• BIST 98.653
  • Altın 143,637
  • Dolar 3,5674
  • Euro 3,9918
  • İstanbul 20 °C
  • Ankara 18 °C

Tersanecinin yeni hedefi; ‘tamir’ üssü

Tersanecinin yeni hedefi; ‘tamir’ üssü
Kimyasal tanker inşasında Avrupa’nın üssü olmayı hedefleyen yerli tersanelerin şimdi ki hedefi bölgenin bakım onarım üssü olmak.

Tersanecinin yeni hedefi; ‘tamir’ üssü olmak

Sipariş almakta zorlanan Türk tersaneleri, yüzer ve kuru havuz yatırımları ile bakım onarıma yöneldi. Kimyasal tanker inşasında Avrupa’nın üssü olmayı hedefleyen yerli tersanelerin şimdi ki hedefi bölgenin bakım onarım üssü olmak.

Ekonomik kriz sonrası, bir çok siparişi defterden silen ve iki senedir yeni gemi siparişi alamayan Türk tersaneleri, rotasını bakım onarıma çevirdi. Bir zamanlar küçük tonajlı kimyasal tanker inşasında Avrupa’nın üssü olarak kabul edilen Tuzla’nın hedefi aynı ünvanı bakım onarımda da kazanmak.

2010 yeni gemi sipariş raporları Güney Kore ve Çin tersanelerinin iyi bir yıl geçirdiğini gösteriyor. Fakat ayı şey Türk tersaneleri için geçerli değil. 67’si aktif 120 civarında tersanenin bulunduğu Türkiye’de yeni gemi siparişi alan tersane sayısı bir elin parmaklarını geçmiyordu. 7 tersane Savunma Sanayi Müsteşarlığı’nın askeri gemi ve botları ile kızkalarını doldururken geri kalan tersaneler, bakım onarım yapabilecek yatırımlara yoğunlaştı. Bu tersaneler arasında Sefine, Beşiktaş gibi Yalova’da yeni kurulan tersaneler de bulunuyor.

Gemi inşa uzmanlarına göre, piyasaların ‘altın çağı’nı yaşadığı dönemde yeni inşaya yönelerek bakım onarım faaliyetlerini durduran tersaneler, ilave yatırımlarla yeniden bakım onarıma yönelmeye çalışıyor. Bu yatırımların başında da yüzer ve kuru havuz yapımları geliyor. Türkiye’de yüzer havuza sahip 15 tersane bulunuyor ve en büyüğünün kaldırma kapasite 100 bin ton. Kıran Holding’e bağlı Tuzla Tersanecilik’te bulunan bu kuru havuz 350 metreye kadar gemileri havuzlayabilecek yeteneğe sahip.

Kuru havuza sahip olan tersane sayısı ise 7. Yatırımı ve inşası devam eden projelerle birlikte kuru havuza sahip olan tersane sayısı 29’a çıkacak. Şu anda Türkiye genelinde kurulu 16 tersanenin 22 kuru havuz yatırım projesi bulunuyor. Bunlardan bir kısmının inşası devam ederken, bir kısmının inşası da krizden dolayı durdurulmuş durumda. En büyük kuru havuz Pendik Askeri Tersanesi’nde bulunuyor. Bu havuzda 170.000 dwt ve 300 m’ye kadar gemiler havuzlanabiliyor. Özel tersanelerin havuzlama kapasitesi ise 120.000 dwt’ye kadar çıkıyor.

Beşiktaş Tersanesi off shore onarıyor

Yalova’da kurulu Beşiktaş Tersanesi, ekonomik kriz sonrası yeni gemi siparişleri alabilen birkaç tersaneden biri. Tersane, geçen yıl Danimarka’da bulunan Fredericia Tersanesi’nin 88.000 dwt’ye kadar gemilerin bakım onarımını yapabilen kuru havuzunu satın almıştı. Beşiktaş Tersanesi satın aldığı yeni havuzla özellikle Yunanlı armatörlerin büyük tonajlı gemilerini tersaneye çekmeyi hedefliyor.Tersane geçen yıl, İtalyan Grimaldi Grubu ile sahibi oldukları ro-ro gemilerinin Beşiktaş Tersanesi’nde havuzlanması konusunda anlaşma imzalamıştı. Tersane ayrıca dünyanın ikinci büyük platformu ‘Leiv Eiriksson’un da bakım-onarımını üstlendi. ‘Leiv Eiriksson’un tersanedeki bakım onarımının iki ay sürmesi bekleniyor.

Dünyanın ikinci büyük platformunun bakım onarımını üstlenerek Türkiye’de bir ilke imza atan Beşiktaş Tersanesi, yerli tersanelerin farklı gemi tiplerinin onarım ve inşasını da yapabileceğinin göstergesi oldu.

Sefine’nin hedefi panamax gemiler

Yalova’da kurulu Sefine Tersanesi de Beşiktaş gibi hem yeni inşa hem bakım onarım faaliyetlerini sürdürüyor. Yalova’daki tersaneler arasında en büyük kuru havuza sahip olan tersane, 90.000 dwt’ye kadar gemileri havuzlayabiliyor. Havuzun boyu 240 m, eni 42 m ve derinliği 9 metredir.’’ Tersane, aynı anda 5 geminin donatım ve bakım işlemini gerçekleştirebiliyor.

Gemak 260 metrelik havuzu tamir için kullanacak

Gemak Tersanesi’nin, geçen yıl İtalyan Saipem’e ait Scarabeo 6 adlı offshore platformunun bakım onarımını yapması, Türk tersanelerineoff shre platformları ve tedarik gemilerinin tamir ve dönüştürme projeleri için yeni kapılar açtı.

Gemak Tersanesi, 2009 yılı başında 50 milyon dolarlık yatırım ile bakım onarım için 260 metrelik yeni kuru havuzunu devreye sokmuştu. Tersane, bu havuzda suezmax tipi yani 160.000 dwt’lik tankerlerin bakım onarımını yapabilecek imkana sahip.

Gisan yüzer havuz planlıyor

Tuzla ve Yalova’da iki tersanesi bulunan Gisan, yeni inşa faaliyetlerinin yanından gemi bakım ve onarımına ağırlık verme kararı aldı. Son 10 yıldır sadece yeni gemi inşası yapan tersane, şu sıralar Horizon Denizcilik’e ait bir ro-ro gemisini canlı hayvan gemisine dönüştürüyor. Tersanenin yüzer havuz satın alma veya yeni inşa etme gibi bir yatırım planı bulunuyor.

Almanlar Tuzla’ya bakım onarım tersanesi kuruyor

Türkiye’de yeni tersanler yapan sadece Türkler değil. Yabancı yatırımcılardan Alman DIC Grubu, denize 350 m cepheli, devralınan 120 bin m2’lik alanda, 2 kuru havuzla, panamax ve üstü gemilere, tamir-bakım hizmeti verebilecek bir tersane kuruyor. Fon şirketinin, Bosphorus Shipyard adıyla Tuzla’da kurulan tersane dışında Gelibolu’da ikinci bir tersaneyi kurmayı planlıyor. Projenin toplam değeri400 milyon Euro.Dalsan Grubu tarafından inşa edilen tersanenin dörtte üçü bitti ve 2012′de faaliyete geçmesi planlanıyor.12 gemi aynı anda tamir edilebilecek tersanenin askeri gemilerin de bakım ve tamiri için gerekli izni bulunuyor.

Tuzla’nın en büyük kozu Boğazlar

Bakım onarım alanında Çin, Singapur ve Birleşik Arap Emirlikleri gibi aynı geçiş bölgesinde bulunan Türk tersanelerinin en büyük kozu Boğazlar.Yaklaşık 50 bin geminin geçtiği Türk Boğazları, tersanlere bir pazar yaratıyor.Türk tersanlerinin bir başka avantajı da gelişen gemi yan sanayisi. Armatörlerin, IACS klaslı birçok ürünü daha ucuza Türk sanayicilerden temin etmesi mümkün.

Haber: Murat ERDOĞAN - Dünya Gazetesi

www.UlasimOnline.Com

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Ulaştırma | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Haber Scripti: CM Bilişim