• BIST 83.048
  • Altın 146,881
  • Dolar 3,7605
  • Euro 4,0391
  • İstanbul 4 °C
  • Ankara -11 °C

Limanlar ve lojistik merkezler ne durumda?

Limanlar ve lojistik merkezler ne durumda?
İkincisi düzenlenen Aliağa Uluslararası Liman Yönetimi ve Lojistik Zirvesinde Türkiye’deki limanların mevcut durumu ve lojistik merkezlerin önemi konuşuldu.

İMEAK Deniz Ticaret Odası (DTO) İzmir Şubesi ile Aliağa Ticaret Odası (ALTO) tarafından, 2. Aliağa Uluslararası Liman Yönetimi ve Lojistik Zirvesi düzenlendi. İzmir'in Aliağa ilçesindeki zirvede, Türkiye’deki limanların mevcut durumu ve lojistik merkezlerin önemi ele alındı.

ALTO'da yapılan zirvede konuşan DTO İzmir Şubesi Yönetim Kurulu Başkanı Yusuf Öztürk, bölge limanları, sıkıntıları ve çözüm önerileri hakkında bilgi aktardı. 2013 yılı verilerine göre Türkiye’nin dış ticaretinin 152 milyar dolar ihracat ve 252 milyar dolar ithalat olmak üzere yaklaşık 400 milyar dolar olduğunu söyledi.

Ege Bölgesi incelendiğinde ithalat ve ihracat verilerinin 23 milyar dolar seviyelerinde olduğunun gözlemlendiğini vurgulayan Öztürk, bu oranın dış ticaretin yaklaşık yüzde 9’una denk geldiğini anlattı.

Konuyu Aliağa açısından değerlendiren Öztürk, “2013 yılı verilerine göre bölgede bulunan 13 adet iskeleyle 40 milyon ton yük ve 466.000 TEU konteynerle 2014 yılının ilk 6 ayındaki veriler yıl bazında değerlendirildiğinde, 2013 yılının yaklaşık yüzde 5 ile 10 seviyesi üzerinde olacağı değerlendirilmektedir. Bölgede Petkim, limancılık sektöründe hızlı adımlarla ilerlemekte olup 2015-2030 yılları arası dönemi içinde projelendirilmiş bulunan Star Rafinerisi ve Petkim konteyner limanı yatırımları ile ilgili çalışmalar devam etmektedir. Rafineride işlenecek ham petrol ve üretilecek petrol ürünleri bazındaki sıvı yükler için dört adet parmak iskele yapılmasının plan dahilinde olduğunu bilmekteyiz. Ayrıca ilk fazı 2015, ikinci fazı 2016 yılı sonunda devreye girecek Petkim konteyner limanı, planlandığı üzere başlangıçta yıllık 1,5 milyon TEU elleçlеme kapasitesine sahip olacak, daha sonra bu kapasite 4 milyon TEU'ya kadar çıkabilecektir.” dedi.

Aliağa Organize Sanayi Bölgesi yatırımları ile İzmir-Çanakkale ve İzmir-İstanbul otoyolları tamamlandığında hem ulaşımın kolaylaşacağını hem de navlunun ucuzlayacağını vurgulayan Öztürk, Aliağa dolayısıyla İzmir’in ciddi anlamda büyük bir limanlar şehri havasına bürüneceğine dikkat çekti. Aliağa’nın önümüzdeki altı yılda Türkiye’nin limanlarında elleçlenen toplam yükün yüzde 20’sini elleçler konuma geleceğinin öngörüldüğünü, Çandarlı Limanı da hizmete girdiğinde bu bölgenin, Türkiye’nin en önemli limancılık bölgesi olacağını sözlerine ekledi.

Yusuf Öztürk, Aliağa limanlarının ciddi altyapı eksiklikleriyle karşı karşıya olduğuna da dikkat çekerek, "Nemrut limanlar bölgesindeki bağlantı yollarının satıh bozukluğu, trafik yoğunluğu can ve mal emniyeti bakımından ciddi riskler oluşturmaktadır. Şu anda limanlara giden ana yolun ve bağlantı yolunun yeterli olmaması ve plansız olmasından dolayı yoğun bir trafik sorunu yaşanmakta, bununla birlikte geri hizmet ve depolama alanlarının yetersiz olması ya da hiç bulunmaması, bölgede ciddi sorunlara neden olmaktadır. Petkim Limanı’nın faaliyete geçmesiyle yılda 1 milyon konteyner TIR’ı daha trafiğe dahil olacaktır. Günde ortalama 40 bin araç geçişinin olduğu yolda, bugün dahi trafik yoğunluğunu karşılayamayan mevcut karayoluna günde ortalama 4 bin konteyner TIR'ının daha ekleneceği düşünüldüğünde önümüzdeki süreçte Aliağa-İzmir karayolu inanılmaz bir yoğunluk ve risk altında olacak. Bu durumun kesinlikle sürdürülebilirliği yoktur ve bu durum, limanların verimliliği bakımından da tam bir şişe boynu niteliğinde kısıt oluşturmaktadır. Bu nedenle Aliağa-İzmir çevre yolunun bir an önce tamamlanması ve bölgedeki demiryolu yatırımlarının acilen hayata geçirilmesi gerekmektedir.” dedi.

"LOJİSTİK MERKEZLER ÖNEMLİ"

Lojistik merkezler doğru yapılandırıldığı ve işletildiği takdirde, öncelikle lojistik sektöründen başlayarak bütün ekonomiye yayılacak bir maliyet avantajının ortaya çıkacağını belirten DTO Şube Başkanı Öztürk, bu durumun lojistik sektörünün büyümesine ve ekonomi içindeki payının artmasına yol açacağını söyledi:

“Ülkemizde planlanan tüm lojistik merkezler hizmete girdiğinde, buralarda elleçlenen yükün ticari değerinin yıllık 40 milyar dolar olacağı öngörülmektedir. Bu durum, Türkiye'nin ihracatının yaklaşık yüzde 25'i demektir. Bu merkezlerde ayrıca 26 milyon ton ilave taşıma, 8 milyon metrekare konteyner stoğu ve elleçleme sahası, 9 bin kişilik istihdam sağlanacaktır. Oda olarak her platformda dile getirdiğimiz gibi lojistik merkezlerin özellikle Avrupa’daki Hamburg ve Rotterdam örneklerinde olduğu gibi limanlara yakın ve entegre olacak şekilde planlanması gerekmektedir. Aliağa bölgesi, Petkim ve Çandarlı limanlarıyla bölgenin parlayan yıldızı olmaya devam edecektir.” 

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Ulaştırma | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Haber Scripti: CM Bilişim