• BIST 106.843
  • Altın 142,689
  • Dolar 3,5367
  • Euro 4,1209
  • İstanbul 25 °C
  • Ankara 18 °C

3. köprünün adı: Yavuz Sultan Selim

3. köprünün adı: Yavuz Sultan Selim
İstanbul’a yapılacak 3. köprünün temel atma töreninde Başbakan’ın pazarlık yaptığı firmalar, projeyi 29 Mayıs 2015'te bitirme vaadinde bulundu. Cumhurbaşkanı Gül ise, köprünün isminin Yavuz Sultan Selim olacağını açıkladı.
İstanbul’a yapılacak 3. köprünün temel atma töreninde Başbakan’ın pazarlık yaptığı firmalar, projeyi 29 Mayıs 2015'te bitirme vaadinde bulundu. Cumhurbaşkanı Gül ise, köprünün isminin Yavuz Sultan Selim olacağını açıkladı.
 
İstanbul Boğazına yapılacak 3. köprünün temeli, İstanbul’un fethinin yıl dönümü olan 29 Mayıs’ta atıldı. Sarıyer Garipçe'de düzenlenen temel atma törenine; Cumhurbaşkanı Abdullah Gül, TBMM Başkanı Cemil Çiçek ve Başbakan Recep Tayyip Erdoğan, Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım ile bir çok bakan ve davetli katıldı.
 
Başbakan Recep Tayyip Erdoğan, İstanbul’a yapılacak yeni köprünün temel atma töreninde bir konuşma yaptı.  Törenin İstanbul’un fethinin 560’ıncı yıldönümünde gerçekleştiğini hatırlatan Başbakan Erdoğan  “Bir medeniyet şehri olan İstanbul’a bir medeniyet projesi kazandırıyoruz. Bu köprümüz raylı sistemiyle de farklı bir özellik gösteriyor. Artık İstanbul’un içinde ağır vasıtalar görmeyeceğiz. Ağır vasıtalara alternatif bu köprü olacak. Bu köprü aynı zamanda çevreyi korumaya yönelik özellikleri olan bir köprü olacak. Boğaziçi ve Fatih Sultan Mehmet köprülerinin ardından yeni köprümüzü inşa ederek 3’üncü bir gerdanlığı takıyoruz" diye konuştu.
 
Proje İstanbul’un güzelliğine güzellik katacak
 
Başbakan, İstanbul ulaşımına büyük rahatlık sağlayacağını ifade ederek, “Köprünün yapımında rol alacak her kuruma kolaylıklar diliyorum. Bu proje İstanbul'un güzelliğine güzellik katacak. Tamamen bitirildiğinde ise İstanbul’un üzerinden önemli bir yük kalkacak. İstanbul tarihte olduğu gibi bugün de dünyanın en önemli ulaşım koridorlarından biri” dedi. Başbakan Erdoğan, Asya’dan Avrupa’ya geçişi sağlayan 9500 km uzunluğundaki 8 uluslararası koridorun İstanbul’dan geçtiğini hatırlatarak “İstanbul'da araç sayısı 3 milyona yaklaşıyor. Her iki köprüden normal şartlar altında günde 250 bin otomobil geçmesi gerekirken şu an 600 bin araç köprülerden geçiyor. Yani köprüler 2,5 kat fazla kapasite ile çalışıyor. Sonuçta Boğazı geçme süresi 1 saati buluyor.” şeklinde konuştu.
Milletin gurur tablosu olacak
Başbakan ayrıca üçüncü köprüye karşı çıkanları da eleştirerek “İstanbul'da üçüncü köprü yapımına karşı çıkanlar bu çileyi sona erdirmek konusunda hiç bir fikre sahip değil. Bunlar zamanında Vatan Caddesi yapımına da karşı çıkmıştı” ifadelerini kullandı.  Projenin kapsamında Belgrat, Polonezköy gibi orman alanlarını ve  tarihi bentleri de koruyacak şekilde hareket edildiğini dile getiren Başbakan, “Bu proje milletin gurur tablosu olacak yıldız gibi parlayacak. Projenin maliyeti yaklaşık 3 milyar dolardır. Türkiye'nin ticaret kapasitesi artacak ve tüm Marmara Bölgesi ekonomik açıdan canlılık kazanacak. Biz büyük bir medeniyetin temsilcileriyiz. Biz dünyaya Süleymaniye'den, Galata Kulesi'nden bakıyoruz. İnşallah Cumhuriyet'in 90. yıldönümünde asrın projesi Marmaray'ı da açacağız." dedi.
Modern bir havaalanı inşa edeceğiz
İstanbul’a inşa edilmesi planlanan 3’üncü havalimanı hakkında da konuşan Başbakan Recep Tayyip Erdoğan, havaalanı inşasına tepki gösterenleri de eleştirdi. Erdoğan, projeye karşı çıkanların yapılacak çalışmalardan haberdar olmadığını belirterek şöyle konuştu: “3’üncü havalimanı yılda 100 milyon insan kapasiteli, dünyanın çok bahsedeceği bir havalimanı olacak. Bazıları bilmiyor. Çünkü ağzı olan konuşuyor. ‘Havalimanı nerde yapılıyor’ haberi yok. Televizyonlarda dinliyorum ‘bu kadar ağaç kesiliyor’ diye. Oraları gezip görse diyecek ki adeta savaştan çıkmış bir coğrafya. Çünkü daha önce oralar taş ocakları, kömür ocakları gibi yerlerdi. Şimdi ise aynı bölgede modern bir proje hayata geçerken insan odaklı bir havalimanı yapılacak" 
 
İstanbul’daki nüfusu dağıtmanın da hesabını yapıyoruz
İstanbul’da yapılması planlanan Kanal İstanbul projesiyle ilgili olarak ise “Kanal İstanbul projesiyle ilgili de çok konuşacaklar, çok bağırıp çağıracaklar. Ama kervan yolda gerek. Bizim işçimiz var. Yapmamız gerekenler var. Şu boğazda kaç kıvrımlı yer var bilmezler" şeklinde konuşan Başbakan Erdoğan “Kanal İstanbul’un her iki tarafında modern şehir inşa ederken, nüfusu İstanbul’a çekmek değil, İstanbul’daki nüfusu buralara doğru dağıtmanın da planını yapıyoruz" dedi.
 
Gezi Parkında karar verdik ve bu kararı uygulayacağız
Gezi Parkında yapılacak AVM için ağaç kesimine tepki gösterenlere de  yanıt verdi. Erdoğan şunları kaydetti: “Birileri geliyor, Gezi Parkında yok şöyle olmuş, yok böyle olmuş. Taksim Meydanı’nda gösteri yapıyorlar. Ne yaparsanız yapın. Biz kararı verdik, verdiğimiz gibi bunu işleyeceğiz. Tarihe saygınız varsa önce Gezi parkı denen yerin tarihi nedir, önce onu araştır bak. Biz orada tarihi yeniden ihya edeceğiz.” 2,5 milyar ağaç dikildiğini ifade eden Başbakan, “Türkiye genelinde diktiğimiz ağaç miktarı yaklaşık 2,5 milyar. Bu ağaçları bu iktidar dikiyor. Yeter ki insanların ağaç dikme merakı olsun. Onlara yer tahsis ediyoruz. Neden? Çünkü biz Çevreciyiz" diye ekledi.
Quickly Quickly (hızlı hızlı) diye seslendi
Konuşmasının ardından müteahhit firmalarla projenin bitim tarihine ilişkin pazarlık yapan Başbakan Recep Tayyip Erdoğan, sahneye gelen Hyundai firması yetkililerine Quickly quickly" (Hızlı hızlı) diyerek seslendi. Projenin ortakları IC, Astaldi ve Hyundai yetkilerinden bu projenin 29 Mayıs 2015’e yetiştirilmesini isteyen Erdoğan, yetkililerden “Elimizden geleni yapacağız" sözünü aldı ve ardından konuşmasını “"İnşallah 29 Mayıs 2015'te açılışta görüşmek dileğiyle" diyerek noktaladı.
Köprünün adını Cumhurbaşkanı Gül açıkladı
 
3. Köprü'nün ismini ise temel atma töreninde konuşan Cumhurbaşkanı Abdullah Gül, açıkladı. Kürsüye gelen Cumhurbaşkanı Gül,  köprünün adının "Yavuz Sultan Selim Köprüsü" olduğunu söyledi. Cumhurbaşkanı Abdullah Gül şu ifadeleri kullandı:  "Bu mutlu günde, temel atma töreninde bulunmaktan büyük memnuniyet duyuyorum. Fatih Sultan Mehmet'i rahmetle anıyoruz. Bu şehri bizlere emanet etti. İstanbul sadece bizim değil, bütün dünyanın gözbebeği. Bu şehrin sorumluluğunu taşımak hepimiz için mutluluktur. Çok şükür ülkemiz karanlık günleri geride bıraktı. Ülkemizle gurur duyuyor, övünüyoruz. Türkiye'nin geleceğinin parlak olduğunu dost ve düşmanlar görüyor.”
 
Yeni köprünün adı Yavuz Sultan Selim olacak
 
Böylesi büyük ve görkemli bir şehrin ulaşımını düzenlemenin zorluğuna dikkat çeken Abdullah Gül, “iki kıta bu kadar yakın olunca ulaşımını da düşünmek zorundayız. Bunun için köprüler, deniz altı tünelleri yapılıyor. Birinci köprü Mustafa Kemal Atatürk'ün ismini, ikinci köprü Fatih Sultan Mehmet'in ismini taşıyor. Üçüncü köprünün ismi Yavuz Sultan Selim Köprüsü olacaktır.” dedi. Ardından projenin gerçekleşmesinde katkısı bulunan herkese teşekkür ederek  “Hükümetimizin bütün üyelerine teşekkür ediyor, ayrı ayrı tebrik ediyorum. Bu işi üstlenmek her babayiğidin harcı değil. Çok ayrıcalıklı proje. Köprünün yapımını üstlenenlere de ayrıca teşekkür ediyorum, tebrik ediyorum." şeklinde konuştu.
 
23 milyonun seyahati eziyetten zevke dönüşecek
 
Törende konuşan Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme  Bakanı Binali Yıldırım, üçüncü köprünün İstanbul’da seyahat etmeyi eziyetten zevke dönüştüreceğini belirterek, "İstanbul'un fethinin 560. yıl dönümünde İstanbul'a yeni bir inciyi takmanın mutluluğunu yaşıyoruz. Bu köprü sadece iki kıtayı bir birine bağlayan bir köprü değil, günlük 23 milyon kişilik seyahati eziyetten zevke dönüştürecek bir köprü. Boğaz'ın iki yakasına asılan bir gerdanlık olarak İstanbul'a hizmet verecek. Bu köprüyle transit trafik tamamen üçüncü köprüye kayacak. Böylece Fatih Sultan Mehmet Köprüsü'nde oluşan trafik de ortadan kalacak." İfadelerini kullandı. 
 
Köprülerdeki kamyon eziyeti sona erecek
 
Üçüncü köprünün özellikleri hakkında da bilgi veren Bakan Yıldırım, "Köprümüz dünyanın en uzun köprüsü değil. Üzerinden demiryolu geçen en uzun köprüsü. 4 şerit geliş 4 şerit gidiş, 2 şerit demiryolu toplam 59 metre genişliği ile dünyanın yapılacak en geniş köprüsünü İstanbul'a kazandırıyoruz. Bununla da kalmıyor dünyanın en uzun kulelerini İstanbul'a dikiyoruz. Bu köprü yeni yapılmakta olan Kuzey Marmara Çevreyolu ile  iki kıta arasında tamamlayıcı bir halka olarak hizmet verecek. Sultanbeyli ve Başakşehir arasındaki trafik buraya akacak. Trafikte bir rahatlama olacak. Anadolu'yu Avrupa'ya transit bağlayan demiryolu da İstanbul'a kazandırılacak. Kamyon tanker trafiği bu köprüye kayarak mevcut sıkışıklık sona erecek." şeklinde konuştu. 
 
 
Yedi tepeli İstanbul’a yedi eser
 
İstanbul'a 7 eser kazandırmanın mutluluğunu da yaşadıklarını anlatan Yıldırım, sözlerini şöyle tamamladı: "Üçüncü havalimanı, Marmaray, Avrasya tüneli, İstanbul-Ankara hızlı treni, Yavuz Sultan Selim Köprüsü, Kanal İstanbul, İstanbul-İzmir otoyolu, İzmit Köprüsü ile 7 büyük eser İstanbul'a kazandırılacak. Bu eserler toplam 150 milyar dolar. Kamu-özel sektör ortaklığı ile bu eserlerin yükü devlet bütçesine yük getirmemektedir." 
 
Meclis Başkanı Çiçek: Fetih günlerini anlamlı kılan bir proje
 
Üçüncü köprünün temel atma töreninde konuşan isimlerden Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM) Başkanı Cemil Çiçek, köprünün insanlığa barış ve huzur getirecek bir köprü olacağını söyledi. Çiçek, İstanbul'un fethini anlamlı kılmanın yolunun büyük projeler gerçekleştirmek olduğunu ifade ederek “Bugün bizim için anlamlı bir gün. Büyük fethin yıldönümünde kahramanlara layık bir hizmet için buradayız. Bu köprü sıradan bir köprü değil. Türkiye'nin geçmişini gelece bağlayan bir köprüdür. Bu köprü insanlığa barış getirecek bir köprü olacak. Fetih günlerini anmalı kılmanın yolu büyük projeleri milletimize kazandırmaktır." dedi.
 
Türkiye’nin geleceği aydınlıktır
 
Projenin maliyetine dikkat çeken Çiçek, geçmişte yaşanan sıkıntıları da hatırlattı. Türkiye'nin Avrupa'daki büyükelçilerine para gönderemediği günlerini anlatan Çiçek, "Daha düne kadar kısa zaman önce bu ülke bir milyon doları bulamıyordu. Büyükelçilerin parasını ödeyemedi. Gönderilen çekler karşılıksız çıktı. Türkiye 70 cente muhtar durumdaydı. Sadece bir projesine 3 milyar dolar harcayacak bir noktaya geldi. Bu şükredilecek bir husustur. Bir milyon doları bulamadığı için Özal'ın hasta yatağından kalkıp Lüksemburg'un kapısına bu para için gittiğinizi kimse unutmasın. İki köprüyü devlet yaptı. Devlet yapabildi ne mutlu bize ki bugün özel sektör daha büyük projeleri inşa edecek noktaya geldi. Bunun sırrı güven ve istikrardır. Bu iki kelimeyi milletin hiç unutmaması lazım. Türkiye güven vermese hiç kimse bu projelere yatırım yapmaz. Sadece 3-4 ihalede bile devlet yatırımın 2 katı özel sektör yatırım yapabiliyorsa Türkiye'nin geleceği aydınlıktır." şeklinde konuştu. 
 
Topbaş: Tıkanan sistem tamamen Kuzeye kaydı
 
İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş da temel atma töreninde kısa bir konuşma gerçekleştirdi. Topbaş, İstanbul’a iki köprün yetmediğini dile getirerek “Zaman kazalar nedeniyle saatlerce tıkanan sistem böylece tamamen kuzeye atılmıştır. Kıtalararası bir yerleşkede bulunan kentimiz özelliği itibariyle Uzakdoğu’dan Londra’ya kadar ulaşımı sağlayacak” dedi. Uluslararası hizmet verecek bir projeyi tesis etmenin heyecanını yaşadıklarını aktaran Topbaş, İstanbul’a ve Türkiye’ye hayırlı olmasını dilerken, Başbakan ve hükümet yetkililerine teşekkür etti.
 
 
 
Temel dualar ve mehter eşliğinde atıldı
 
Konuşmaların ardından Cumhurbaşkanı Abdullah Gül, Başbakan Recep Tayyip Erdoğan Meclis Başkanı Cemil Çiçek ve çok sayıda bakan ile bürokratın katılmı ile temel atma töreni gerçekleşti. İstanbul İl Müftüsü Doç. Dr. Rahmi Yaran’ın Kur’an-ı Kerim okuduğu temel dualar eşliğinde atılırken mehter ekibi de tören alanında mehter marşını seslendirdi.
 
 
Yeni köprünün özellikleri
 
Üçüncü köprü üzerinde 10 şerit olacak, araçlar için 8 şerit, tren için de 2 şerit ayrılacak. 
 
Transit geçişler bu köprüden yapılacak. Özellikle yük taşıyan TIR'lar ve kamyonlar 3. köprüden geçecek.
 
Köprü, 59 metreyle dünyanın en geniş köprüsü olacak. (Diğer iki köprü ise 40'ar metre genişliğinde). Bir ucu Poyrazköy'de diğer ucu ise Sarıyer Garipçe'de yer alacak köprünün uzunluğu ise 1875 metre.
 
Geçiş ücreti olarak, otomobiller için 3 dolar yani yaklaşık 5 buçuk lira ödenecek. İlk çıkışlar Avrupa Yakası'nda Uskumruköy'de, Anadolu Yakası'nda ise Riva'da olacak. Maliyetin ise, yaklaşık 2 buçuk milyar dolar olması bekleniyor.
 
Köprü inşaatıyla birlikte bu köprüden geçişi sağlayacak diğer yollar da yapılacak.
 
Avrupa Yakası'nda Eyüp-Odayeri, Anadolu Yakası'nda Sancaktepe-Paşaköy arasında yer alacak bu yolun uzunluğu yaklaşık 60 kilometre olacak. 
 
Bütün bu projede 9'u köprülü 19 kavşak, yayalar için 45 alt geçit ve 63 üst geçit yer alacak.
 
Köprüyü Koreliler yapacak
 
Proje hakkında bilgi veren Karayolları Genel Müdürü Cahit Turhan, ihaleyi alan ortak girişim grubunun Korelilerle anlaştığını belirterek, "3. köprünün temelden üstteki kısmını yani kuleleri, tabliyeleri, kabloları, askı halatları dahil Koreli firma Hyundai ve SK firmalarıyla anlaştılar. Koreliler şu anda şantiyede çalışıyorlar. Firma, temellerin kazılarını tamamladı. Temel kotu, zemin seviyesine geldiğinde kayar kalıpla beton işlerini ve diğer köprünün kesimlerinin beton dökümüne başlanacak" diye konuştu.
 
Özellikleri ile Dünyada ilk olacak
 
Turhan, köprünün teknik özelliklerine ilişkin olarak da şu bilgileri verdi: "3. köprünün boyutları, ölçüleri ve hizmet bakımından diğer köprülerden farklılık arz ediyor. Köprütabliyesi, çok şeritli olacak. Tabliye üzerinde (2x4 araç yolu, 2x1 raylı sistem) 8 şerit araç yolu, 2 hat demiryolu yer alması nedeniyle 59 metre tabliye genişliğinde dünyanın ilk köprüsü olacak. Raylı geçiş sisteminin aynı tabliyede olması nedeniyle de köprü dünyada ilk olacak. Köprünün kule yüksekliği ise 320 metre olacak."
 
Yapımında son teknoloji kullanılacak
 
Dünyadaki son teknolojinin kullanılacağı 3. köprüde bin 408 metre açıklıklı ve tek tabliye olarak inşa edilmesi sebebiyle köprünün hem asma hem de eğik kablolarla takviye özelliğinin olacağını bildiren Turhan, "Köprünün tabliyesini askı halatlar taşırken, eğik kablolarla tabliyenin rijitliği yani sağlamlığı pekiştirilecek. Yük altında deformasyon olmaması sağlanacak. Tabliyeden gelen yükler arasında denge sağlanacak ve yükler ana kuleye aktarılmış olacak" diye konuştu.
 
Londra ile Pekin'i bağlayacak
 
29 Ekim'de hizmete girecek olan Marmaray'ın "Londra ile Pekin"i birbirine bağlayacağını anlatan Turhan, "Marmaray hattında çok yoğun bir trafik olacak. Bu nedenle Marmaray üzerindeki uluslararası yük ve yolcu taşımacılığı, 2015 yılında hizmete girmesi planlanan 3. köprü üzerinden geçecek raylı siteme kaydırılırsa, 3. köprü de Londra ile Pekin'i birbirine bağlamış olacak" dedi.
 
www.UlasımOnline.com
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Ulaştırma | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Haber Scripti: CM Bilişim