• BIST 82.363
  • Altın 147,033
  • Dolar 3,7764
  • Euro 4,0385
  • İstanbul 8 °C
  • Ankara 0 °C

2011'in yıldızı araç taşıyıcı gemiler oldu

2011'in yıldızı araç taşıyıcı gemiler oldu
2008 yılında dünya çapında yaşanan krizden en çok etkilenen sektörlerden olan deniz taşımacılığında gemi sayısı artarken arz fazlası meydana getirdi. Kriz sonrası araç taşımacılığı yapan firmalarda ise talep patlaması yaşanıyor.

2011'in yıldızı araç taşıyıcı gemiler oldu

2008 yılında dünya çapında yaşanan krizden en çok etkilenen sektörlerden olan deniz taşımacılığında gemi sayısı artarken yük kapasitesinin düşmesi arz fazlası meydana getirdi. Kriz sonrası araç taşımacılığı yapan firmalarda ise talep patlaması yaşanıyor. Uzmanların analizlerine göre önümüzdeki sene okyanuslar arası çalışan 4 bin araç kapasiteli gemiler küresel ekonomik çöküşten bu yana en fazla kar eden gemiler olabilir. Otomotiv üretimi rekor dereceye ulaşmak üzereyken ve yeni gelişen marketlerin talepleri gittikçe arttığı için gemilerin kazançları da git gide artıyor.

Oslo merkezli yatırım bankası olan ABG Sundal Collier, hazırladığı raporda araç taşımacılığının 2012 yılında yüzde 10 artarak yılda 12,7 milyon araç kapasitesini bulacağını ve bununda filo kapasitelerinin iki kat genişlemesi anlamına geldiğini belirtti. 

Navlunda yüzde 20’lik artış

Yapılan analizlerde araba taşıyıcıları bu yıl günlüğüne ortalama 11 bin dolar kazandı. Önümüzdeki yılın tahmini kazancı ise 2008 yılından bu yana en yüksek değerini bulacak. Oslo merkezli yatırım bankasının öngörüsüne göre 2013 yılında ise yüzde 20 daha artarak günlüğü 18 bin doları seviyesine erişecek.

Elliden falza denizcilik rotası hakkında değerlendirme yapan Londra merkezli Baltic Exchange’in verilerine göre, demir madeni taşıyan Capesize türü büyük gemiler bu yıl günlük değerlerini ortalama beklentinin çok altında tamamlayarak 13 bin dolar civarında kapanış yaptılar. Gemi brokerları tarafından gelecek dönem fiyatlandırmayı belirlemek için kullanılan ileri taşımacılık anlaşmalarına göre, 2016 yılındaki fiyatlar 18 bin 575 doları geçemeyecek.

Endüstrinin temel ölçütü Baltic Exchange verilerine göre, Suudi Arabistan-Japonya hattında çalışan en büyük tankerler bu sene yılda günlüğüne 7 bin 863 dolar değer alabildi. En büyük tanker operatörlerinden biri olan Frontline sadece kar zararı dengelemek için 29 bin 800 dolara ihtiyacı olduğunu ifade etti. FFA’nın 2013 için tahmin ettiği değerler ise 10 bin 475 dolardan daha fazla değil.

Tersaneler doldu taştı

İngiltere merkezli Redhill’in araştırmalarına göre, Capesize türü gemi filoları 2008 yılından bu yana yüzde elli artış gösterdi ve tersanelerde üretilmekte olan gemiler halihazırdaki fillonun yüzde otuzuna denk gelecek kapasitede. Bu tabloya birde büyük petrol taşıyıcıları filolarının yüzde 11 büyümesi ve üretilmekte olan gemilerin de filonun yüzde 15'ni oluşturması eklenince düşüşün nedeni daha rahat bir şekilde görülebiliyor. Bunların yanında araba taşıyıcılarının flotillası yüzde 2,4 artarken, yeni üretim istekleri ise flotillanın yüzde 9.7'sini oluşturuyor.

Otomotivde üretim hacmi artacak

Honda'nın da içinde bulunduğu Japon araba üreticileri Japonya'da yaşanan 9 şiddetindeki deprem ve oluşturduğu tsunami yüzünden 11 Mart tarihinde yaklaşık 2 ay boyunca kapılarını kapattı. Bu da deniz aşırı araba ve yedek parça tedariğinin sekteye uğramasına neden oldu. Japonya merkezli otomotiv devi Toyota, felaket sonrası ancak geçtiğimiz ay tam kapasite çalışmaya başlayabildi.

JD Power’ın ölçütlerine göre, Asya araçlarının satışı 2011 yılının ilk üç ayından dolayı senenin ikinci yarısında yüzde 17'lik bir düşüşe yaşadı. Verilere göre, üçüncü çeyrekte satışlar yüzde 11'lik bir artış gösterdi ve içinde bulunduğumuz dönemde de yüzde 6,4'lük bir artış bekleniyor. SEB Enskilda’nin ölçümlerine göre, dünya çapında Japon arabalarının satışı bu yıl yüzde 6.3 artarak 4,65 milyon adete, gelecek yıl da yüzde 1 artarak 5 milyon adete ulaşacak.

Küresel alanda ise araba satışları 2012 yılında yüzde 8,5 oranında artarak 80,7 milyon’u bulacak. Uluslararası Para Fonu (IMF) ön görüsünde gelişmekte olan ülkelerinin talepleri başı çekmekle birlikte önümüzdeki yıl 6,1 oranında yükselme yaşanacağı belirtilirken, gelişmiş ekonomilerle karşılaştırılma yapıldığına bu yükseliş oranı sadece 1,9 civarında olacak. Bu oran araba taşıyıcıları için artan kar oranı anlamına gelirken, yük taşıyıcıları için değer kaybı anlamına geliyor.

Dünya Pazarı

Çin Otomotiv Sanayicileri Birliği Başkan Yardımcısı Dong Yang 11 Ekim tarihinde yaptığı bir açıklamada, Çin üretimi arabaların satışının bu sene yüzde 5 oranında arttığını, daha önce yapılan yüzde 10 ile 15 oranlık artışın çok daha altında bir artış gösterdiğini ifade etti. 31 Mart ile bitecek olan 12 aylık süre içinde Hindistan'daki araba satışları yalnızca yüzde 2 yükseldi. Hintli Otomotiv Sanayicileri Birliği 10 Ekim tarihinde yaptıkları açıklamada, bu kesintinin grubun öngörülerinde oluşan ikinci kesinti olduğu belirtildi.

Wilhelmsen'in Kazançları

Norveç merkezli Wilhelmsen bu yıl için net kârının 133,6 milyon dolar olduğunu ve 2012 yılı için de 201,1 milyon dolar net kâr beklediklerini belirtti. 2010 yılında elde ettikleri 13 milyon dolarlık kar ile karşılaştırılmasına rağmen, şirketin hissseleri bu yıl oslo borsasında yüzde 28 düşüş gösterirken, MSCI Ülke hisse senedi piyasa seviyesinde de toplamda yüzde 7,5 oranında bir düşüş yaşandı.

Norwegian Car Carriers’ın CEO’su Lars Solbakken’e göre, araba taşıyıcıları daha çok para kazanıyor. Çünkü Asyalılar Avrupa'da üretilen lüks arabalara karşı eskisine göre daha fazla talep gösteriyor. Eskiden Asya’dan araba getirdikten sonra boş bir şekilde geri dönen gemiler, artık Avrupa’dan dönerken de daha fazla kargoyla dönüyorlar.

Çin’e yapılan sevkiyatlar

SEB Eenskilda’ya göre, Çin bu yıl ayda ortalama 51 bin 233 araç ithal etti. 2009 yılına kıyasla yaklaşık 3 kat daha fazla olan bu ithalatın yüzde 73’lük bölümünü Avrupa menşeili arabalar oluşturuyor.

Haber: Ahmet ÖZDÜZGÜN - DENİZHABER AJANSI

www.UlasimOnline.Com

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Ulaştırma | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Haber Scripti: CM Bilişim