• BIST 106.711
  • Altın 143,557
  • Dolar 3,5567
  • Euro 4,1387
  • İstanbul 28 °C
  • Ankara 22 °C

Malezya Hava Yolları finansal krizde

Malezya Hava Yolları finansal krizde
Kısa sürede ikinci kez sarsıcı bir uçak düşme vakası yaşayan Malezya Hava Yolları'nın hisseleri son 7 ayda yüzde 35 erirken, firmanın girdiği finansal kriz için Malezya hükümetinin devreye girmesi bekleniyor.

1937 yılında kurulan Malezya Havayolları mart ayında kaybolan uçağının ardından Ukrayna hava sahasında füze ile düşürülen uçağın şokunu piyasalarda da yaşadı. 3 yılda 1.3 milyar dolar zarar eden şirketin hisseleri, Mayıs 2013’ten bu yana borsada düşüş gösteriyordu. Şirketin hisseleri 4 ay içinde gerçekleşen ikinci olağanüstü uçak düşme vakasıyla dün Malezya borsasında da yüzde 11 kayıpla sert düştü. Şirketin yılbaşından beri borsadaki kaybı yüzde 35’i geçti.  

ÖNCE RİNGGİT VURDU

Son yıllarda finansal sorunlarla boğuşan şirket bu yıl düşen 2 uçağı ile büyük bir  finans krizinin eşiğine de geldi. Malezya Havayolları bir süredir füze ile düşürülen ve kaybolan iki seferinin yanı sıra yapısal sorunlarla da boğuşuyor. Yılbaşından bu yana dolar karşısında yüzde 3 değer kaybeden Ringgit şirketin en önemli problemi. Buna ek olarak yakıt fiyatlarındaki artış ve Malezya’nın turizm gelirlerinde yaşanan düşüş de Malezya Havayolları’nın ekonomik problemlerini artırdı. Şirketin zarar marjı Haziran 2013’te yüzde 5’lerdeyken Mart 2014’te  yüzde 12 seviyesine kadar yükseldi.  Şirket son açıklanan Mart 2014 tarihli bilançosunda ise 1.1 milyar dolar gelir açıkladı. Şirketin son 4 çeyrekteki geliri ise 1-1.2 milyar dolar civarında seyrediyor. 

BOYKOTLAR GENİŞLEYEBİLİR

En geç 2015 yılında kâra geçmeyi hedefleyen Malezya Havayolları için uzun ve zorlu bir yeniden yapılanma ve markalaşma yolu bekliyor.  Ancak dış faktörler de Malezya lehine değil. Mart ayında kaybolan uçağın ardından Malezya Havayolları yolcularının çoğunluğunu oluşturan Çinlilerden turizm boykotu gelmiş, acentalar Malezya Havayolları’ndan bilet almayı reddetmişti. Bu boykotun genişlemesinden korkulurken Malezya Hükümeti’nin şirketi kurtarmak zorunda kalacağını düşünenlerin sayısı hiç az değil. Hükümet şirketin zararlarını üstlenip bilançosunu rahatlatmak için 10 yıl önce bir şirket bile kurmuştu.  Bundan sonra havayolunu batmaktan kurtaracağı adımın ne olacağını ise herkes merak ediyor.

Rota seçimi sorgulanıyor

Malezya Havayolları’na başka bir havayolunun başına milyonda bir gelecek iki olay birden gelmesine rağmen ‘faciadan kaçınılabilir miydi’ sorusu da sorulmaya başlandı. Ukrayna krizinden sonra uzun mesafe uçuşları olan Qantas ve Singapore Havayolları’nın haftalardır Ukrayna hava sahasına rotalarına yer vermediği belirtilirken Malezya Havayolları’nın maliyetleri düşünerek riskli rotayı kullandığı belirtildi.

HİSSELERİN 1 YILLIK  SEYRİ

1 Ocak 2014 (0.31 Ringgit): Malezya Havayolları üst üste 3 çeyrek zarar açıkladı. Düşüş beklentisi ile yılın ilk ayları yatay seyretti.

10 Mart 2014 (0.25 Ringgit): 8 Mart’ta MH370 uçağı kayboldu. 10 Mart’ta piyasaların açılmasından itibaren şirketin hisselerinin dalgalanması büyük düşüşün habercisi oldu.

19 Mayıs 2014 (0.14 Ringgit):  MH370 uçağının kaybolup bulunamamasıyla Malezya Havayolları hisseleri tarihi dip seviyesini gördü.

18 Temmuz 2014 (0.20 Ringgit): Kayıp uçağın etkisi hafifleyip hisseler toparlandı derken MH17 sefer sayılı uçak füze ile düşürüldü. Hisselerde günlük kayıp yüzde 11’i geçti.

http://www.ulastirma.com.tr

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
  • Yolcu uçağında sigara krizi22 Temmuz 2017 Cumartesi 18:21
  • Air Berlin uçağına kuş çarptı22 Temmuz 2017 Cumartesi 15:36
  • Kartla havayolu ödemeleri 'uçtu'22 Temmuz 2017 Cumartesi 15:21
  • Bursa - Uludağ teleferiğinde hedef '1 milyon yolcu'22 Temmuz 2017 Cumartesi 13:51
  • IATA "Havacılık Verileri Sempozyumu" düzenleyecek22 Temmuz 2017 Cumartesi 11:21
  • Anadolujet uçağı acil iniş yaptı22 Temmuz 2017 Cumartesi 10:16
  • TAV, yılın ilk yarısında 511 milyon avro ciro elde etti22 Temmuz 2017 Cumartesi 09:49
  • THY'den Bodrum'a ek sefer22 Temmuz 2017 Cumartesi 00:05
  • Pegasus Havayolları SAG'dan ödül aldı21 Temmuz 2017 Cuma 17:05
  • Deprem sonrası uçaklarda yer kalmadı21 Temmuz 2017 Cuma 16:32
  • Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Ulaştırma | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
    Haber Scripti: CM Bilişim