Türk ekonomisinin can damarlarından lojistik sektöründe tehlike çanları çalıyor. Sektörün sadece barış ortamında gelişebileceğini söyleyen Lojistik Derneği (LODER) Başkan Yardımcısı ve Maltepe Üniversitesi Lojistik Yönetimi Bölüm Başkanı Doç. Dr. Mehmet Tanyaş, mevcut siyasi çalkantıların, Ukrayna ve Suriye’deki karışıklıkların sektörü derinden etkilediğini belirtti. Sektörde 2013’te büyümekten ziyade kârlılığın bittiğini belirten Tanyaş, 2013’te 60 lojistik firmasının kapandığını, bu yıl da en az 100 firmanın kapanacağını öngördüklerini söyledi. Tanyaş “Türk şirketlerimiz yok olmanın dışında yabancı şirketlerin de eline geçecek” açıklamasında bulundu.
"Zorluk çıkarıyorlar"
Karayolu taşımacılığında neredeyse her ülkenin Türkiye’ye zorluk çıkardığına dikkat çeken Tanyaş şöyle devam etti: “Özellikle Avrupa ülkeleri engellemelerini sürdürecektir. Bulgaristan ve İran gibi ülkeler sahibi olduğu kendi büyük filolarına iş yaratmak için çabalayacaktır. Ülkemizdeki yüksek motorin fiyatları da rekabeti zorlaştırmaktadır.”
"Kurlar yatırımı önledi"
Tanyaş, döviz kurundaki dalgalanmaların yatırımları durdurduğunu ve kayıtdışılığı da çoğalttığını belirterek şu noktalara dikkat çekti: “Ukrayna, ihracatımızda 27, Suriye 40’ıncı sırada olmasına rağmen diğer ülkelere geçiş yolu üzerinde yer alıyor. Geçiş belgesi ve sürücü vizesi kısıtlamaları Bulgaristan’da da olduğu gibi devam ediyor.”
"Potansiyelin yarısı aktif"
Türk lojistik sektörünün cirosal büyüklüğünün sadece 50 milyar dolar olduğuna dikkat çeken Tanyaş “Böylesine stratejik bir ülkenin potansiyeli en az 100 milyar dolardır. Ancak sektörü güçlendirmek adına yıllardır yapıcı bir çalışma gerçekleştirilmedi” diye konuştu.
"Her şey seçimlere bağlı"
Batu Lojistik Yönetim Kurulu Başkanı Taner Ankara da şu an Türkiye’de ciddi bir belirsizliğin hakim olduğunu belirterek “İki yılda kapanan lojistik firma sayısı 120’ye yaklaştı. İşlerimiz seçimlerin akibetine kaldı” dedi. Ankara, döviz kurunun sektöre etkisini ise şöyle açıkladı: “Kur yükseldiğinde kazanç Türk Lirası’na çevrilince bir artış varmış gibi görülebilir. Ancak kurun artması ihracatı-ithalatı, doğal olarak da lojistik sektöründeki taşıma sayısını azaltıyor. Olumlu gibi görülen olumsuz bir durum söz konusu”.