• BIST 83.067
  • Altın 146,894
  • Dolar 3,7912
  • Euro 4,0490
  • İstanbul 3 °C
  • Ankara 2 °C

Sigorta teminatları konusunda karar alındı

Sigorta teminatları konusunda karar alındı
TOFED’in yaptığı başvuru üzerine, Ulaştırma Bakanlığı Müsteşar Yardımcısı Talat Aydın başkanlığında, Kara Ulaştırması Genel Müdürü Ali Rıza Yüceulu, Genel Müdür Yardımcısı Ahmet Güner'in katılımıyla bir toplantı gerçekleşti.

TAZMİNAT SORUNU ÇÖZÜLÜYOR

TOFED’in yaptığı başvuru üzerine, Ulaştırma Bakanlığı Müsteşar Yardımcısı Talat Aydın başkanlığında, Kara Ulaştırması Genel Müdürü Ali Rıza Yüceulu, Genel Müdür Yardımcısı Ahmet Güner, Daire Başkanı Yaşar Asiler’in katılımıyla gerçekleştirilen toplantıda TOFED Genel Başkanı Rüştü Terzi, Genel Sekreter Mevlüt İlgin ile Hazine Müsteşarlığı Sigortacılık Genel Müdürü Dr. Ahmet Genç, Daire Başkanı Gökhan Karasu ve TOFED’in Sigortacılık alındaki danışmanlık firması Can Sigorta Brokerliği Şirketi yetkilileri Turan Sürücü ve Meral Sürücü Toraman hazır bulundu.

Toplantıda, son yıllarda otobüsçü için çok büyük risk anlamı taşıyan sigorta teminatları konusunda önemli kararlar alındı.

TOFED Genel Başkanı Rüştü Terzi, otobüsçülüğün, bir kaza anında gece zengin yatıp fakir uyanma ihtimali çok yüksek bir sektör olduğunu, üzerlerindeki riskleri satmak için araçlar ve yolcuların sigortalandırıldığını bildirdi. Otobüsçünün, sigorta yaptırsa da üzerindeki riski bir türlü atamadığını kaydeden Terzi, “Yüksek primler ödememize rağmen bir kaza anında yüklü tazminatlarla karşı karşıya kalabiliyoruz” dedi.
TOFED olarak bu sorunun çözümü için 1-2 yıldır bu konuda önemli çalışmalar yaptıklarını anlatan Terzi, konuyu Müsteşar Yardımcısı Aydın’la çok kez görüştüklerini, Aydın’ın da “teminatların kişi başı değil de, kaza başı işlemesi gerektiğini” söyleyerek kendilerine hak verdiğini bildirdi.

Bir kaza sonrasında yaralananların tedavi giderleri ve araçlarda meydana gelen hasarların tazmini konusunda sektörde büyük bir sıkıntı olmadığının altını çizen Terzi, büyük sıkıntının ise manevi tazminat konusunda yaşandığı bildirdi.

Toplantıyı yöneten Ulaştırma Bakanı Müsteşar Yardımcısı Aydın da, bir otobüsün, 8 milyon 750 bin TL’lik Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası kapsamında bulunmasına rağmen kaza sonrasında bu teminatın tamamının hiçbir zaman kullanılmadığına işaret etti. “Bunun tamamının kullanılabilmesi için, Allah korusun, otobüsteki 50 kişinin ölmesi veya sakat kalması gerekiyor” diyen Aydın, kazada 5 kişinin ölmesi veya sakat kalması halinde ancak sigorta şirketlerinin kişi başı 175 bin TL’den toplam 875 bin TL ödeme yaptıklarını, manevi tazminatların tamamını otobüsçünün veya bağlı bulunduğu firmanın ödemek durumunda kaldığını hatırlattı.

Otobüsçüye yükleniyor

TOFED Genel Sekreteri Mevlüt İlgin de geçtiğimiz dönemde bir firmanın yaptığı kazada 3 kişinin hayatını kaybettiğini, mahkemenin ilgili firmanın her bir ölenin yakınlarına 525 bin lira maddi ve manevi tazminat ödenmesine hükmettiğini hatırlattı. İlgin sigorta şirketinin hükmedilen cezanın ancak 350 bin TL’lik bölümünü karşıladığına da dikkat çekti.

Hazine Müsteşarlığı Sigortacılık Genel Müdürü Dr. Ahmet Genç, 1 Ocak 2011 tarihinde ölümlü veya sürekli sakatlıkların meydana geldiği kazalarda yolcu başına Zorunlu Taşıt Sigortası teminat oranının 200 bin TL’ye, Taşımacılık Mali Sorumluluk Sigorta teminatının da 200 bin TL’ye yükseltileceğini belirterek, “Prim oranlarının yükseltilmesi sektörün sorununu çözmüyor mu?” diye sordu.

Taşımacıyı kaza başına güvence altına almak

Tekrar söz alan Müsteşar Yardımcısı Aydın, bakanlık olarak bu konuda yasal düzenleme yaparken, taşıyıcıyı kaza başına güvence altına almayı amaçladıklarını, ancak uygulamada teminatın koltuğa dönüştüğünü söyledi. Aydın, “Konu, koltuğa dönünce farklı bir noktaya gitti. Bu ferdi koltuk kaza sigortasının farklı bir versiyonu. Bizim istediğimiz amaca ulaşmadı. Uygulama kanunun ruhuna uygun olmadı. Kanun bu mantıkla çıkmadı” diye konuştu.

Gerek hükümetin, gerekse bakanlık bürokratlarının artık alışılagelmiş düşünce kalıplarını kırarak hareket ettiklerini anlatan Aydın, sözlerini şöyle sürdürdü:

“Bakın biz kötü bir örnek yaşadık. Bir araç kaza yaptı yolcuların 40’ı yanarak öldü. Firma da battı. Aslında o kaza bize bu sigorta fikrini getirdi. Kaza başı 8 milyon 750 bin lira iyi bir sigorta. Allah korusun, kimsenin ölmesini istemem. Ölen bir kişi de olsa 40 kişi de olsa yasal haklar ne ise, ölenlerin yakınlarının hak ettiği tazminatın tamamı karşılanmalıdır. Yani kişi başına 175 bin lira, 200 bin lira sınırlaması olmasın, tazminatlar toptan karşılansın. Zaten sigortacı o poliçeyi keserken 8 milyon 750 bin liralık tazminatı yükleniyor.”

Sektörün talepleri

Toplantıya başkanlık yapan Müsteşar Yardımcısı Aydın, TOFED yetkililerinin taleplerini tekrarlayarak, Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortasının kişi başı değil, kaza başına uygulanmasının önemine dikkat çekti. “Öncelikli talep bu. Zorunlu Koltuk Sigortası’nda sigorta pirimlerini taşımacının ödemesinden dolayı Sigorta Genelgesi’nin değiştirilerek bu sigortanın da tazminattan sayılması talep ediliyor” dedi. Aydın, sektörün bir talebinin de yaşanan bir kaza sonrasında koltuk sigortasından mağdura ödenen miktarın mahkemenin hükmettiği tazminat miktarının içinde sayılması olduğunu belirtti. Aydın, manevi tazminatlarda da bir alt limitin belirlenmesinin gerekliliğini vurguladı.

Teminat oranları artıyor

Türkiye Otobüsçüler Federasyonu yetkililerinin dinleyen Sigortacılık Genel Müdürü Dr. Ahmet Genç, otobüslerin ödedikleri primlerin arttırılması halinde Zorunlu Koltuk Ferdi Sigortası ile Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası primlerinin 1 Ocak 2011 tarihinden itibaren artırılmaya başlanacağını belirterek, “Biz bu konuda tüm talepleri karşılayamazsa da bir çalışma yapalım. Zaten yılbaşında önemli bir artış olacak. Teminat miktarları 200 bin TL’ye yükselecek. 1 Mart’ta da yeni bir düzenleme yapalım, mesela 200’se, 500’e çıkaralım. 500 artı 200, 700 eder. Belki bir miktar daha artış sağlanabilir. Zaman içinde manevi tazminata da geçilebilir” şeklinde konuştu. Genç, Trafik Sigortası uygulamalarında yaşanan otobüs içinde hayatını kaybeden yolcuların tazminatı konusunda yaşanan sıkıntıların da giderileceğini söyledi.

Genç, ayrıca sigortacılık sisteminde kooperatif yapılanmasına benzer mütüel sigorta şirketi diye bir kavram bulunduğunu, sektör firmalarının kendi aralarında bu tarz bir yapılanmaya gidebileceklerini söyledi. Bu modelde sadece kuruculardan kooperatif sermayesi kadar bir sermaye isteneceğini, şirket kurulduktan sonra oluşturulacak fondan sektörün risklerinin karşılanabileceğini kaydeden Genç, “Böyle bir yapılanmaya gidin” önerisinde de bulundu.

Mutabakat sağlandı

Genç’in sözleri üzerine Ulaştırma Bakanlığı Müsteşar Yardımcısı Aydın, toplantıda sektörün talepleri konusunda taraflar arasında önemli mutabakatlar sağlandığını belirterek, TOFED Yönetim Kurulu Başkanı Terzi’den sektörün bu konudaki taleplerini en kısa sürede Sigortacılık Genel Müdürlüğü’ne ulaştırmalarını istedi.

www.UlasimOnline.Com

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Ulaştırma | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Haber Scripti: CM Bilişim