• BIST 9090.36
  • Altın 2325.019
  • Dolar 32.3697
  • Euro 34.9682
  • İstanbul 18 °C
  • Ankara 16 °C

Tek koridorlu uçaklara ihtiyaç artacak

Tek koridorlu uçaklara ihtiyaç artacak
Gelecek 20 yılda dünya genelinde 20 binden fazla dar gövdeli uçağa ihtiyaç olacak.

TEK KORİDORLU UÇAK DEVRİ BAŞLIYOR

Gelecek 20 yılda dünya genelinde 20 binden fazla dar gövdeli uçağa ihtiyaç olacak.

Lider uçak üreticileri tek koridorlu uçak pazarına yeni girecek Kanada, Çin ve Rusya’nın uçaklarıyla rekabet edebilmek ve pazardan pay kapmak için yenileme çalışmalarına hız verdi.

Tek koridorlu uçak pazarında yaşanan gelişmeler üreticiler arasındaki rekabetin kızıştığını gösteriyor. Kanadalı uçak üreticisi Bombardier, yolcu uçağı üretiminde Boeing ve Airbus’a rakip olmak için C Serisi adını verdiği yeni nesil bölgesel yolcu uçaklarını üretiyor. Çin, yolcu uçağı C919, Rusya, bölgesel uçak Superjet100 için çalışmalarını sürdürüyor. İtalya-Rusya ortak üretimi Superjet100 rakiplerine göre daha az yolcu kapasitesine sahip olmasına rağmen daha düşük fiyatıyla pazarda yer kapmaya çalışıyor.

Dünyanın lider üreticilerinden Avrupalı Airbus ise A320 ailesi için yakıt tasarrufu sağlayan yeni motor seçeneklerini sundu. A320neo adı verilen yeni motor seçenekleri konusundaki haberler eskimeden, Bombardier’in C Serisi adını verdiği yolcu uçaklarına bir model daha eklediği konuşulmaya başlandı. Koltuk kapasitesi 100 ila 145 arasında değişen C Serisi CS100 ve CS300’e, tek koridorlu, 150 koltuklu CS500 de katılacak. Bu yeni modelin Airbus’ın A320neo ile sunacağı motor seçeneklerinden yüzde 16, kanatçık (winglet) takılan Boeing 737-800’den ise yüzde 24 daha az yakıt tüketeceği belirtiliyor.

Bombardier, CS500’ü dünyanın en çok yolcu taşıyan, 550 uçağa sahip Amerikalı Southwest Havayolu’nun filosuna katmak istiyor. Filosunda 175 adet Boeing 737 bulunduran Southwest’e filo yenilemeleri kapsamında CS500 ve CS300 öneriliyor. Bombardier, Southwest veya başka bir havayolundan gelecek daha büyük uçak talebine karşılık CS900 modelini de üretebileceğini belirtiyor.

Yakıt tasarrufu, çevreci tasarım ve yolcu konforunda öne çıkan C Serisi ailesinde ilk teslimatın 2013’te yapılması bekleniyor. C Serisi, 3 müşteriden 90’ı kesin 90’ı opsiyonlu 180 sipariş aldı. Ancak CS500 için Bombardier henüz bir tarih açıklamadı. CS900 ise tasarım aşamasında bile değil.

Dünyanın diğer bir önemli üreticisi Boeing ise 737 ailesinin motorlarını yenileyerek, rekabete katılmaya çalışıyor. Diğer taraftan, Boeing’in 2019-2020 yıllarına yetişmesi planlanan tamamen yeni bir dar gövdeli uçak projesinin olduğu da konuşuluyor.

Airbus tehlike görmüyor

Airbus cephesi ise, Bombardier’in C Serisinin A320neo ile rekabet edemeyeceğini savunuyor. Avrupalı üretici, Lufthansa, AirAsia, Katar Havayolları ve uluslararası kiralama firmaları International Lease Finance, GECAS ve Indigo ile A320neo için görüşüyor. A320neo ile Bombardier’in işinin zorlaştığını savunan Airbus yetkilileri, “Uçakların koltuk sayısı aynı, yakıt sarfiyatı benzer ancak A320 daha geniş kabine ve bin 903 km daha fazla menzile sahip” diye belirtiyor.

Öte yandan, A320neo C Serisi’nin piyasaya giriş tarihi olan 2013’ten 3 yıl sonra, yani 2016’da göklerde olacak. Airbus, A320neo programın geliştirilmesi için 1,3 milyar dolar harcayacak. Yeni uçağın liste fiyatı ise mevcut A320’den 6 milyon dolar daha pahalı olacak. A320 ailesi içinde yer alan A319 ve A321 uçakları da yeni motor programı kapsamına alınacak.

www.UlasimOnline.Com

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Ulaştırma | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0212 970 87 88 | Haber Scripti: CM Bilişim