• BIST 9693.46
  • Euro 34.6983
  • İstanbul 14 °C
  • Ankara 17 °C

THY uçuş eğitimi için servet harcıyor

Türk Hava Yolları (THY) pilot ve kabin memurları, binlerce uçuş senaryosunun yaşatılabildiği her türlü normal ve acil durum şartlarına karşı Uçuş Eğitim Merkezi'ndeki simülatörlerde dünya ölçeğinde eğitim alıyor. Pilot ve kabin memurlarının eğitimi için aldığı simülatörlerin fiyatı ve bakımları ise aynı tip uçaktan daha pahalı.

THY, bu simülatörleri yurt içi ve yurtdışında bulunan havayollarının pilot ve kabin ekiplerinin eğitimi için kiralıyor. THY, bu kiralama karşılığı yıllık hatırı sayılır bir para kazanıyor. THY Uçuş Eğitim Başkanlığı’nda eğitmen olarak görev yapan Kaptan Pilot Nural Fucıcı, zaman içerisinde filodaki uçak sayısı ve uçak tiplerinin artışına paralel olarak simülatör cihazlarının da sayısının arttığını belirterek “Şu an kokpit eğitiminde Boeing 737-400, Boeing 737-800 Airbus 320, Boeing 777-300ER, Airbus 330/A340, FNPT II MCC, Boeing 777 olmak üzere 13 adet simülatörümüzle pilot ve kabin görevlilerimize eğitim veriyoruz. Bu sayede pilot ve kabin memurlarımız 7 farklı tip eğitiminden geçiyor. Simülatör eğitim merkezimiz, özellikle son 4 yıldaki atılımları ile dünya genelinde, büyük eğitim merkezlerinin ölçeğine ulaştı. THY Uçuş Eğitim Merkezi bölgesinde 2 saatlik uçuş çemberinde en büyük eğitim merkezi konumuna geldi” diye konuştu.

HER ŞARTA GÖRE UÇUŞ EĞİTİMİ

En son teknolojilerin kullanıldığı simülatörlerde, THY'nin yanı sıra yerli ve yabancı havayollarının kokpit ve kabin personeline de konularında, son derece tecrübeli uçucu eğitmenler tarafından uluslararası sivil havacılık standartlarında, her türlü uçuş eğitimi veriliyor. Eğitimlerde normal iniş tekniklerinin yanı sıra, yaşanması muhtemel tüm tehlike anlarında pilota uçağı nasıl kurtaracağı konusunda tecrübe kazandırılıyor. Simülatörlerde ani kabin basıncı düşmesi, uçakta yangın, uçak kaçırılması, bomba ihbarı, pistten çıkma ve düşme tehlikesi gibi durumlarında nasıl davranılacağını pilota ve hosteslere anlatan görüntülü senaryolar yer alıyor. Bu senaryolar öylesine gerçekçi ki eğitim alan pilotlar hidrolik kollarla alttan hareket ettirilen simülatörde tıpkı uçaktaki heyecan ver korkuyu yaşıyor. THY ayrıca yerli ve yabancı havayollarının kokpit ve kabin personeline verdiği eğitim ve simülatörler kiralama bedeli olarak yıllık hatırı sayılır bir para kazanıyor.

BİR SİMÜLATÖR AYNI TİP BİR UÇAKTAN DAHA PAHALI

Şuan bir simülatörün aynı tip uçaktan daha pahalı olduğunu söyleyen, Kaptan Pilot Nural Fucıcı “Şuan görmüş olduğunuz bu simülatör normal bir uçak fiyatından daha pahalıya geliyor. Bakımı da bir uçağınız varmış gibi bakım gerektiren bir simülatördür. Çünkü devamlı kullanıldığı için hemen hemen 24 saat uçuş yapılıyor için bu simülatörde. Dolayısıyla bakımı çok iyi yapılması gerekiyor. Ve daha önce söylemiştim bazı kategoriler var, C, D kategorisi. Bu kategorileri koruyabilmek için bu uçakta mecbur bakımının ve standartlarının devamlı yüksek tutulması ve bakımının devamlı yapılması gerekiyor. Fiyat olarak da hemen hemen bir uçaktan daha pahalıya mal oluyor” dedi.

TÜM UÇUŞLAR KAMERAYLA KAYDEDİLİYOR

THY’nın kullandığı simülatörlerin son teknoloji olduğunu söyleyen Kaptan pilot Nurol Fucıcı “Teknolojileri son teknoloji. Bu gelen simülatör en son gelen teknoloji ürünü bir simülatörümüz. Görüntü inanılmaz güzel. Bire bir her şeyi simülüze edebiliyorsunuz. Emergencyler olsun, meydanlar olsun gerçek şartlar olsun meteorolojik şartlar olsun aldığımız uçurabildiğimiz simülatördür. Ayrıca bütün dünyanın piyasa dediğimiz bir sistem var. Dolayısıyla bu bütün dünyada kabul edilmiş bir simülatördür. Yani yurt dışından gelen herhangi bir şirkette bu simülatörde sorgusuz sualsiz eğitim verip, o eğitim de bütün dünyada geçerli olabilir. Ayrıca bir avantajımız var. Şurada gördüğünüz kameralarla bütün uçuşu kaydedebiliyoruz. Ondan sonra diyoruz şurada şöyle olsaydı şurada böyle olsaydı gibi hataları da gösterebiliyoruz özellikle yeni adaylarımıza anlatırken daha kolay oluyor. Kişinin kendini dışarıdan seyretmesi daha iyi çünkü burada bazen böyle olayın kasvetine kapılıp da hatalar yapılmış oluyor.” dedi.

PİLOT OLMAK İÇİN HANGİ ŞARTLAR GEREKİYOR?

İnsanların en çok merak ettiği, “Pilot olmak için ne şartlar gerekiyor? Pilot adayı nereye başvurmalı?” sorularını da cevaplandıran Nural Fucıcı, “Öncelikle her şirketin kendi şartları var. Ama THY adına konuşursak, 4 yıllık üniversite bitirmeniz gerekiyor. Arkasından akademik olarak konuşursan iyi bir İngilizceyi takiben THY’ye giriş yapabiliyorsun. Eğer bunu başka bir üniversitede veya havacılıkla ilgili bir kısımda yapacaksanız o da liseyi bitirdikten sonra üniversitenin ilgili bölümünü kazanarak 4 yıl okuduktan sonra buralara gelebiliyorsunuz. Ya da Hava Kuvvetleri kökenli olup, Hava Kuvvetlerinde eğitimimizi alıp buraya gelebiliyorsunuz. Şuan THY’nin akademi düzeyinde pilot eğitimi var. Dolayısıyla bir üniversiteyi bitirdikten sonra ilk THY’ye başvuru yapıyorlar insan kaynakları kısmına. İnsan kaynakları da onları çeşitli sınavlara ve çeşitli değerlendirme prosedürlerine tabii tutuyor. Sonuçta geçen arkadaşlarımız akademiye girmeyi hak kazanıyor. Ve dolayısıyla uçuş okuluna başlıyorlar. THY’nin bünyesindeki uçuş okulu bittikten sonra tip eğitimi için bize geliyorlar. Ben 737 tip şefiyim. 737’nin eğitimini bizim bölümümüz hazırlıyor. Tip eğitimi olmak üzere. Bizim buraya geliyorlar. Burada kaç pilot adayımız varsa kaç pilota ihtiyacımız varsa onlara 12 sortilik sar koltuk eğitimi veriliyor. 12 sorti uçuşunu tamamladıktan sonra başarılı olan adaylarımız line eğitimine başlıyorlar. Uçuş hakkına başlıyorlar. Orada da 50 sektör 100 saat uçuyorlar. Yine başarılı olan adaylar sağ koltuk da first officer olarak uçuşuna devam ediyor. Sadece biz kendimiz yetiştirmiyoruz. Dışarıdan da first officer arkadaşlarımızı alıyoruz. Onlarda çeşitli kaynaklar var. İşte Anadolu Üniversitesi, bazı pilot yetiştiren özel kuruluşlar var. Onlar da kaynak olarak kullanılıyor. Havacılıkta kişinin kendini yetiştirmesi daha çok önemli. Çünkü bir yere kadar bir şeyler verebiliyoruz. Dolayısıyla şahıslar kendilerini ne kadar kaliteli yetiştirirlerse, iyi bir eğitim alırlarsa o kadar rahat ve huzurlu uçuşlar yapabiliyorlar” diye konuştu.

SİMÜLATÖRLER UÇAKLA BİRE BİR AYNI

THY’nin kullandığı simülatörlerin uçakla bire bir aynı olduğunu ve istedikleri havalimanına sanal olarak iniş kalkış yaptıklarını söyleyen Kaptan Pilot Nural Fucıcı, “Biz buraya hangi meydanı girersek hafızasına, o meydana iniş kalkış yaparız. Hemen hemen her meydan aynıdır. Fakat kritik meydanlar vardır. Özellikle kritik meydanlar hafızada yüklüdür. Bir de bizim uçuş yaptığımız kritik noktaları mesela dağlık olabilir bunlar simülatörün hafızasına kayıtlıdır. Dolayısıyla oralara çalışma yapılır.Bütün hava koşullarını istediğimiz gibi verebiliriz. İstediğimiz rüzgarı verebiliyoruz. Tirbülans verebiliyoruz. İstediğimiz şartı yaratabiliyoruz.” şeklinde konuştu.

www.UlasimOnline.Com

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Ulaştırma | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.