• BIST 9722.09
  • Altın 2428.571
  • Dolar 32.5199
  • Euro 34.8
  • İstanbul 18 °C
  • Ankara 20 °C

Mühendisler de otoda ''yerli marka'' diyor

Mühendisler de otoda ''yerli marka'' diyor
Türkiye'nin yerli otomobil üretme hedefi konusunda işin mutfağında yer alacak mühendisler de Türkiye'nin yerli markasını oluşturması gerektiğini, bu konuda ülkenin gerekli altyapıya sahip olduğunu ifade ediyor.

Mühendisler de otoda ''yerli marka'' diyor

Türkiye'nin yerli otomobil üretme hedefi konusunda işin mutfağında yer alacak mühendisler de Türkiye'nin yerli markasını oluşturması gerektiğini, bu konuda ülkenin gerekli altyapıya sahip olduğunu ifade ediyor.

Hidrojen yakıtlı araçlar konusunda çalışmaları da bulunan Gazi Üniversitesi (GÜ) Teknoloji Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Mustafa İlbaş, yaptığı açıklamada, yerli otomobil ya da yerli diğer teknolojik ürünler üretme ve dünyada söz sahibi olma arzusunun çok değerli olduğunu belirtti.

Bilim ve teknolojinin akıl almaz bir hızla değiştiği ve geliştiği çağımızda sürdürülebilir bir kalkınma ve teknoloji üretiminin güçlü olmanın en temel şartı olduğunu ifade eden İlbaş, şu görüşleri dile getirdi:

''Bu çerçevede zaten ülkemizde otomobil üretiliyor ve hem iç pazara hem de dış pazara satılıyor. Burada kastedilen yerli bir marka yaratmaktır. Yerli bir marka yapmak devamlı ARGE ile desteklemek ve bunu sürekli hale getirerek acımasız küresel rekabete sunmak çok büyük bir adımdır, büyük bir iştir. Bu konuda altyapı, bilimsel ve teknolojik potansiyel ülkemizde mevcuttur.

Bilimsel açıdan da üniversitelerimiz bu bilgiye sahiptir. Örneğin, Gazi Üniversitesi Teknoloji Fakültesinin Otomotiv Mühendisliği Bölümü bu konuda çok iddialı olup yerli otomobil rüyasını gerçeğe dönüştürecek bilgi ve potansiyele sahiptir. Asıl sorun bu projenin finansmanındadır. Bu projeye yatırım yapacak ekonomik bakımdan güçlü gruplara ihtiyaç vardır.''

İlbaş, otomobilin yerli olması için yüzde 100 yerli üretimin şart olmadığına dikkati çekerek, ''Bu gün dünyada hiç bir ülkede hiç bir ürün yüzde 100 yerli değildir. Mesela yüzde 85-90 yerli üretim en kabul gören orandır. Sebebi ise bazı aksamlarda sizin yapabilme kabiliyetiniz olsa bile dış kaynaktan yararlanma ihtiyacınız olabilir. Bu sizin yapabilme kabiliyetiniz ve potansiyeliniz olduğu sürece fazla sorun teşkil etmez'' dedi.

Hibrit, elektrikli ve hidrojen yakıtlı oto

İçten yanmalı motorların halen otomobil sektörünün neredeyse tamamını kapsadığını belirten İlbaş, şunları kaydetti:

''Konvansiyonel bir otomobil yapmak mümkün olmakla birlikte uluslararası rekabette farklılık yaratmanız şarttır. Bunun için özellikle hibrit araçları da aynı marka konseptine dahil etmek yararlı olacaktır. Elektrikli veya hidrojen yakıtlı otomobil çalışmaları ve üretimi de paralel yürütülmesi gereken projelerdir.

Bu konudaki çalışmaları canı gönülden destekliyoruz. Ülkemizin her alanda üretim yapması bizim en büyük arzumuzdur. Çünkü, üretim ekonomisi tek çıkar yoldur. Üretmeyen ekonomilerin ne rekabet şansı ne de uzun süre ayakta kalma ihtimali vardır. Bizler enerji ve teknolojik alanda çalışan bilim insanları olarak bu tür projelere her zaman açığız.''

''Bunu başarmamız gerekiyor''

Makine Mühendisleri Odası Kayseri Şube Başkanı Hakan Özcan ise Türkiye için yerli otomobil üretmenin hayal olmadığını vurguladı.

Türkiye'nin otomotiv yan sanayisinin oldukça gelişmiş olduğunu vurgulayan Özcan, ''Hemen yanı başımızdaki Sivas'ta Estaş firması krank mili, Niğde'deki Ditaş fabrikası rot kolu, Konya'da Koneks piston üretiyor. Bu örnekleri çoğaltabiliriz. Türk tasarımcıların başarısı zaten dünyada kabul görmüştür'' diye konuştu.

Özcan, yüzde 100 yerli otomobil üretmenin mümkün görünmediğini, mevcut otomobillerde kullanılan her parçanın yabancı firmaların patenti altında olduğunu, bu nedenle uluslararası rekabet ve patent koşullarının şimdilik buna izin vermeyeceğini savundu.

Türkiye'nin imalatını yapacağı her bir otomobil parçası başına patent koşullarından dolayı milyonlarca lira harcamak zorunda kalabileceğine işaret eden Özcan, şunları kaydetti:

''Bilim ve teknolojinin hızla değiştiği bir çağda yaşıyoruz. Amerika'yı yeniden keşfetmenin bir anlamı yok. Koşullar ne olursa olsun bir yerden başlamak gerekiyor. Geçmişe dönüp baktığımızda ilk uçak fabrikasının Kayseri'de kurulduğunu görüyoruz. Bu fabrika kapatılmasaydı Kayseri bugün belki de tam bir teknoloji kentine dönüşecekti. Bu farikadan yetişecek teknik kadro kim bilir şimdi nelerle uğraşacaktı, yan sanayi sayesinde kaç insan iş sahibi olacaktı.

Bunları göz önünde bulundurarak, neye mal olursa olsun gelecek nesiller için bizim yerli otomobilimizi üretmemiz gerekiyor. Bunun için gerekli her türlü imkana ülke olarak sahibiz ve bundan da gurur duyuyoruz. Üniversitelerimizle birlikte ARGE desteğiyle bizim bunu başarmamız gerekiyor. Bu anlamda atılacak her adımı Makine Mühendisleri Odası olarak destekliyoruz.''

www.UlasimOnline.Com

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Ulaştırma | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0212 970 87 88 | Haber Scripti: CM Bilişim