• BIST 90.182
  • Altın 146,281
  • Dolar 3,6195
  • Euro 3,9306
  • İstanbul 15 °C
  • Ankara 13 °C

Safiport Derince Limanı'nda 2 bin 500 kişi istihdam edilecek

Safiport Derince Limanı'nda 2 bin 500 kişi istihdam edilecek
Safi Derince Uluslararası Liman İşletmeciliği AŞ'ye devredilen Derince Limanı'na, 350 milyon dolarlık yatırım yapılacak, çalışmaların tamamlanmasıyla limandaki istihdam 2 bin 500 kişiye ulaşacak.

Son günlerde kamuoyunun gündemine deniz dolgusu ile gelen Safi Port liman yetkilileri basının karşısına çıkarak haklarında yapılan ithamlara cevap verdi.

Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları Genel Müdürlüğüne (TCDD) ait olan ve işletme hakkı 39 yıl süreyle Safi Derince Uluslararası Liman İşletmeciliği AŞ'ye devredilen Derince Limanı'na, 350 milyon dolarlık yatırım yapılacak, çalışmaların tamamlanmasıyla limandaki istihdam 2 bin 500 kişiye ulaşacak.

Safi Derince Uluslararası Liman İşletmeciliği AŞ'nin limanı teslim aldığı tarihten bu yana yapılan ve gelecek süreçte planlanan çalışmalarla ilgili Safiport Derince Limanı'nda basın toplantısı düzenlendi.

Safiport Derince Yönetim Kurulu Başkan Danışmanı Erkan Dereli, Derince Limanı'nın ülkenin en köklü limanlarından biri olduğunu söyledi.Derince Limanı'nın 39 yıl süreyle işletme hakkının verilmesi yöntemiyle özelleştirilmesi ihalesinde 543 milyon dolarlık teklif verdiklerini anımsatan Dereli, bu bedelin tamamını peşin ödeyerek limanı 2 Mart 2015'te teslim aldıklarını bildirdi.

Dereli, "İhale şartnamesine göre ilave 420 bin metrekare yatırım yapmak ve 39 yıl sonra da limanın gerçek sahibi olan TCDD'ye olduğu gibi teslim etmek üzere anlaşma yapmış bulunmaktayız. Safi Uluslararası Liman İşletmeciliği AŞ olarak hükümetin eylem planı, programı ve ihale şartlarında yer aldığı üzere intermodal bir liman kurmak üzere deniz, kara ve demiryolunu entegre edecek bir sistem için yatırımlarımızı bir ay içerisinde yapmaya başlayacağız" dedi. Şu anda limanda 400 civarında çalışan bulunduğunu dile getiren Dereli, "Yapmış olduğumuz planlamaya göre yatırımlarımız tamamlandığında bu sayı 2 bin 500 civarında olacaktır. Prensip kararı olarak da bölgemiz insanlarını limanımızda istihdam etmeyi amaçladık. Safiport Derince Limanı, 350 milyon dolarlık yatırımla intermodal lojistik merkezi olacaktır" diye konuştu.

"Hedefimiz Avrupa'nın 1 numarası olmak"

Safiport Derince Genel Müdürü Şeyda Güre de limanı devraldıktan sonra ilk iş olarak iş sağlığına ve güvenliğine önem verdiklerini belirterek, geçen bir yıllık süreçte hiçbir kaza yaşamadıklarını vurguladı. Limanın tüm kontrolünü ellerine aldıklarını dile getiren Güre, sözlerini şöyle sürdürdü: "Liman kapısından girişten sonra tüm yetki bizde. Öncesinde alanlar 5-6 firmaya verilmiş ve tüm işlemleri bu insanlar yapıyordu. TCDD sadece rıhtım veriyordu, diğer işlemler ve operasyonun tamamı o firmalara aitti. Şu anda bütün kontroller bizde. Bizden önce 10 bin tonluk gemi bu limanda 10 günde elleçlenirken, şimdi 30-32 saatte elleçleniyor. Bir ro-ro gemisindeki hareketimiz 4 bin 200 adet. Yaptığımız firma Hyundai, ihracat ve ithalat. Ortalama saatte elleçlediğimiz rakam 130-150 araç. Yatırımlarımız çok yüklü. Özelleştirmeye verdiğimiz para ve yapacağımız makine-ekipman ile altyapı yatırımları 1 milyar doların üzerinde. Hedefimiz Avrupa'nın 1 numarası olmak."

‘ÇED BAŞVURUMUZU YAPTIK’

Bu arada Özelleştirilen Derince Limanı'nın işletme hakkını 543 milyon ABD doları karşılığı 39 yıllığına satın alan Safi Holding'e bağlı Safiport firması, 450 bin metrekare olan kullanılabilir liman alanını deniz dolgusu ve ilave rıhtımlarla 3 kat büyüterek 1 milyon 200 bin metrekareye çıkarmak için çalışma başlattı. Bu kapsamda, Kocaeli Valiliği de 'Çevresel Etki Değerlendirmesi (ÇED) gerekli değildir' kararı verdi. Denizin doldurulacak olmasına ve 'ÇED gerekli değildir' kararına tepkiler büyüdü. 

Derince Limanı Proje Koordinatörü Hakan Kavlakoğlu, "ÇED başvurusu yaptığımızda bize, 'Sizin devraldığınız limanını ÇED’i yok' dediler. Biz yine de başvurumuzu yaptık. Ancak 'ÇED gerekli değildir' kararı verildi." dedi.

Türkiye'nin en büyük, en hareketli limanlarından biri olan Derince Limanı'nın işletme hakkı, Özelleştirme İdaresi tarafından 39 yıllığına Safiport firmasına satılmıştı. 450 bin metrekare olan kullanılabilir liman alanını deniz dolgusu ve ilave rıhtımlarla 3 kat büyüterek 1 milyon 200 bin metrekareye çıkarmak için çalışma başlatılmıştı. Bu kapsamda, bir süre önce, Kocaeli Valiliği'de 'Çevresel Etki Değerlendirmesi (ÇED) gerekli değildir' kararı vermişti.

Limanın büyütülecek olmasına ve 'ÇED gerekli değildir' raporu verilmesine tepkiler gelmişti. Liman-İş Sendikası Kocaeli Şube Başkanı Bülent Aykurt, "Bilimsel raporlar var. Dolgu olursa buranın ekolojik dengesi bozulur. Canlı türleri yok olur. İç deniz olduğu için sağlık sorunlarıyla karşılaşırız." sözleriyle tepki göstermişti. Aykurt, dolgunun emsal teşkil edebileceğini, sırada bekleyen bir sürü liman olduğunu söylemişti.

Kocaeli Barosu Başkanı Sertif Gökçe de "İzmit Körfezi'ni neredeyse karşı yakaya kadar dolduracak kadar büyük bir dolgu alanının çevreye büyük zararları olacağı açıktır. Bu zararların tam hesaplanması ve bilimsel verilerden geçmesi için ÇED sürecine dahil edilmesi gereklidir. Çevrede yaşayan insanlar yok sayılarak 'ÇED gerekli değildir' kararı verilmesi Anayasa'ya, ÇED Kanunu'na ve ÇED yönetmeliğine aykırıdır." demişti.

Tartışmaların büyümesi üzerine, Derince Limanı yönetimi basın toplantısı düzenledi. Toplantıya Genel Müdür Şeyda Güre, Proje koordinatörü Hakan Kavlakoğlu, DanışmanErkan Dereli, Çevre Danışmanlık Hizmeti veren TARGİM Şirketi Genel Müdürü Melih Oral, Kurumsal İletişim Koordinatörü Pelin Günay Polat katıldı.

İnşaat mühendisi Erkan Kavlakoğlu ise şu ifadeleri kullandı: “Safi Derince Uluslararası Liman İşletmeciliği’nin ihale sözleşmesinde yatırımlar öngörülüyor. Öncelikli olarak mevcut limanın iyileştirilmesi, alanların, rıhtımların kapasitelerinin en iyi şekilde değerlendirilmesi ve yük çeşitliliğinin getirilmesini ön görüyor. Bir yıldır biz burada nispeten atıl kalmış bir limanı modern bir liman işletmeciliğine kavuşturmaya çalışıyoruz. Bizler planlama aşamasında mevcut tesisin en iyi şekilde nasıl değerlendirileceğiyle ilgili çalışmalar yapıyoruz. Özelleştirme idaresinin yaptığı imar planında 1.000 metre uzunluğunda ana rıhtım, 460 metre uzunluğunda tali rıhtım yapım mecburiyetimiz var."

ÇED için bekledik

Kavlakoğlu, şunları kaydetti: "Safi Port öncesinde burada yılda 3 bin konteyner elleçliyordu. Yok gibi bir şey bu. Biz bunu 500 bin konteynere çıkaracağız. Bu yatırımı planlamak üzere uluslararası bir firmayı görevlendirdik. Bu firmanın çalışması neticesinde biz ileriye dönük olarak hedefleyeceğimiz araç, dökme yük ve konteynerleri belirledik. 1 yıldır planlama faaliyetleri devam etti ve projelerimizin ön işlemlerini tamamladık. Bu sebeple 1 yıldır yatırım yapamadık. ÇED için bekledik. En şeffaf bir sürecin başlaması için bekledik. ÇED başvuru yaptığımızda bize dediler ki ‘sizin devraldığınız limanın ÇED’i yok.’ Orada hemen daha önce buranın işletmesini yapan mal sahibine döndük ve ne yapacağımızı sorduk. Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü veDevlet Demiryolları tarafından limanlar ve dolgular yapılmış. Bunların tamamı 1993 yılındaki ÇED yönetmeliği öncesinde planlanmış. O dönemde kamu yatırımları için 1993 öncesinde planlanan ve 1998 öncesinde tamamlanan projeler için ÇED’den muafiyet alınabiliyormuş. Bu belgeleri tamamladık ve gösterdik. Daha sonra kendi ÇED sürecimize başladık. Müracaatlarımızı yaptık. Kapsamlı bir çalışmada bulunduk ve ÇED gerekli değildir kararı alındı. Bu karar ÇED yapılmadı demek değil. Yapacağımız dolgu alanı için ÇED müracaatlarımızı yaptık” dedi. "

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Ulaştırma | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Haber Scripti: CM Bilişim