GİSBİR Yönetim Kurulu Başkanı Murat Kıran, Türkiye’nin 2023 vizyonu çerçevesinde dünyanın en büyük ilk 10 ekonomisinden biri olma hedefine paralel olarak gemi inşa sanayinin büyüyeceğini söyledi.
Türkiye'nin karayolu, demiryolu, denizcilik, havacılık ve haberleşme sektörlerine ait 2023 ve 2035 yılı hedefleri belirlendiği 11. Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Şurası’nın 2. gününde açıklamalarda bulunan Gemi İnşa Sanayicileri Birliği Başkanı (GİSBİR) Başkanı Murat Kıran, büyümede ve gelişmede söz sahibi olan denizciliğin dünya sahnesinde önemli bir yere sahip olduğunu söyledi. Kıran, Türk gemi inşa sanayinin Türk ekonomisine olumlu katkısı olduğunu belirtti.
Türkiye’nin 2023 vizyonu çerçevesinde dünyanın en büyük ilk 10 ekonomisinden biri olma hedefine paralel olarak gemi inşa sanayinin büyüyeceğini söyleyen Kıran, “Ekonomisi gelişmiş ülkelere bakıldığında gemi inşa sanayilerinde ciddi yatırımlar ve gelişimler söz konusudur. Gemi inşa sanayi global krizin etkilerinden en fazla etkilenen sektörlerin başında gelmektedir. Siparişlerdeki iptaller, piyasadaki gemi fazlası sektörün içinde bulunduğu durumun temel nedenidir. Bu bağlamda dünya ticaret filosunda talebin tahmini yüzde 30’u oranında bir arz fazlası söz konusudur. Bu arzın düşürülmesi elbetteki zor ve bir o kadar da gereklidir” diye konuştu.
Önümüzdeki dönemlerde yeni inşa siparişlerinin de gerçekleşeceğini ifade eden Murat Kıran sözlerine şöyle devam etti: “Bu siparişler gemi inşa sanayi için yeterli oranda olmayacaktır. Bu sebepten gemi inşa sanayimiz balıkçı gemileri, askeri gemiler, tamir-bakım gibi alternatif iş kollarına yönelerek varlıklarını sürdürmelidir. Ayrıca son dönemde sıkça ifade ettiğimiz gibi ofshore işleri de gemi inşa sanayimizin muhakkak çalışma yürütmesi gereken bir alandır. Gelişen ofshore pazarında yapılacak çalışmalar sektör için hayati önem arz etmektedir. Krizin etkisi ile nitelikli insan gücümüzde kayıplar yaşasak da dünya gemi inşa sanayinde belirli konularda rekabet gücümüzün varlığına inancım tamdır.”
Mevcut şartlar iyi analiz edilmelidir
Kıran, ayrıca gemi inşa sektöründe söz sahibi olmak için bugünkü mevcut şartların geleceğe yönelik iyi analiz edilmesi gerekir dedi. Dünya gemi inşa sanayinin kapasite oranında düşmeler yaşandığını da dile getiren Kıran,: “Global sektörde 2007 krizine rağmen denizcilikte artış yaşanmıştır. Önümüzdeki dönemde yeni gemi inşasına yönelik artış olacaktır. Tersanelerdeki kapasite fazlası, piyasanın şartları göz önüne alınarak ilerleme sağlanacaktır. Denizlere hâkim olan cihana hâkim olur.” diye konuştu.