• BIST 9716.77
  • Altın 2427.694
  • Dolar 32.5699
  • Euro 35.0032
  • İstanbul 20 °C
  • Ankara 23 °C

Marinaların istihdama büyük katkısı var

Marinaların istihdama büyük katkısı var
İMEAK Deniz Ticaret Odası Genel Sekreteri Murat Tuncer, marinaların istihdama büyük katkısı olduğunu söyledi.

Marinaların istihdama büyük katkısı var

The Yacht Harbour Association Ltd. (TYHA)’nın merkezi İngiltere’de bulunan İngiliz kökenli bir kuruluş. Kısaca “Yat Limanları ve Marinalar Derneği” olarak adlandırabileceğimiz bu kuruluşun Konsey Üyesi ve Türkiye Denetçisi olan Murat Tuncer, İngiltere’deki denizcilikle ilgili tüm kurumların Britihsh Marine Federition’nın bir parçası olmak zorunda olduğunu vurguladı. Bu kuruluşun da Britihsh Marine Federition’ın bir parçası olduğunu dile getiren Tuncer, “Türkiye’den bu kuruluşa üye marinalar var. Deniz Ticaret Odası da 7-8 senedir bu kuruluşun üyesi. TYHA Türkiye’deki üye sayısını arttırmaya başladı. Uluslararası geziye çıkacak bir yatçı bu kuruluşun yayın organından, internet sitesinden gerekli bilgilere ulaşıp, hangi marinalara gideceğine karar veriyor, planlamasını yapıyor” şeklinde konuştu.

TYHA “Altın Çıpa” kriterlerini zorlaştıracak

DTO Genel Sekreteri Murat Tuncer, Türkiye’de TYHA’ya üye olmuş 11 marinanın değerlendirmesini kendisinin yaptığını belirterek şunları söyledi:

“TYHA’ya üye olan marinalara, otellere verilen yıldızlar gibi bir çıpadan beş çıpaya kadar altınçıpa verilerek değerlendirilmeleri yapılıyor. Bu değerlendirme daha önceden belirlenmiş kriterler ışığında yapılıyor. İdeal bir marinanın özellikleri “Cod and practices” Belgesi’nde açıkça yazıyor. Bu bilgileri kendileri hazırlamaları için marinalarla paylaşıyoruz. Kriterler değerlendirildikten sonra marinanın kaç yıldız (Çıpa) alabileceğini TYHA’ya rapor ediyorum. Marinalar için iki farklı rapor hazırlıyorum. Marinanın beş yıldız alabilmesi için 10 üzerinden 8.5 alması gerekiyor”.

TYHA’nın Altın Çıpa verme kriterlerini zorlaştırma eğiliminde olduğuna vurgu yapan Tuncer, ilerde her üye marinanın öyle bol keseden beş altın çıpa alamayacağının altını çizdi. Tuncer; “Denetçilerin her marinaya üç yılda bir yaptıkları yenileme denetlemelerinin dışında, ayrıca marinalara uğrak yapan yatçılarla bir defalık anlaşma kapsamında “mystery shopping” adı altında habersiz denetlemeler yaptırarak, marinanın performansı hakkında bilgi sahibi olacaklar” şeklinde konuştu. Tuncer, “Diğer taraftan, TYHA marinaların üyelik aidatlarını da yat bağlama kapasitesine bağlı olarak arttıracak” dedi.

Marinalarımız çok iyi durumda

Türkiye’den TYHA’ya üye olan marinaların tamamının beş yıldızlı ve durumunun çok iyi olduğunu değerlendiren Murat Tuncer, “Kuruluşa üye olmak önce Türkiye’ye, daha sonra da marinanın kendisine katkı sağlayacaktır. Beş yıldızlı marina sayısı ne kadar artarsa, marinalarınız böyle prestijli bir yayın organında ne kadar çok tanıtılırsa, ülkemiz daha fazla ziyaretçi almaya başlayacaktır” dedi. Tuncer şöyle devam etti:

“Marinalarımız ve kıyılarımız Avrupa ve Kuzey Avrupa kentlerine göre oldukça iyi durumda. Şanslıyız ki henüz kirlenmemiş sularımız var. İstanbul marinalarını bunun dışında tutuyorum. İstanbul marinaları Marmara’yı değil, ancak kendi çevrelerini temizleyebilirler. Ama İstanbul marinaları hizmet, tesis ve kolaylıklar anlamında gayet iyi durumdalar. Marinaları üstün hizmet anlayışı, tesislerin yeterliliği bakımından değerlendirdiğimizde; hepsi beş yıldızı hak edecek düzeyde ve birbirinden burun farkıyla ayrılacak durumdalar”.

Marinalarımızın TYHA’ya üye olmalarında büyük fayda olduğunu dile getiren İMEAK DTO Genel Sekreteri Murat Tuncer; “TYHA bilinirliğinin yanı sıra güvenirliği de üst düzey bir kurum. Siz istediğiniz kadar harikayım deyin ama bu örgüt size harika derse bunun etkisi farklı olur” şeklinde konuştu.

Çevre eğitiminin anaokuluna kadar inmesi gerekiyor

Singapur’daki ICOMIA diye bilinen Uluslararası Marina Endüstrileri Konfederasyonu toplantısında neler konuşulduğu ile ilgili sorumuza Murat Tuncer şöyle yanıt verdi:

“Hizmet, güvenlik ve teknoloji anlamındaki yenilikler, sürdürülebilir çevre korunması ön plana çıktı. Denizi ne kadar fazla kullanırsanız, kirlenme riski o kadar artıyor. Denizi en fazla koruma görevi de, denizi en fazla kullanan denizcilere düşüyor. Denizcilerin bu konuda çok hassas olduğunu görüyorum. Gerçek anlamda bir denizciden bahsediyorsak, denizi kesinlikle kirletmez. Okyanus kıyılarındaki kirliliğin yüzde 89’u karadan kaynaklanıyor. Bizim gibi kıyı sularına geldiğimizde ise bu oran yüzde 93’lere çıkıyor. Marina veya belediyenin rıhtımına gittiğimde suyun temiz olduğunu görüyorum ama dibine baktığımız zaman sigara paketi, kutu kola tenekesi gibi atıkların hoyratça atıldığını görüyorum. Bunu diğer ülkelerde görmüyorum. Bu eğitimle doğru orantılı… Eğitimin anaokuluna kadar inmesi ve müfredata çevre konularının alınması gerekiyor. Aksi halde gelecek nesillere çok güzel şeyler bırakamayız”.

“Marinaların istihdama büyük katkısı var”

“Uluslararası rakamlara göre bir marina da bir kişiye iş yarattığımız zaman, dışarıda 11 kişiye iş yaratmış oluyoruz” diyen Tuncer, marinaların istihdama katkılarının da büyük olduğuna değindi. Gerek marina sayısı, gerekse bağlama kapasitesi bakımından tescilli 35 marinamızı; Akdeniz’deki Fransa, Portekiz, İspanya, İtalya, Hırvatistan ve Yunanistan gibi ülkelerle mukayese ettiğimizde çok geride olduğumuzu belirten Murat Tuncer, “Bu nedenle aldığımız pay da düşük. Sahillerimizin marinalarla dolması hem ülke ekonomisine katkı sağlayacaktır, hem de denizlerimizin temiz kalmasını sağlayacaktır” dedi.

Yuvarlak Masa sistemi

Türkiye’de kışlayarak yatını bırakıp ülkesine gidebilecek çok sayıda insan olduğunu belirten Murat Tuncer, “Bu sayıyı arttırmak için marina sayımızı arttırmamız gerekiyor. Bunun için de yatırımları kolaylaştırmak şart. Ama öncelikle “Kıyı Master” planı hazırlanmalı ve bu özel sektöre duyurulmalı. Müteşebbis yatırım için hazır. Ama bürokrasi insanı korkutuyor. Büyük firmalar gerekli izinleri almak için 4-5 yıl uğraşıyorlar” şeklinde konuştu.

Birkaç yıl önce idaremize İtalya’da kullanılan “Yuvarlak Masa” sistemini önerdiklerini belirten Tuncer, “Bu sistemde ilgili tüm makamlar yatırım müracaatına 90 gün içerisinde cevap verebiliyorlar. Bürokrasi yine devam ediyor, ama en azından yatırımcı o işi yapacağını biliyor ve hazırlıklarını yapabiliyor. Bu öneriye sadece sıcak bakıldı ve buna benzer bazı kolaylıklar getirildi. İnşallah yakın zamanda bu sisteme geçilir” dedi.

Haber: Özgür GÜNDÜZ - KARA&DENİZ Gazetesi

www.UlasimOnline.Com

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Ulaştırma | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0212 970 87 88 | Haber Scripti: CM Bilişim