• BIST 8983.9
  • Altın 2282.65
  • Dolar 32.2607
  • Euro 35.0338
  • İstanbul 19 °C
  • Ankara 16 °C

Şimşek, gemi geri dönüşümü değerlendirdi

Şimşek, gemi geri dönüşümü değerlendirdi
Gemi Geri Dönüşüm Sanayicileri Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Adem Şimşek, dünya gemi geri dönüşüm sektörünü değerlendirdi.

Destek sağlanırsa Çin'i, Hindistan'ı bile geçeriz

Türk Gemi Geri Dönüşüm Sanayicileri Derneği (GEMİSANDER) ve Dünya Gemi Geri Dönüşüm Sanayicileri Birliği (ISRA) Başkanı Adem Şimşek, Kara&Deniz Gazetesi için yapmış olduğu özel görüşmede Türkiye ve dünya gemi geri dönüşüm sektörünü değerlendirdi.

Gemi sökümün dünyadaki yeni patronu Şimşek’e göre Türkiye, gelecek yıllarda alt yapı çalışmalarını hızlandırırsa Çin, Hindistan, Pakistan gibi ülkelerle rekabet edebilecek duruma gelecek.

b

Şimşek, Türkiye’nin, gemi geri dönüşüm sektörünün son yıllarda hızla arttığını, 2010 Aralık ayı itibariyle tesislerde geri dönüşümü sağlanan gemi sayısı 225, toplam tonajının 410 bin LDT (boş gemi ağırlığı). Sektörün toplam cirosunun ise 300 milyon dolar civarında olduğunu belirtti. Çevre ve Orman Bakanlığı’ndan lisanslı ve Denizcilik Müsteşarlığı’ndan gemi söküm yetki belgesine sahip 21 gemi geri dönüşüm firmasının bulunduğunu belirten Şimşek, sektörün istihdam sağladığı kişi sayısının da 1550 civarında olduğunu belirtti.

2011’de hedef 500 bin ton

GEMİSANDER Yönetim Kurulu Başkanı ve (ISRA) Dünya Gemi Geri Dönüşüm Sanayicileri Derneği Başkanı Adem Şimşek, “2002-2008 yılları arasında ortalama 147 bin ton gemi olan geri dönüşüm, 2009 yılında son yedi yıl ortalamasının iki katı olan 298.000 tona ulaşmıştır” dedi. Şimşek sektörün son iki yıl içinde üst seviyelere çıktığını, 2010 yılı içerisinde gemi geri dönüşümde 400 bin tona ulaştıklarını ve 2011 yılı hedeflerinin 500 bin ton olduğunu dile getirdi.

Gemi geri dönüşüm için Türkiye’de yeterli çalışma sahasının olmadığını ve yeni alanlara ihtiyaç duyulduğu bununla ilgili bir çalışma yapılmamasını da eleştiren Şimşek, “Aliağa Çandarlı Körfezi Taşlı burnu ile Ilıca burnu arasında kalan 1300 metrelik sahil şeridi 1976 yılında bakanlar kurulu kararı Gemi Söküm Organize Sanayi Bölgesi ilan edilmişti. 1986 yılında bölgenin imar planı onaylanarak, TOKİ’den 20 yıllığına 21 firma tarafından kiralanmıştır. Söküm alanı ilan edilen bölgedeki 3 parsel 2006 yılında TOKİ tarafından boşaltılmıştır. Bu alanın yeniden söküm bölgesi olarak ilan edilmesi bölge ve Türkiye adına faydalı bir gelişme olacaktır” diye konuştu.

Rekabet şartları oluşturulmalı

Türkiye’nin gemi geri dönüşüm sektöründe, dünyanın önde gelen ülkeleriyle rekabet edebilmesi için yeni söküm sahaları, kira ve kredi gibi maddi desteklerin yetersiz derecede olduğunu belirten Şimşek, Çin ve Hindistan gibi ülkelerde sektörün rekabet şansının olamayacağını belirtti. Adem Şimşek, “Türk gemi geri dönüşüm sektörü son yıllarda ortalama 300 bin ton hurda gemi geri dönüşümü yapar iken, bu ülkeler 2 milyon ton seviyesindedir. Türkiye’de tüm kalıcı yatırımlar sektör tarafından yapılmakta, bu durum firmaların sermayelerinin erimesine neden olmakta bu da fiyat konusundaki rekabet şansını ortadan kaldırmaktadır” açıklamasını yaptı.

Gemi sökümün ekonomiye katkısı 600 milyon dolar

Adem Şimşek, Türkiye’nin döviz tasarrufunda ciddi rakamların ülke adına kazanıldığını belirterek şöyle devam etti:

“Gemi geri dönüşümü IMO’nun da kabul ettiği gibi yeşil bir sektördür. Türk ekonomisine katma değer katkıları yanında doğal kaynak tüketimine engel olma özelliğine sahip. Atıkları dahil olmak üzere geri dönüşümünü sağladığı atıklar-ekipmanlar-hurdalar-saçlar-madenler ile hızla azalan hammadde kullanımına engel olmakta. Türkiye çelik hammaddesi hurda ihtiyacının yüzde 76'sı 16 milyon tonunu yurtdışından ithal etmektedir. Türkiye’de geri dönüştürülen her gemi ülkemize döviz tasarrufu sağlamaktadır. 1976 senesinden bu yana yaklaşık 9 milyon ton hurdanın geri dönüşümü sağlanmış bu yolla ülke ekonomisi 600 milyon USD döviz tasarrufu sağlanmıştır” dedi.

Haber: Kara&Deniz Gazetesi

www.UlasimOnline.Com

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Ulaştırma | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0212 970 87 88 | Haber Scripti: CM Bilişim