• BIST 9915.62
  • Altın 2435.681
  • Dolar 32.5203
  • Euro 34.8906
  • İstanbul 18 °C
  • Ankara 23 °C

'Gemi İnşa Stratejisi Çalıştayı' düzenlendi

'Gemi İnşa Stratejisi Çalıştayı' düzenlendi
TMMOB Gemi Mühendisleri Odası (GMO) tarafından düzenlenen ‘Ulusal Gemi İnşa Sanayi Stratejisi’ Çalıştayı, Türk Loydu Vakfı Prof. Dr. Teoman Özalp Konferans Salonu’nda gerçekleştirildi.

TMMOB Gemi Mühendisleri Odası (GMO)’nın Tuzla’daki Türk Loydu merkezinde düzenlediği ‘Ulusal Gemi İnşa Sanayi Stratejisi’ Çalıştayı’nda gemi inşa ve denizcilik sektörü biraraya geldi. Sorunların Masaya yatırıldığı Çalıştay’da, ulusal gemi inşa sanayinde kısa ve orta vadeli hedefler ve stratejiler belirlendi.

Çalıştay’a, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Kıyı Yapıları ve Tersaneler Genel Müdürü Hızır Reis Deniz, TMMOB Gemi Mühendisleri Odası (GMO) Yönetim Kurulu Başkanı Sinem Dedetaş, İstanbul Gemi ve Yat İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Başaran Bayrak, Türkiye Gemi İnşa Sanayicileri Birliği (GİSBİR) Yönetim Kurulu Başkanı Murat Kıran,  Koster Armatörleri ve İşletmecileri Derneği (KOSDER) Yönetim Kurulu Başkanı Salih Zeki Çakır, Türk Loydu Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Zorlu, İMEAK Deniz Ticaret Odası (DTO) Yönetim Kurulu Üyesi Alev Tunç ile gemi inşa ve denizcilik sektörünün temsilcileri katıldı.

HIZIR REİS DENİZ: MESLEK STANDARTLARI BELİRLENMELİ

Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Kıyı Yapıları ve Tersaneler Genel Müdürü Hızır Reis Deniz Hızır Reis Deniz, Çalıştay’da yaptığı konuşmada kalifiye elemanların yetiştirilmesiyle ilgili meslek standartlarının belirlenmesi gerektiğini söyleyerek, “Bizim gemi inşa mühendisleri olarak tasarımımız, planlamamız, üretimimiz iyi. Ben de bu mesleğin bir üyesi olarak şunu söyleyebilirim, finans, pazarlama ve iş geliştirme alanlarında biraz farklı bakış açısıyla geliştirirsek, sektöre çok daha fazla katkı sağlarız diye düşünüyorum” dedi.

BURAK ACAR: ULUSLARARASI PAZARDA SIKINTILARIMIZ VAR

TMMOB Gemi Mühendisleri Odası (GMO) Genel Sekreteri Burak Acar, uluslar arası pazara erişim konularında gemi inşa sektörünün sıkıntıları olduğunu söyleyerek, “Gemi inşa sanayi, stratejik sektör olarak yeralmıyor. Bunun yanında gemi inşa ihtisas komisyonunun kurulmasını hedefliyoruz. Şu anda birçok tersane yurtdışına gemi yapıyor. Özellikle offshore gemilerinde büyük bir ivme var. Fakat burada katma değerimizin ne olduğunu bilmiyoruz. Ayrıca yerli gemi inşa sanayinde ihracat payımızın durumunu da gözden geçirmemiz lazım” dedi.

Acar, “Sayın Hızır Reis Deniz’in bahsettiği gibi kalifiye elemanların yetiştirilmesiyle ilgili meslek standartlarının belirlenmesi lazım. Bununla ilgili sertifikasyon ve uluslar arası AB normlarına uygun olacak şekilde eğitim süreci başlatılabilir. Sadece kaynakçılardan ziyade diğer bütün sanayi dallarında elemanların kalitesini artırabiliriz” diye konuştu.

“GEMİ İNŞAYI STRATEJİK SEKTÖR HALİNE GETİRELİM”

Özellikle askeri projelerde Türk tersanelerinin söz sahibi olmaya başladığına dikkat çeken Acar, “Türkiye’yi savunma sanayi projelerinde bir üs haline getirebiliriz diye düşünüyoruz. 2007’den 2013’e kadar dünyadaki krize bağlı olarak gerçekleşen dramatik düşüşleri gördük. İhracatımızın 3 milyar dolardan 1 milyar dolara gerilediğini görüyoruz. Tersane alanlarımızın mülkiyet sorunları var, alanların yetersiz olduğunu düşünüyoruz. Fiyat rekabetinde çok farklar oluşuyor Uzakdoğu ile Türkiye arasında. Gelin gemi inşayı stratejik bir sektör haline getirelim” şeklinde konuştu.

MURAT KIRAN: YÖNETMELİĞİMİZE KAVUŞTUK

Gemi İnşa Sanayicileri Birliği (GİSBİR) Yönetim Kurulu Başkanı Murat Kıran, Resmi Gazete’de yayımlanan Hazine taşınmazlarının tersane tekne imal çekek yeri yatırımlara tashihine ilişkin yönetmeliğin kendilerini çok mutlu ettiğini belirterek, “18 Nisan 2013 tarihinde kanun çıktı. Yaklaşık 15 ay sonra yönetmeliğimize kavuştuk. Bu yönetmeliğin çıkmasında emeği geçen herkese teşekkür etmek istiyorum” dedi.

Yabancı yatırımcıların Türkiye’ye beraberlerinde know-how’larını da alarak gelmeleri halinde Türk tersanelerinin önünün açılacağını ifade eden Kıran, şöyle devam etti: “Gemi inşa sanayi veri tabanı denilen bir programımız var. Bu işin başında Piri Reis Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Oral Erdoğan yeralıyor. Çok yakın zamanda Hazine’ye artık gemi inşa sanayi olarak ne kadar katma değer sağladığımızı kanıtlar hale geleceğiz. Bundan sonra tersanelerden de devamlı bilgi akışı almak zorundayız. Bu da bize çok yardımcı olacak. Biz şu anda elektronik cihazlar hariç bir geminin ihtiyacı olan her şeyi üretebiliyoruz. Vinci, saçı, boyasını burada üretebiliyoruz. Belli tonaja kadar yüzde 100’ünü yapıyoruz. Bu sektöre yatırılan her şey katma değer olarak geri gelecektir. Ve bugüne kadar gelmiştir de.”

“BİZİM MESLEĞİN GELECEĞİ OFFSHORE”

“Artık tersanede oturup nasıl olsa iş gelir bana deyip sabah dükkanı açan tersaneci kalmadı. Herkes uluslar arası pazarda tüm fuarlara katılıyor, kendini tanıtıyor. Bu çok güzel bir şey. Bunun faydalarını görüyoruz” diyen Kıran, düşen ihracat rakamlarına bakıldığında son 2 yıldır yukarıya doğru ivme kazandığının görüldüğünü ifade etti.

Kıran, sözlerini şöyle sürdürdü: “Murat Kıran olarak bunu hep söylüyorum, offshore bizim mesleğin geleceğidir. 2023 hedeflerini yakalayabilmemiz için savunma sanayi ihracatı ve offshore faaliyetleri bizi çok ileriye taşıyacaktır diye düşünüyorum.” 

BAŞARAN BAYRAK: GEMİ İNŞA TAŞERONLUK OLMAZSA OLMAZ

Gemi ve Yat İhracatçıları Birliği (GYİB) Yönetim Kurulu Başkanı Başaran Bayrak, taşeronluğun gemi inşa sektörü için çok önemli bir sistem olduğunu söyleyerek, “Gemi inşa, taşeronluk sistemi olmazsa olmaz bir sektördür. Taşeronluk sistemi olmazsa biz zaten yürüyemeyiz” dedi.

“HER YIL YÜZDE 35 BÜYÜMEMİZ LAZIM

Gemi inşa sanayinin 2008 yılında toplam ihracattaki payının yüzde 2’ye yakın olduğunu belirten Bayrak, “Bu çok ciddi bir rakam. Şimdi 0,6’lara düştü. 10 milyar dolarlık ihracat hedefi koyduk. Bunu yakalayabiliriz ama bir şeyler yapmamız lazım. Yılın ilk 5 ayında ihracat artışımız sadece 2 milyon dolar. Her yıl yüzde 35 büyümemiz lazım ki 10 milyar dolarlık rakamları yakalayabilelim. Finansal problemlerimizi çözmemiz lazım. Devletin bu konuda birtakım argümanlar üretmesi gerekiyor. Tersaneler teminat gösteremiyorlar, teminat sorunu var. Verimlilikte sorunlarımız var. İşgücü açığımız var. Sektöre işgücü kazandıracak çalışmalar yapmamız gerekiyor” diye konuştu.

gmo1.20140705091203.jpg

gmo1.20140705084329.jpg

gmo2.20140705084356.jpg

gmo3.20140705084408.jpg

gmo4.20140705084423.jpg

gmo5.20140705084434.jpg

gmo2.20140705091329.jpg

gmo3.20140705091343.jpg

gmo4.20140705091359.jpg

gmo5.20140705091411.jpg

gmo6.20140705091422.jpg

Haber: Sinan SAYGI – Deniz Haber Ajansı

www.ulasimonline.com

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Ulaştırma | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0212 970 87 88 | Haber Scripti: CM Bilişim