• BIST 106.764
  • Altın 142,206
  • Dolar 3,5340
  • Euro 4,1188
  • İstanbul 28 °C
  • Ankara 30 °C

UND'den lojistiğe 'Patronati' modeli

UND'den lojistiğe 'Patronati' modeli
UND Yönetim Kurulu Başkanı Çetin Nuhoğlu, Türkiye’nin ihracat hedefinin 500 milyar dolar olduğunu vurgulayarak, Türkiye’nin ihracat başarısının Türkiye’deki lojistik firmalarının başarısıyla doğru orantılı olduğunu söyledi.

Uluslararası Nakliyeciler Derneği(UND) Yönetim Kurulu Başkanı Çetin Nuhoğlu, UND olarak 2008 yılında başlattıkları 2009 yılında ise ilk kez yurtdışı platformlara taşıdıkları ‘Kotasız Avrupa’ girişimini 2014 yılında yeni bir boyuta taşıyacaklarını söyledi. UND olarak bu amaçla, İtalya orjinli Patronati modelini uygulamaya koyacaklarını belirten Nuhoğlu, “2014 yılında İtalyan vatandaşlarının küresel düzeyde haklarının korunduğu Patronati modeli üzerinden yeni bir network oluşturuyoruz. Türk Patronati oluşumu, kamu ve özel sektör olarak iki farklı kanaldan yapılanacak ve yurtdışındaki tüm girişimlerin tek merkezden planlanmasını sağlayacak, ayrıca oluşturacağı fon ile çok hızlı ve somut kazanımların önünü açacak” dedi.
Uluslararası Nakliyeciler Derneği(UND) 2013 yılı sektör değerlendirmesi konulu basın toplantısı İstanbul Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı 1. Bölge Müdürlüğü’nde gerçekleştirildi. 2023 yılında 500 milyar dolar ihracat hedefini hayata geçirmek istediklerini kaydeden Çetin Nuhoğlu, 2013 yılının çok yoğun geçtiğini belirterek, “2010 ve 2013 yılları arasında Batı’ya yapılan taşımalarda hiçbir artışın olmadığını görüyoruz. 2012’de durgunluk vardı. 2013’de bu rakam sabitlendi.  2014’de Batı’ya yapılan taşımalarda artış olacağını düşünüyoruz.  Toplam taşımalara baktığımızda ciddi bir artış görmekteyiz. Uluslararası taşıma performansımıza baktığımızda 21 sınır kapısından gerçekleştirilen karayolu ve RO-RO taşımalarında toplamda yüzde 6’lık bir artış gerçekleşirken, ihracat ayağında Türkiye’den 88 ülkeye gerçekleşen taşıma rakamları 1,5 milyon sefere, ithalatta ise 600 bin seferi geçti. En fazla taşıma yaptığımız ülke 626 binle Irak, 2’nci büyük pazarımız Almanya. 3’üncü Azerbaycan Nahçıvan. Gürcistan’da bu yıl ciddi bir düşüş yaşadık, 92 bin taşıma rakamı 78 bine düştü.  İran’da da düşüş var. İtalya’da ise yüzde 10’luk bir artış sağladık. Toplam taşımalarda yüzde 6’lık bir artış gerçekleştirdik” diye konuştu.

“KORUMACILIK, TEŞVİK VE AYRIMCILIK İSTEMİYORUZ”

2012 yılında RO-RO dahil tüm taşımaların 322 bine düştüğünü, 10 bin sefer daha kaybettiklerini söyleyen Nuhoğlu, 2014 yılının Türk nakliyecisinin lehine gelişmelere sahne olmasını beklediklerini ifade etti. Türkiye’nin ihracat hedefinin 500 milyar dolar olduğunu vurgulayan Nuhoğlu, Türkiye’nin ihracat başarısının Türkiye’deki lojistik firmalarının başarısıyla doğru orantılı olduğunu söyleyerek, “Eğer sizin güçlü lojistik firmanız yoksa bir ayağınız eksik yani topal olarak ihracat yarışında olursunuz. 2023 yılında 8 milyar dolar olan hizmet ihracını 40 milyar dolara çıkartma hedefindeyiz. Türkiye’nin döviz kazanması konusunda çalımalar sadece mal değil hizmet olarak da yapılıyor. Hizmette en önemli 2’nci sektör turizmin ardından gelen taşımacılık sektörüdür. Türk nakliyecisinin güçlü olması, hizmet ihracının temel amacı olmalıdır. Bu anlamda 2014’de kamunun liderliğinde ihracattan daha fazla pay alabilmenin çalışmaları devam ediyor. Türk nakliyecisinin payını artırırken korumacılık, teşvik ve ayrımcılık istemiyoruz. Eşit şartlar altında her ülkeyle rekabet etmek istiyoruz. Eğer Türkiye’nin taşımacılığı kontrol altına almak isteniyorsa bu duruma susmayız. 1995’den beri ilk defa Bali’de 159 ülkenin katılımıyla Dünya Ticaret Örgütü toplandı. Orada dünyanın refahının gelişmesi, ülkelerarası gelir dağılımının sağlanabilmesi için taşımacılığın engellenemeyeceği kararı alındı. Dünya Ticaret Örgütü üyesi hiçbir ülke kendi ülkesinden geçen taşımayı engelleyemez. Serbest ticaretin önündeki her türlü engeller kaldırılmalıdır, bu dünyanın artık temel hedefidir” şeklinde konuştu.

“TRANSİT GEÇİŞİ KONUŞMAYACAĞIZ”

2014 itibariyle UND olarak net karara vardıklarının altını çizen Nuhoğlu, sözlerine şöyle devam etti: “Hiçbir toplantıda, yani karma ulaştırma komisyon ve karma ekonomik komisyon toplantılarında transit geçişi konuşmayacağız. Çünkü transit geçişler o ülkenin konusu değildir. Bulgaristan, İtalya ve diğer ülkelerle toplantılarda transit geçişi konuşmayacağız. Temel yaklaşımımız transit geçişler, iki ülkenin birbirlerine hak verip alacağı beya bunu kötü niyetle kullanacağı bir konu olmadığı yönündedir.  Transit geçiş, adalet kavramı gibidir, bir haktır. UND yönetim kururlu olarak tek tavrımız budur. Hiçbir ülkeyle transit geçişi konuşmayı şiddetle reddediyoruz. Bu konuyu onur meselesi yaptığımızın altını çizerek söylüyorum. Detaylarını daha sonra paylaşacağımız, TİM, MÜSİAD, TÜSİAD ve TOBB ile beraber Patronati fonunu oluşturmaya başladık. Bireysel olarak mücadele veremiyoruz ama bu grup tüm bu ülkelerle birebir mücadele edecek. Örneğin, belki de 20 ülkede 20 dava açılacak. Lobi faaliyetleri için çalışmalar yapılacak. Çünkü inandığımız brşey var. Avrupa’ya taşımacılık kurallarını o ülkenin kendisi belirleyemez. 2014 yılı uluslararası nakliyenin özellikle bu konuda ne gerekirse yapacağı yıldır. Bu mücadeleyi vermeyi onur meselesi haline getirdik. Türkiye’nin zenginleşme ve büyümeye ihtiyacı var. Bunun tek yolu da ihracattır. İhracatı engelleme çalışmaları, özellikle lojistik sektörü tarafından kesinlikle püskürtülecektir.”

“UBAK KONUSUNDA YANILMIŞIZ”

UBAK’ın  43 tane ulaştırma bakanının biraraya gelerek oluşturdukları bir platform olduğunu belirten Nuhoğlu, “Burada üye ülkelerin taşımacılık sorunları konuşuluyor. BM’nin öncülüğünde hayata geçti. Tek gayesi var, ülkelerin birbirlerine uyguladıkları kotaları ve transit taşımanın önündeki engelleri kaldırmak. Türkiye, UBAK konusunda en fazla belge sahibi olan 2 ülkeden biri. UBAK belgesinin temel amacı iki ülke arasında taşımanın yapılabilmesidir. Serbestçe mal taşıyabilme hakkıdır. Yıllarca bu belgenin en büyük savunucusu olduk. UBAK belgesinin Türk nakliyecisi için çok önemli olduğunu değerlendirdik. Çok büyük bir yanılgı içindeymişzi. Tamamen Türk nakliyecisinin aleyhine çaşılan, 80 bin taşımamızı alıp, Almanya, İngiltere, Fransa ve Rusya’ya taşıyan bir model haline gelmiş. 2015’de UBAK belgelerinin dağıtımına şiddetle karşıyız. 1 Ocak 2015’de hiçbir UBAK belgesiyle Türkiye’ye giriş yaptırmayacağız. UBAK belgesi, şu haliyle Türk taşımacılığına büyük zarar vermektedir. UBAK’ın zararı, 10 yılda 5 milyar Euro’dur. UND üyeleri olarak hiçbir belge almayacağız, Türkiye’ye girişlere de kabul etmeyeceğiz ” değerlendirmesini yaptı.
Nakliye sektörünün önünde transit geçiş ve UBAK olmak üzere iki önemli sorun bulunduğuna değinen Çetin Nuhoğlu, “2014’de UBAK, muhakkak çözülmeli. 2013 yılı tespit, iyileştirme ve önlem alma yılıydı. 2014 yılında da hedeflerimizi gerçekleştireceğimiz bir yıl olacak. Lojistik performans endeksi bizim en önemli yol haritamızdır. Temmuzda 10. Kalkınma Planı Meclis’ten geçti. 5 yıllık 10. Kalkınma Planı’nda ‘lojistik’ ana tema olarak ortaya çıktı. Kalkınma Bakanlığı da lojistik performans endeksini temel performans göstergesi olarak aldı” diye konuştu.

“DÖVİZİN YÜKSELMESİ İHRACATIN ÖNÜNÜ AÇMAZ”

166 milyar dolarlık hedefin 2014’de yakalanabileceği görüşünde olduğuna dikkat çeken Nuhoğlu, “İhracatın yüzde 45’i batı ülkelerine yapılıyor. Batıya ihracat yüzde 15 artacak. 575 bin sefere çıkacağımızı planlıyoruz, Türkiye’nin pazar payı 400 binlere çıkacak. Yabancıların payı yüzde 35’in altına inecek, yerli taşıma da yüzde 75 düzeyinde seyredecek. Yüksek kur reel sektörü vurur, dövizin yükselmesi ihracatın önünü açmaz. Türk taşımacılığını da olumsuz etkileyecektir” dedi.

und2.20140124180153.jpg

und3.20140124180214.jpg

und4.20140124180233.jpg

und5.20140124180251.jpg

und7.jpg

HABER VE FOTOĞRAFLAR: Sinan SAYGI - ULAŞIM ONLİNE
 

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Ulaştırma | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Haber Scripti: CM Bilişim