• BIST 109.330
  • Altın 155,894
  • Dolar 3,8638
  • Euro 4,5501
  • İstanbul 14 °C
  • Ankara 1 °C

Yıldırım: "Kriz en çok denizciliği etkiledi"

Yıldırım: "Kriz en çok denizciliği etkiledi"
Deniz Ticaret Odaları Konsey toplantısının açılışında konuşan Binali Yıldırım, yaşanan ekonomik krizin bulaşıcı hastalık gibi ülkeden ülkeye sıçrayarak ülke ekonomilerini sarsmaya devam ettiğini söyledi.

"Kriz en çok denizcilik sektörünü etkiledi"

Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, 1915 olaylarına ilişkin Fransız Parlamentosu'nun kararına ilişkin, ''Fransa'da yaşanan insanlık ayıbını çok ciddiye almaya gerek yok. Türk milleti, bu Fransız aymazlığına Fransız kalmaya devam edecektir'' dedi.

TOBB Genel Merkezi'nde yapılan Deniz Ticaret Odaları Konsey toplantısının açılışında konuşan Bakan Yıldırım, 2009 yılında başlayan ve başta Amerika olmak üzere Avrupa ülkelerinde yaşanan ekonomik krizin bulaşıcı hastalık gibi ülkeden ülkeye sıçradığını ifade ederek, bu krizin ülke ekonomilerini temelden sarsmaya devam ettiğini söyledi.

Bugüne kadar alışılmış olan krizlerde, şirketlerin battığını, üretim enstrümanlarının zarar gördüğünü, para piyasasında problem olduğunu, bunun karşılığında da hükümetlerin, teşviklerle ve yeni politikalarla krizin üstesinden gelmeye çalıştıklarına dikkati çeken Yıldırım, ''Ancak, bu sefer yaşanan ekonomik kriz öncekilerden çok farklı özelliğe sahip. Artık şirketler değil, ülkeler batıyor. Ayrıca, ekonomik krizin ne kadar daha süreceği, nasıl sonuçlar doğuracağını, hangi sektörün ne kadar etkileneceğini kestirmek mümkün değil'' dedi.

Avrupa'yı etkisi altına alan küresel ekonomik krizin, her sektörü az ya da çok etkilediğini, denizcilik sektörünün de bu krizden nasibini aldığını kaydeden Yıldırım, denizcilik sektörünün küresel ticaretle yakın ilişkisinin bulunduğunu, küresel ticarette meydana gelen bozulmanın finansmandaki zorlukların doğrudan, bire dört oranında taşımacılık ve denizcilik sektörlerine yansıdığını bildirdi.

Türkiye'de, bugüne kadar ticaretin dörtte üçünün deniz yoluyla yapıldığı dikkate alındığında, krizin denizcilik sektörüne yansımasının daha net anlaşılabileceğini söyleyen Yıldırım, yaşanan ekonomik krize rağmen Türkiye'nin inatla büyümesini sürdürdüğünü belirtti.

2009 yılında, ''krizin ilacı yatırımdır'' dediklerini hatırlatan Yıldırım, alt yapı yatırımlarını arttırarak sürdürdüklerini bildirdi.

2023 hedeflerini gerçekleştirecek alt yapı yatırımlarının hızla devam ettiğini vurgulayan Yıldırım, bu hedefler arasında önemli denizcilik yatırımlarının da bulunduğunu kaydetti.

Türkiye'de limancılığın taşımalarla birlikte geliştiğini, ancak bu gelişmenin tam sağlıklı gelişme olmadığını ifade eden Yıldırım, 180'i bulan farklı iskele ve çok az sayıda limanın ölçek ekonomisine uymadığını, bu konuda operasyon yapılması gerektiğini söyledi.

Yıldırım, bu yılın ilk yarısında Çandarlı'da temelini attıkları limanın dünyanın 10 büyük limanından biri olacağını bildirdi.

Türkiye'nin 10 yıl içinde artık kendi ihtiyacını, taşımalarını, operasyonlarını değil, bölgesini kuşatan, denize kıyısı olmayan ülkelerin de ihtiyaçlarını gören bir liman işletmeciliği anlayışını geliştirmek zorunda olduğunu ifade eden Yıldırım, çalışmalarını bu amaca yönelik sürdürdüklerini kaydetti. Konsey toplantısında denizciliğin sorunlarını ve çözüm önerilerini ele alacaklarını belirten Yıldırım, toplantının hayırlı olmasını diledi.

Yıldırım, 1915 olaylarına ilişkin Fransız Parlamentosu'nun kararına ilişkin, ''Fransa'da yaşanan insanlık ayıbını çok ciddiye almaya gerek yok. Türk milleti, bu Fransız aymazlığına Fransız kalmaya devam edecektir'' dedi.

''Denizcilik ülkenin yıldız sektörlerinden biri'

TOBB Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu da Fransa Ulusal Meclisi tarafından oylanarak Senato gündemine gönderilen yasanın, Türkiye-Fransa ilişkileri tarihine bir ''kara leke'' olarak geçtiğini belirterek, ''Bir fikrin kendisini savunma hakkını gasp etmeye çalışan bu karar vicdan ve hukuk sınavında sınıfta kalmıştır'' dedi.

Türkiye ekonomisinin, özel sektör kaynaklı çok büyük başarılara imza atmaya devam ettiğini ifade eden Hisarcıklıoğlu, denizcilik sektörünün de son yıllarda hızla gelişerek, hem istihdam hem de döviz kazandırma açısından, ülkenin yıldız sektörlerinden biri olduğunu söyledi. Sadece gemi inşa sanayindeki istihdamın, küresel kriz öncesi itibariyle son 10 yılda, 5 binden 40 bine ulaştığını bildiren Hisarcıklıoğlu, aynı dönemdeki sektör ihracatının, 250 milyon dolardan, 3 milyar dolara yükseldiğini kaydetti.

2003 öncesinde 40 civarında olan tersane sayısının, 100'ün üzerine çıktığını, böylece Türkiye'nin, gemi üretim kapasitesi anlamında dünyada 23. sıradan ilk 10 ülke içine girdiğini anlatan Hisarcıklıoğlu, sipariş adedi anlamında da 5. sıraya kadar yükseldiğini söyledi.

''Liman yatırımlarını teşvik etmeliyiz''

2023 hedeflerine ulaşmak için Türkiye'nin hem gemi inşa sanayisini hem deniz taşımacılığını hem de limanlarını geliştirmeye ve büyütmeye ihtiyacı bulunduğunu vurgulayan Hisarcıklıoğlu, şöyle konuştu:

''Geçen senenin aynı dönemi ile karşılaştırıldığında, bu yılın ilk 10 ayında navlun gelirleri 160 milyon dolar artışla 2,9 milyar dolar olurken, navlun giderleri 470 milyon dolar artarak 5,2 milyar dolara ulaşmıştır. Demek ki denizcilik sektöründe daha fazla yatırıma ve büyümeye ihtiyacımız bulunuyor. Bu çerçevede, denizcilik sektörümüze, bir bütün olarak yatırım teşvik sistemi içinde özel bir yer verilmesini bekliyoruz.

Zira, sadece AB üyesi devletler değil, asıl rakibimiz konumundaki Çin, Kore Brezilya, Hindistan ve Rusya da, gemi inşa sanayine, doğrudan ya da dolaylı destekler geliştirdiler. Ancak Türkiye'de sektörümüz, büyük ölçüde teşvik kapsamı dışında kaldı. Hazırlanan yeni yatırım teşvik sisteminde, denizcilik ve gemi inşa sektörlerimiz mutlaka yer almalıdır.

Hem gemi inşa sanayini hem deniz taşımacılığını hem de liman yatırımlarını eş güdüm içinde teşvik etmeliyiz. Bugün gemi inşa sanayimiz dünyada marka olmaya gidiyor ve her türlü gemiyi anahtar teslim yapacak duruma geldik. Gemi inşaatında dünyanın 6. büyük üreticisi, yat üretimindeyse hem Avrupa-da üçüncüyüz, hem de küresel bir marka haline geldik. Elbette sektörümüzü büyütürken bunu eğitimli insan gücü olmadan yapamayız. Denizcilik sektörümüzde pervaneler döndükçe, Türkiye dünyanın en büyük 10 ekonomisinden biri olma rotasında ilerlemeye devam edecektir.''

www.UlasimOnline.Com

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Ulaştırma | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Haber Scripti: CM Bilişim