• BIST 107.693
  • Altın 143,178
  • Dolar 3,5353
  • Euro 4,1382
  • İstanbul 24 °C
  • Ankara 26 °C

Özkan Poyraz: Devlet denizcilerin karşısında değil, yanında olmalı

Özkan Poyraz: Devlet denizcilerin karşısında değil, yanında olmalı
Exposhipping Europort İstanbul 13. Uluslararası Denizcilik Fuarı İMEAK Deniz Ticaret Odası adına, Türkiye Gemi İnşa Sanayicileri Birliği (GİSBİR) desteğiyle denizcilik sektörünü buluşturmak üzere açıldı.

Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Müsteşar Yardımcısı Özkan Poyraz, "Uluslararası denizcilik marketinde önemli bir alıcıyız. Hedeflerimizde gemi ana makinası ve yardımcı makinaları üretmek var. Hedefimiz yüzde 80'den az olmayan bir yerli katkıdır" dedi.

Exposhipping Europort İstanbul 13. Uluslararası Denizcilik Fuarı, İstanbul ve Marmara, Ege, Akdeniz ve Karadeniz Bölgeleri (İMEAK) Deniz Ticaret Odası adına, Türkiye Gemi İnşa Sanayicileri Birliği (GİSBİR) desteğiyle denizcilik sektörünü buluşturmak üzere açıldı.

Açılışta konuşan Poyraz, denizciliği strateji olarak gören bir devletin yapması gerekenin, onun bireylerini, oyuncularını, şirketlerini karşısında değil yanında görmek olduğunu belirtti.

"Son 6 ayda Bakanımız Lütfü Elvan ve bugünkü Bakanımız Feridun Bilgin'in çok önemli katkılarıyla ilk defa ekonomi idaresine denizciliği anlatabilme başarısını gösterdik" diyen Poyraz, iki önemli karar aldıklarını söyledi.

Poyraz, bu kapsamda devletin ilk defa Akdeniz'deki gücünü elinden bırakmaması gerektiğini gösteren bir yaklaşım ve bütün siyasi partilerin Meclis'teki onayıyla koster filosuna ilk kez hurda teşviği çıkarabildiklerini aktardı.

Ardından ihracata dayalı gemi inşacılarının yaşadığı teminat sorununu ortadan kaldırmak için kredi garanti fonunu yarım kalmış gemilere yönelik değil yeni sipariş alanlara yönelik kullandırmak olarak gerçekleştiğini belirten Poyraz, şunları kaydetti:

"Sıra 3. segmente geldi. O da dünyada oluşan Trading House'ların gemiciliğe, deniz ticaretine girmeleriyle, özellikle dökme taşımalarda zaman zaman tankerciliğe de yansıyan boyutlarda oluşturdukları çok büyük güçler karşısında, deniz ticaretimizin asıl oyuncularının yaşadığı sorunlara devletin yaklaşımıdır. Buralarda ciddi sorunlar yaşanıyor. Artık deniz ticaretiyle uğraşanlarımız küçük oyuncu şeklinde değerlendiriliyor. Bu Trading House'ların oluşturduğu baskılara karşı devlet olarak bir strateji oraya koyabilir miyiz, gemi işletmecilerinin sorunlarını çözebilir miyiz diye karar almak durumundayız."

Poyraz, özellikle tamir bakımda önemli noktaya geldiklerini vurgulayarak 30'a yakın havuzları olduğunu, tersanelerin çok ileri düzeye geçtiğini ifade etti.

Türkiye'nin bu alanda çok önemli bir oyuncu olduğunu vurgulayan Poyraz, "Uluslararası denizcilik marketinde önemli bir alıcıyız. Hedeflerimizde gemi ana makinası ve yardımcı makinaları üretmek var. Dün Eskişehir fabrikamızdaydık. Orada hakikaten herşeyiyle bize ait motorumuz var, onları geliştirmeye çalışıyoruz. Dolayısıyla millileşme de bizim için çok önemli. Hedefimiz yüzde 80'den az olmayan bir yerli katkıdır artık. Savunma sanayimiz bu konuda önemli adımlar attı. Bunun analitik hesaplarını yaptık. Navlun açığımız ne kadar, GSYH'ye, bütçe açığına etkimizi değerlendirdikten sonra bu farkındalık oluşturuldu. Ekonomi yönetiminin, deniz ticaretine yönelik 80'li ve 90'lı yıllardaki olumsuz intibası artık ortadan kalkmıştır diye düşünüyorum" değerlendirmesini yaptı.

"Hollanda'yı da oyuna katılmaya davet diyorum"

İMEAK Deniz Ticaret Odası Yönetim Kurulu Başkanı Metin Kalkavan da 6 yıldır süregelen ve sektörü etkileyen büyük krizin altında çok ciddi bir kabuk değiştirme safhasında olduklarına dikkati çekti.

Devletin ilk defa oyuna dahil olmayı kabul ettiğine ve son 6 ayda 2 önemli karar alındığına işaret eden Kalkavan, şöyle devam etti:

"Sektör kendi kuralları içinde mücadele etme mecburiyetinde bırakılmıştı. Avrupa'da bu sektör için yapılanlar çok farklı. Orada çok ciddi gelişmeler oluyor. Bu ülkede bu sektör, çok daha iyi yerlere, ülkenin genç nüfusuyla gidecek. Bunu görüp bizimle ciddi işbirliklerine giren Norveç'i tebrik ediyorum. Para ve know how onlarda ama istek ve işgücü bizde. Dolayısıyla onlarla işbirliğimiz büyüyerek devam edecek. Ben Hollanda'yı da oyuna katılmaya davet diyorum. Burada geleceği kurmaya çalışıyoruz. Biz onlarla rakip değiliz, çok güzel ortaklıklar yapacağız."

Kalkavan, gemiyi dünyanın en gelişmiş ülkelerine satabilecek kabiliyete ulaştıklarını belirterek, malzemelerin ciddi kısmının dışarıdan geldiğini ancak bunun da zamanla değişeceğini söyledi.

GİSBİR Yönetim Kurulu Başkanı Murat Kıran da fuarın 37 ülkeden 300 ulusal ve uluslararası katılımcı, 35 ülkeden 5 binden fazla ziyaretçiyi bir araya getirdiğini belirterek, burada yeni iş bağlantıları ve siparişlere imkan tanıyacağını kaydetti.

Asya ve Avrupa arasında siyasi, kültürel ve ekonomik bir köprü olan ve dünyanın en büyük 17. ekonomisine sahip Türkiye'nin gün geçtikçe gelişen gemi inşa sanayisiyle dünya denizcilik sektöründe önemli bir yere sahip olduğunu belirten Kıran, "Türkiye'nin denizcilikte ve gemi inşada hak ettiği yere gelmesi, denizlere hakim olan cihana hakim olur sloganının hayat bulması, başarıyla yürütülen gemi ve yat inşa faaliyetlerinin yanı sıra Türk gemi inşa sanayinin, milyar dolarların ifade edildiği off shore pastasından pay alması ve off shore sektöründeki mevcudiyetinin artması elzemdir" diye konuştu.

"Türkiye, dünyanın önde gelen gemi inşa ülkeleri arasında yer alacaktır"

United Business Media (UBM) Türkiye Başkanı Serkan Tığlıoğlu ise şirketlerinin Türk fuarcılığını geliştirmeyi misyon edindiğini ve 40 farklı ülkede 5 bin çalışanla yılda 450 fuar organize ettiklerini dile getirdi.

Dünya denizcilik camiasının en güçlü fuarlarını düzenleyerek bu alanda lider konumunda bulunduklarını belirten Tığlıoğlu, yıllarca elde ettikleri birikimle dünya çapında hiçbir fuar firmasının başaramayacağı imkanlara sahip olarak, Türk denizciliğine en iyi hizmeti vermeye çalıştıklarını söyledi.

AHOY/Rotterdam Başkanı Jos Van Der Vegt de 10 yıl önce Deniz Ticaret Odası ile güçlerini birleştirdiklerini hatırlatarak, sonrasında Rotterdam ile birleşip anlaşma imzaladıklarını, bu sayede Europort'un çok önemli hale geldiğini anlattı.

2008 durgunluğunun deniz ticaretini etkilediğini ancak Europort'un gücünü koruyarak fazla yara almadığını aktaran Vegt, "İstanbul mükemmel bölgesi, kaliteli tersane ve kalifiye elemanıyla çok güçlü. Türkiye'de yeni inşaların başladığını görmek, deniz aşırı faaliyetler ve Türk denizciliğinin gelişmesi bizi mutlu ediyor. Eminim Türkiye dünyanın önde gelen gemi inşa ülkeleri arasında yer alacaktır" ifadelerini kullandı. 

Hollanda Başkonsolosu Robert Schuddeboom ise Türkiye'de denizcilik sektörünün geleceğine inandıklarını belirterek, denizciliğin kültürlerinin bir parçası olduğunu söyledi.

Norveç Büyükelçisi Janis Bjorn Kanavin de Türkiye ve Norveç işbirliğinin faydalı olacağını belirterek, "Hidrokarbon alanındaki çalışmalarımız ilerledi. Türkiye ile bu sektöre de hizmet vermesi adına yeni kontratlar imzaladık. Düşük petrol fiyatları şirketlerimizi memnun ediyor. Türkiye'nin endişelenmesine gerek yok çünkü balıkçılık gelişiyor. Burada özel gemilere ihtiyacımız var, bu konuda Türkiye'nin yardımını alabiliriz" dedi.

Konuşmaların ardından kurdele kesimiyle fuar açıldı. Daha sonra Müsteşar Yardımcısı Poyraz, beraberindekilerle standları gezdi.

fotogaleri-004.jpg

www.ulastirma.com.tr

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Ulaştırma | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Haber Scripti: CM Bilişim