• BIST 9915.62
  • Altın 2440.177
  • Dolar 32.4575
  • Euro 34.7559
  • İstanbul 13 °C
  • Ankara 15 °C

Kriz, gemi inşayı yeniden şekillendiriyor

Kriz, gemi inşayı yeniden şekillendiriyor
Clarkson’a göre Avrupa’da mali sıkıntılar nedeniyle bu yıl yeni gemi siparişlerinde yüzde 9,7 oranında küçülme olacak.

Euro bölgesi krizi, gemi inşa ligini yeniden şekillendiriyor

Clarkson’a göre Avrupa’da mali sıkıntılar nedeniyle bu yıl yeni gemi siparişlerinde yüzde 9,7 oranında küçülme olacak. Orta kapasiteli kuru yük gemileri ve petrol tankerleri, yatlar ve römorkörler inşa eden küçük ve orta ölçekli tersaneler çok daha fazla etkilenecek.

Euro bölgesinde baş gösteren finansal krizin Avrupalı armatörler üzerinde yarattığı tedirginlik sebebiyle Uzakdoğu tersanelerine verilmiş bazı gemi siparişlerinin iptal edilmesi ve önümüzdeki dönemde de iptallerin hızlanacağına dair değerlendirmeler başta Güney Kore ve Çin olmak üzere bölgenin gemi üreticisi ülkelerinde sıkıntı yaratıyor. Gemi inşa konusunda önemli pazar araştırma şirketlerinden biri olan Clarkson, Avrupa’da mali sıkıntıların yayılacağı endişesi ve diğer küresel belirsizlikler nedeniyle bu yılki siparişlerin geçen yıla göre yüzde 9,7 oranında küçüleceğini açıkladı. Analistler, büyük tersanelerin katma değeri yüksek gemiler ve platformlar inşa etmeleri nedeniyle bu düşüşten daha az etkileneceklerini öne sürerlerken, başlıca faaliyetleri orta kapasiteli kuru yük gemileri, petrol tankerleri, yatlar ve römorkörler inşa etmek olan küçük ve orta ölçekli tersanelerin çok daha fazla sarsıntı hissedeceğini belirtiyorlar. Mali açıdan sıkıntı hisseden denizcilik şirketleri tarafından verilen dökme yük gemisi ve tanker siparişleri için inşa umutları giderek azalırken, uluslararası enerji fiyatlarının mevcut seyri nedeniyle sıvılaştırılmış doğal gaz taşıyıcıları ya da derin deniz petrol sondaj platformları sipariş sahipleri gözünde değerini korumakta. Güney Kore Ekonomi Bakanlığı da geçtiğimiz günlerde bir açıklama yaparak, Avustralya ve Rusya tarafından ortaklaşa biçimde Nijerya’da gerçekleştirilen ham petrol ve doğal gaz araştırma projelerinde gelinen noktanın açık deniz tesisleri ve LNG gemileri için siparişleri canlı tutacağını belirtti.

Talep spesifik gemilere olacak

E-Trade Securities araştırma şirketi analisti Park Moo-hyun da azalan talebin Kore’nin en büyük üç gemi yapımcısını (Hyundai, Daewoo ve Samsung) sınırlı ölçüde etkileyeceğini ancak yatırımcıların giderek çekingen bir havaya bürünmekte olduğunun da dikkate alınması gerektiğini ifade etti.  Moo-hyun, “Bu üç gemi üreticisi önümüzdeki dönemde rutin çalışmalarını devam ettirebilirler ancak başta Çin olmak üzere spesifik gemi inşasında uzmanlaşmamış ya da rekabetçi fiyatlarla pazara çıkamayan diğer ülke tersanelerinin zor günler geçireceğini söyleyebiliriz. Euro bölgesindeki mali kriz nedeniyle dünya çapında gemi finansmanının yaklaşık yüzde 80’ini sağlayan Avrupa bankaları, küresel bir ekonomik daralma ve akabinde iflas olasılığını gözeterek çok daha seçici hale gelmiş durumda. Oysa enerji ticareti yapan şirketlerin kazançları ve kredi notları hala yüksek seviyelerde. Dolayısıyla petrol platformlarının ya da LNG tankerlerinin kredilendirilmesinde şu an bir sorun gözükmüyor” şeklinde konuştu. Bilindiği gibi Güney Kore ve Çin gemi inşa alanında dünyanın lokomotif ülkeleri olarak öne çıkarlarken 2008’den bu yana da amansız bir rekabetin içerisindeler. Ancak gelinen durum talebi spesifik ve büyük kapasiteli deniz araçlarının inşasına kaydırınca siparişler açısından üstünlüğün iyiden iyiye Güney Kore’ye geçmesine kesin gözüyle bakılıyor. Bilindiği gibi Güney Koreli şirketler, geçen yıl dünya çapında yeni gemi inşa siparişlerinin yüzde 48,2’sini kazanmışlar ve sipariş defterlerine 13,5 milyon CGT (compansated gross ton)  kaydetmişlerdi. Aynı dönemde Çin’in performansı ise 9,2 milyon CGT olmuştu. Güney Kore Ekonomi bakanlığı tarafından yapılan açıklamaya göre 2012 yılında ülkedeki 11 büyük tersaneye toplam 54 milyar dolar tutarında sipariş gelmesi bekleniyor.

Haber: Cem TOP-PERŞEMBE ROTASI

www.UlasimOnline.Com

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Ulaştırma | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0212 970 87 88 | Haber Scripti: CM Bilişim