• BIST 106.843
  • Altın 142,669
  • Dolar 3,5367
  • Euro 4,1209
  • İstanbul 23 °C
  • Ankara 18 °C

Kuru yük piyasası kriz seviyelerine geriliyor

Kuru yük piyasası kriz seviyelerine geriliyor
Avustralya’da geçen yıl sonu meydana gelen selin yarattığı olumsuz etkiler ve hiç sona ermeyen aşırı tonaj arzı navlun kazançlarını eritiyor.

Kuru yük piyasası kriz seviyelerine geriliyor

Avustralya’da geçen yıl sonu meydana gelen selin yarattığı olumsuz etkiler ve hiç sona ermeyen aşırı tonaj arzı navlun kazançlarını eritiyor.

BDI geçen hafta da düşüşüne devam ederek 233 puan kaybıyla yüzde 17 geriledi, Cuma günkü kapanış 1137 oldu. Geçen hafta bütün tonaj gruplarında ağır kayıplar görüldü. En büyük düşüş yüzde 19 ile panamax endeksinde oldu. 2008 sonları ve 2009 yılı başlarından bu yana görülmeyen laid up uygulamasını bazı armatörlerin tekrar düşündüğü söyleniyor. Geçen yıl 200 cape teslim edilmiş ama bu aşırı arz demir cevheri ve kömür talebi ile dengelenmişti. Bu yıl da en azından aynı sayıda cape’in piyasaya girmesi bekleniyor. Ocak ayında şimdiye kadar 20 cape teslim edildi bile. Bu yıl piyasayı dengede tutacak yeterince güçlü yük talebi olup olmayacağı meçhul. Şu anda Avustralya’da yük arzından meydana gelen kesintiler ve zayıf talep cape kazançlarını düşürüyor ve yakın gelecekte kazançların toparlanma ihtimali yok. Avustralya’da olan kömür taşımalarının normale dönmesiyle piyasada az da olsa bir hareketlenme olabilir.

Ukrayna hububat ihracat kotasını artırabilir

Tarım Bakanı tarafından yapılan açıklamaya göre Ukrayna buğday ve mısır ihracat kotasını Mart sonundan önce artırabilir. Arpa, buğday ve mısır’dan oluşan toplam Ukrayna ihracat kotası 4,2 milyon ton. Açıklamaya göre mevcut kotaya 1 milyon ton buğday ve 1,7 milyon ton mısır eklenebilir. Diğer yandan sınırlamaların Mart ayından sonra kaldırılması söz konusu. Eylül ayında sona eren geçen yılki ürün sezonunda dünyanın en büyük arpa ihracatçısı olan, Ukrayna geçen yaz meydana gelen kuraklığın verdiği zarar sonucunda iç fiyatları kontrol edebilmek için Ekim ayında hububat ihracatına sınırlama koymuş ve geçen ay bu sınırlamayı Mart sonuna kadar uzatmıştı. Ukrayna’nın 1 Temmuz’da başlayan içinde bulunulan ürün sezonunda eski Sovyetler Birliği ülkelerine kota haricinde 1,55 milyon ton hububat satması bekleniyor.

CAPESIZE

Capesize piyasalarında ne yazık ki kötü gidiş devam ediyor. Son yaşanan doğal afetlerden sonra piyasanın aktif olan aktörleride bu hafta boyunca pasif kaldılar. Kargo arzı piyasadaki ürünlerle dengelenemedi henüz. Bunun bir sebebi de yeni inşaa gemilerin 2011 yılının ilk aynında teslim edilmeye başlanması,ihraç ya da ithal edilen ürünler taşıma talebinin çok altında kalıyor. Kömür üretiminde bir artış görülmesi azda olsa bir umut yarattı, şimdiden Şubat ve Mart ayı içerisindeki bağzı bağşantıların yapılmasını sağladı.Bu hafta ortalama olarak time charter rotalarında 6177 Usd günlük olarak belirlenen rakam ve önceki haftalara göre yüzde 30’luk bir düşüş görülüyor. Pasifik bölgesi hafta bıyunca son derece sakindi.Batı Avustralya’dan Hindistan’a bir kaç bağlantı gerçekleşebildi, bunlarda genelde Usd 6.60 pmt seviyelerinde kaldı. Şubat ayının ikinci yarısı için yapılan bağlantılar Usd 6.30/6.40 pmt civarında kaldı. Atlantik rotasında da Capesize’lar için oldukça sakin bir hafta yaşandığını söylemek mümkün. Bazı transatlantik kargoları günlük olarak Usd 6000 seviyelerinde kaldı.

PANAMAX

Panamax’larda Capesize’larla paralel bir seyir izliyor. Kötü giden piyasalar, doğal afetlerin olumsuz etkisinden kurtulamadan kötü hava koşullarınında etkisi altına girdi. Şubat için hava koşullarırın sertleşeceği ve bunun piyasalara yine olumsuz yansıyacağının sinyalleri veriliyor. 2-8 Şubat arası Çin Yeni yılının kutlama etkinlikleri nedeniyle Çin’den yapılan ihracatın tatil nedeni ile durulması bekleniyor.

SUPRAMAX/HANDYMAX/SIZE

Diğer piyasalarda olduğu gibi Handymax piyasalarında da bir düşüş söz konusuydu. Us Gulf Skaw-Passero rotasındakiler Usd 30,000 seviyelerinin altına düştü. Kısa zaman içerisinde handymax piyasası için yine düşüş bekleniyor. Kuzey Amerika’da da bir düşüş gözleniyor, özellikle Brezilya ve Arjantin rotasından Avrupa’ya doğru olan rotalarda kazançlar on bin dolar seviyelerinde gerçekleşti. Afrika’dan Uzak Doğu’ya olan rotalarda da benzer durumlar söz konusuydu. Avrupa ve Akdeniz’de de benzer oralanlarda düşüş yaşandı.

COASTER

Coaster piyasalarında 4. Haftada Akdeniz’de genel durumun olumsuzluğundan etkilendi. Son birkaç haftadır her hafta yaşanan 1-2 Usd / mt ‘lik bir düşüşün sonuna gelindiğine inanılıyor. Bu hafta Akdeniz’de en aktif olarak çimento taşıması yapıldı ancak önceki haftalara göre tonajlar daha azdı, çelik taşıması devam ediyor ama scrap taşımasında ciddi bir azalma olduğu gözleniyor. Örneğin, Marmara’dan Kuzey Afrika’ya 3,000mt Usd 14,5/mt olarak bağlandı.

Haber: Kara&Deniz Gazetesi

www.UlasimOnline.Com

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Ulaştırma | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Haber Scripti: CM Bilişim