brezilya açıklarında havanın kötü olması da ayrı bir sorun. Şirketler kiraladıkları gemileri bu ülkelere gönderip, onların kötü hava koşulları yüzünden günlerce limanlarda mahsur kalmasını istemiyor. Sektörün geleceğini iyice belirsiz kılan bir gelişme de, Çin'den ABD ve Avrupa'ya giden gemilerin taşımacılık ücretinin bu yılın ilk iki haftasında hızla artması. Ancak bu ücretler her yıl Ocak'ta, yeni Çin yılı öncesi artar. Küresel ticaret önümüzdeki aylarda yavaşlamasa bile, talebin kargo kapasitesine yetişmesi için uzun zaman gerekecek. O zamana kadar da kargo gemileri, soğuk hava depolu gemiler ve tankerler Singapur limanında beklemeye devam edecek gibi görünüyor. 

www.UlasimOnline.Com

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Ulaştırma | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Haber Scripti: CM Bilişim