• BIST 83.124
  • Altın 147,600
  • Dolar 3,7839
  • Euro 4,0578
  • İstanbul 7 °C
  • Ankara -1 °C

Safter, bu yıl bine yakın tekne üretti

Safter, bu yıl bine yakın tekne üretti
Türkiye'de orta boy tekne üretiminde ilk akla gelen markalardan birisi Safter. Bu sene en büyüğü 8.5 metre olan bine yakın tekne üretip denize indirdiler.

Safter, bu yıl bine yakın tekne üretti

Türkiye'de orta boy tekne üretiminde ilk akla gelen markalardan birisi Safter. Bu sene en büyüğü 8.5 metre olan bine yakın tekne üretip denize indirdiler.

Tekne yanında kabin üretimi de yapan Safter, zenginlerden çok, denizle yeni tanışan ve denizi sevenlere ulaşmaya çalışıyor. Yeni başlayan teknelere kışlama hizmeti de çok ilgi göreceğe benziyor. Safter, 31 yıllık bir firma. Başlangıç hikayesi bir nalbura dayanıyor. Oradan işleri büyütüp önce kabin üretimine, 2000'li yılların başında da tekne işine girmişler. Safter'in Yönetim Kurulu Üyesi Ayhan Safter, geldikleri noktanın kendileri açısından çok önemli olduğunu söyleyerek söze başlıyor.

Daha önce Kartal'daki fabrikanın yakınında ancak otoyol üzerinde olan şirket merkezini Kartal sahil yoluna taşımışlar:

"Artık Dragos Marina'ya 3 km, Pendik Marina'ya da 5 km uzakta ve hedef pazarın tam ortasındayız. Denize çıkmak isteyenler kolaylıkla ulaşabiliyor, ürünler kendisini gösterebiliyor. Burası bize çok önemli bir ivme sağlayacak."

HEDEF KİTLESİ FARKLI

Ayhan Safter, teknecilikte herkes için değil, belirli bir grup için üretim yaptıklarına dikkat çekiyor. Kendi ifadesiyle, küçük ve orta ölçekli tekneler grubunda sektör lideri konumunda bulunuyor. Peki nedir bu küçük ve orta ölçekli tekneler grubu? 1 liradan 100 liraya kadar olan teknelermiş... Ürettikleri en büyük tekne 8.5 metre. Ben bu teknenin önceki halini biliyorum, 8 metrelik bir tekneydi. Sene içerisinde önemli geliştirmeler yapmışlar. İçten ve dıştan takma motorların uygulanabilirliğini sağlamışlar, güverte, duş ve lavabo büyümüş. Böylece tekne de yarım metre uzamış.

Safter, bundan sonraki dönemde hedeflerinin daha büyük ve daha lüks tekneler yapmak olduğunu söylüyor. Ama esas hedef kitleyi unutmayacaklar, onlara yönelik üretim devam edecek:

"Önümüzdeki dönemde 9 ve 12 metreleri zorlamayı ve fuara kadar 3-4 yeni model daha üretmeyi planlıyoruz. Motoryat sınıfına bir ürün daha ekleyeceğiz. Yani biraz daha lüks tekneler yapacağız. Ama bizim esas hedef kitlemiz yeni denize çıkanlarla, denizi seven ve barışık olan orta gelirli kitle. Onlara yönelik üretim de aynen devam edecek."

TEKNE FİYATLARI 2 BİN LİRADAN BAŞLIYOR

Tekne fiyatları ne durumda derseniz, motor dahil en pahalısı 100 bin, en ucuzu 2 bin lira. En çok satılanlar ise 4.5-5 metrelik tekneler. Onların motor dahil fiyatları da 5 bin-7 bin 500 lira arasında değişiyor. Ancak burada ilginç bir ayrıntı var. Genelde ilk kez ufak bir tekne alıp onunla denize alışanlar 2-3 yıl sonra gelip daha büyük boy istiyorlarmış. Safter, "ben artık işi öğrendim diyen yeniden geliyor. Ufak tekneler bir süre sonra insanları kesmiyor" diyor.

KIŞLAMA HİZMETİ VERMEYE BAŞLADILAR

Safter, bu sene başlattıkları kışlama uygulamasının sektör için çok önemli bir adım olduğuna dikkat çekiyor. Safter'e göre eskiden ehil ellerde olmayan bu hizmet artık kurumsal olarak verilecek ve tekneler kış boyunca marinalara bağlı kalmak zorunda olmayacak:

"Yeter ki İstanbul içinde olsun. Bizim kendi araçlarımız gelip sizin teknenizi kapalı alanlarımıza çekiyor ve burada 500 liradan başlayan ücretlerle kışlama hizmeti veriyoruz. Alt temizliklerini yapıp zehirli boyasını sürüyoruz, diğerlerini de sizin talebiniz doğrultusunda yapıyoruz. Denize ineceği zaman da yine araçlarımız tekneleri aldıkları yere bırakıyor. Böylece kışın kullanılmayan tekneler için hem marina kirasından kurtuluyorsunuz hem de tekne zarar görmüyor. Tekneleri bütün kış boyunca depolarımızda tutabiliyoruz." Safter, Türkiye'de insanların giderek denize olan ilgisinin arttığını ve bunun tüm sektörde satışları da olumlu etkilediğini belirtiyor. Burada zincir marketlerde bile tekne satılmasının da önemli rolü olmuş. Hem fiyatlar inmiş hem de tekneye ulaşmak kolaylaşmış.

İHRACATA AĞIRLIK VERECEKLER

2010'u bir önceki sene göre yüzde 15 civarında bir büyüme ile tamamlayacaklarını söylüyor. 2011 için gelen sinyaller ise çok daha iyi. Safter kesin bir tahmin vermiyor ama 2010'u geçeceklerine kesin gözüyle bakıyor. Ayrıca 2011'de biraz zayıflayan ihracata da ağırlık verecekler. Şirket geçmiş yıllarda toplam cirosunun yaklaşık yüzde 30'unu ihracattan sağlıyordu. Ancak yurtdışı kaynaklı kriz ihracat pazarlarını biraz kurutmuş, onun yerini artan iç talep almış. Seneye ise dengeyi biraz daha ihracat lehine kurmaya çalışacaklar.

TEKNE İLE TEST SÜRÜŞÜ

Safter, tekne almak isteyenlere test sürüşü hizmetini de başlattıklarını ve bunun çok ilgi gördüğünü söylüyor. 'Otomobillerdeki gibi mi?' diyorum, 'Aynen öyle' diyor. En pahalısı 65 bin lira olan üç ayrı tekne potansiyel müşterilere test hizmeti veriyor.

MARİNA SAYISININ ARTMASI GEREKİYOR

Safter'e 'sektörün en önemli sorunu nedir' deyince hemen marinalara işaret ediyor. Ortalama 250 liralardan başlayan aylık ücretler çok yüksek. Peki çözümü nedir?

Otopark gibi marinaları çoğaltmak:

"Marina sayısı şu anda çok yetersiz, fiyatlar ondan pahalı. Mesela Pendik Marina geldi, Kalamış Marina 'oh' dedi. Ama çok daha fazla marinaya ve ulaşım yerine ihtiyaç var. O zaman sektörün nasıl patladığını görürsünüz."

www.UlasimOnline.Com

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Ulaştırma | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Haber Scripti: CM Bilişim