• BIST 107.700
  • Altın 143,977
  • Dolar 3,5286
  • Euro 4,1426
  • İstanbul 26 °C
  • Ankara 26 °C

Yeni gemi inşaya 80 milyar dolar harcandı

Yeni gemi inşaya 80 milyar dolar harcandı
Geçen yıl 38 milyar doları klasik kargo gemileri olmak üzere 80 milyar dolar değerinde binin üstünde gemi siparişi verildi. Buna rağmen küresel gemi sipariş defteri azaldı.

 

Geçen yıl 38 milyar doları klasik kargo gemileri olmak üzere 80 milyar dolar değerinde binin üstünde gemi siparişi verildi. Buna rağmen küresel gemi sipariş defteri azaldı. Çünkü 2012 yılı süresince 152 milyon dwt kapasitesinde gemi teslim edildi.
 
Clarksons’un ‘Shipyards Monitor’ isimli yayımladığı son rapor, küresel gemi sipariş defterinin düştüğünü ve siparişlerin azaldığını gösteriyor. Rapora göre, 2012 yılı süresince 152.2 milyon dwt’lik geminin teslim edilmesi ve siparişlerin azalmasıyla, küresel sipariş defteri yüzde 34 eksildi. Böylelikle sipariş defterinin büyüklüğü 4 bin 603 geminin oluşturduğu 259 milyon dwt’lik tonaja gerilemiş oldu. Bir önceki yıla göre siparişlerde yüzde 7’lik bir düşüş ile birlikte tersanelerin üretim hacmi de oldukça zayıfladı. Clarksons’a göre 2013 yılı da çoğu tersane için çok zor geçeceğe benziyor.
 
Geçen yıl yeni gemi inşa fiyatları yüzde 9 düştü. Bu düşüş büyük tonaj gemilerde yüzde 18 oldu. Konteyner gemi fiyatları 10 yılın en düşük seviyesini gördü. Gemi armatörleri geçen yıl yeni gemi yatırımları için 80.8 milyar dolar harcadı. 45.5 milyon dwt kapasitesinde bin 87 adet gemi siparişi verdi. Tonaj açısından yeni siparişler bir önceki yıla göre yüzde 44 azaldı. Denizciler için oldukça zor bir yıl olan 2012’de kargo gemilere harcanan para aslında bu kadar yüksek değil. Çünkü siparişlerin yarısını offshore projeler oluşturuyor. 80 milyar dolarlık yatırımın 42.8 milyar doları offshore gemilerine yapılmış. Bu yatırımların 9 milyar dolarını da LNG gemi siparişleri oluşturuyor.
 
Çin yatırımları durdurdu
 
Geçen yıl en çok yatırım yapan ülkeler ise Norveç, ABD ve Brezilya oldu. Yunan armatörler 6.3 milyar dolarlık yatırımıyla dördüncü sırada geliyor. Fakat Yunan armatörlerin klasik kargo gemilerden daha çok gaz taşıyıcılarına yatırım yapması dikkat çekti. Bir diğer ilginç nokta ise Çinli armatörlerin 4.3 milyar dolarlık gemi yatırımı yapması. Bu, Çinli armatörlerin 2005 yılından beri en düşük yatırım tutarı oldu. Yeni gemi yatırımlarında aslan payını Çin tersanelerin kaptığı görülüyor. 2012’de Uzakdoğu tersanelerine verilen 887 yeni siparişin yüzde 47’sini Çin tersaneleri alırken, Güney Kore yüzde 25.5’ini ve Japonya da yüzde 17.9’unu kaptı. Son siparişlerle birlikte Çin’in küresel sipariş defterinde en büyük payı elde tuttuğu görülüyor. Compensated gross tona (cgt) göre Çin yüzde 35.4’lük, Kore, yüzde 31.5’lik ve Japonya da yüzde 16.4’lük paya sahip bulunuyor.
 
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Ulaştırma | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Haber Scripti: CM Bilişim