• BIST 9722.09
  • Altın 2428.571
  • Dolar 32.5199
  • Euro 34.8
  • İstanbul 24 °C
  • Ankara 27 °C

Türk derisi İtalya’nın tahtını sallıyor!

Türk derisi İtalya’nın tahtını sallıyor!
Dünyaca ünlü tasarımcı Bora Aksu “Türk derisinin üstüne yok” diyor

 

“Etlerini afiyetle yiyip, deri çanta kullandığımız bir dünyada kürk meselesini tartışmak saflıktır” diyen Karl Lagerfeld gibi düşünen tasarımcıların artmasıyla deri ve kürkün koleksiyonlardaki yeri genişledi. İpek kadar ince formlara bürünen Türk derisiyse Prada, Arman, Burberry ve Michael Kors gibi dünya markalarının tercihi. Tasarımcı Bora Aksu’ysa “Türk derisinin üstüne yok” diyor.

Sayı kutusu 1.6 milyar dolar Türkiye’nin deri ihracatı

İster neredeyse hepimizin gardırobunda bulunmasına bakın, isterseniz Orta Asya’dan beri vazgeçememiş olmamızı göz önüne alın. Neresinden bakarsanız bakın Türkler için deri, dünya için de Türk derisi mühim. Zira İtalya’nın hakimiyetini sarsacak, deriyi dantel gibi işleyecek gelişmiş teknolojilere sahibiz. Hatta Londra’da yaşayan Türk tasarımcısı Bora Aksu “Deri işinde hiçbir alanda başarılı olamadığımız kadar iyiyiz” diyor. “Türk tabakhanelerinde üretilen ve dikilen derilerin üstüne yok.”

Öyle olmasa Prada’sından Armani’sine, Burberry’sinden Michael Kors’una dünyanın dev markaları Türk firmalarıyla çalışır mı? Deri Tanıtım Grubu Yönetim Kurulu Üyesi Ruken Mızraklı “Kürkte, süette kimse elimize su dökemez” diyor. Ancak rakipsiz değiliz. Ayakkabıda İtalya, deri konfeksiyonda ise Hindistan, Pakistan ve Çin’le yarışıyoruz.

Bu yarışı önde bitirmek için de Deri Tanıtım Grubu hiçbir masraftan kaçmıyor. Türkiye, mart ayında Hong Kong’ta düzenlenen ve dünyanın en büyük fuarlarından Asya Pasifik Deri Şov’a 44 firma ve Bora Aksu’nun hazırladığı “Geleceğin Yolcuları” koleksiyonuyla katıldı. Aksu’nun “Anadolu tarihi kadar eski ama günümüz teknolojisinden bağımsız düşünülemeyecek deri sektörünün geldiği noktayı yansıtmaya çalıştım” dediği koleksiyonu, gerek Çin basınında gerekse İtalya’nın Elle gibi moda dergilerinde beğeniyle bahsedildi. “Geleceğin Yolcuları” eylül ayında Shangy’daki deri fuarında görücüye çıkacak ve sonra da deri dünyasının en önemli fuarı olan Paris’te.

Yediklerimizi giyiyoruz

Deride ihracat rakamları her yıl artıyor ama geçen yıllarda hayvan hakları savunucularının eylemleri sonucunda tasarımcılar kürk ve deriden bir süre uzak durmuştu. Ancak pek çok tasarımcı “Etlerini afiyetle yiyip deri ayakkabı ve çanta kullandığımız bir dünyada kürk meselesini tartışmak saflıktır” diyen Karl Lagerfeld gibi düşünüyor olsa gerek, şimdilerde koleksiyonunda deri ve kürk kullanmayan yok. Aksu da deri ve kürke olan ilginin artmasını, aklanmasına bağlıyor: “Artık tüketici, deri giysilerin yediğimiz hayvanların derisinden ve adil çalışma şartlarında üretildiğini biliyor.”

Deri artık bir lüks

Tasarımcıların hayal güçlerini deriler üzerinde yoğunlaştırması ve teknolojisinin ilerlemesiyse ipek kadar ince formlara bürünen deriye ilgi artıyor ama deri fiyatları da aldı başını gidiyor. Ruken Mızraklı, deri fiyatlarının bir yılda 5 kat artmasının nedenlerini açıklıyor: “İnsanlar çok et tüketmediği ve çiftçiler artık hayvancılıkla uğraşmak istemediği için kuzu derisi sayısında azalma var. Ayrıca kuraklık da hayvan nüfusunu etkiliyor.”
Tasarımlarına ayrı bir zenginlik ve güç kattığı için tasarımcıların vazgeçemediği, doğal olduğu içinse bir giyenin bir daha giymek istediği deriyi Bora Aksu, geleceğin lüksü olarak gösteriyor. Mızraklı da fiyatların gelecekte daha da artacağını söyleyerek ünlü tasarımcıya katılıyor. Bize de gardıroplarımızdaki derilere iyi bakmak hatta yatırımlarımızı deriye yapmak düşüyor.

Ruslar kürksüz ısınamıyor

Türk derisine en çok ilgi gösteren ülkelerin başında Rusya geliyor. Rusya’nın deri ve deri ürünlerindeki ihracatının payı yüzde 23. Rusların deri ve kürke düşkün olmasını hemen frapanlıklarına bağlamayın. Mızraklı, Rusların -40 dereceleri bulan soğuklarla ancak deri ve kürkle mücadele edebildiklerini söylüyor. Oysa teknoloji sayesinde klimalı montlar bile geliştirildi ama hepsi nafileymiş. Ne demiş atalarımız “Dokuz keçe, su geçe; bir deri, soğuk geri”. Mızraklı “Hiçbir ürün kürk gibi nefes aldırmıyor ve sıcak tutmuyor. Neyse ki teknoloji böyle ürün bulamadı!” diyor.
Tereciye tere satmak gibi ama en çok deri sattığımız ikinci ülke İtalya. Ülke grubu olarak değerlendirildiğinde en çok deri ihracatı Avrupa ve eski Doğu Bloğu ülkelerine yapılıyor.

www.UlasimOnline.Com

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Ulaştırma | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0212 970 87 88 | Haber Scripti: CM Bilişim