• BIST 90.383
  • Altın 144,409
  • Dolar 3,6117
  • Euro 3,9021
  • İstanbul 9 °C
  • Ankara 5 °C

Türk armatörleri, 'koster' atağına geçti

Türk armatörleri, 'koster' atağına geçti
Türk armatörleri, dünya deniz taşımacılığının son yıllarda en çok tercih edilen yöntemi olan koster gemilerini yenileyerek pazardan daha büyük pay almak için harekete geçti.

Koster Armatörleri ve İşletmecileri Derneği (KOSDER) olarak bir araya gelen yaklaşık 100 armatör, koster filosunun 25.5 yaş ortalamamasını yeni gemiler yaparak düşürmek istiyor.

Tek tip yapılacak Türk Yıldızı adlı gemilerden İlk etapta 5 bin ton yük taşıyabilen 85 metre uzunluğunda 12 gemi yapımını planlayan dernek, böylece yıllık Akdeniz ve Karadeniz’de 8 milyar dolar olan pazardaki payını arttırmayı amaçlıyor. Bu hamlenin ilk örneği İçdaş’tan Türk Yıldızı 1 adıyla geldi. Yerli mühendislik ve işçilikle üretilen gemi 5.5 milyon dolara Çanakkale Karabiga’daki tersanede üretildi.

Türkiye’nin koster filosu eriyor

KOSDER Başkanı Salih Zeki Çakır, Türklerin sahip olduğu yaklaşık 400 geminin bulunduğunu ve bunların 25.5 yaş ortalamasında olduğunu vurguladı. Filoda 30 yaşın üzerinde 300’e yakın geminin olduğunu vurgulayan Çakır, şunları söyledi:

“Türk koster filosu eriyor taşıdığımız yük miktarı azalıyor. 2011’de yılda 3.1 milyon DWT pay sahibiyken 2013’te 2.91 DWT’a düştük. Türk Yıldızı adlı tek tip gemi ile filoyu yenileyerek daha fazla söz sahibi olmayı hedefliyoruz. Armatörler olarak Türk Yıldızı gemilerini yaparak iç piyasanın da canlanmasını sağlayacağız. Tuzla, Yalova ve Ereğli’de ki tersanelerden birkaçının yılda bir tane Türk yıldızı kosteri yapması iç piyasa için çok önemli bir gelişme olacak.”

Gücümüzü artıran hamle

Salih Zeki Çakır, “Türk gemi sahiplerinin rekabet gücünün azalmaması için çabalıyoruz. Ukrayna’da ki kriz nedeniyle bölgede zaten bir durgunluk var. Taşımacılık Ortadoğu’da ki krizi de zor aştı. Akdeniz ve Karadeniz’de ki deniz taşımacılığında yüzde 21 pazar payımız var. Yaklaşık 1.6 milyar dolarlık navlun geliri olan armatörlerin Türk Yıldızı adlı gemi modeline geçmesini istiyoruz. Uzun vadeli bir proje oluşturuyor ve yılda 12-15 gemi yapma amacındayız. Asıl amacımız 30 yaşın üzerinde ki 300 gemiyi yenilemek” diye konuştu.

Yaşlanan 300 gemi parçalanmalı

Kuru yük taşımacılığında kullanılan koster gemileri, yüzlerce konteynırın içine yerleştirilen binlerce ton yükü taşıyabiliyor. Konteynırların dizildiği gemiler uzun denizaşırı seyahatleri yapabiliyor. Türk deniz taşımacılığındaki toplam gemi sayısının 1.550 bunlardan 730’nunun ise kuru yük taşımacılığında kullanılan koster olduğu öğrenildi. 30 yaşın üzerindeki 300 geminin söküme gönderilmesi ve yerine yeni gemilerin yapılmamasının taşımacılığı olumsuz etkileyeceği vurgulandı.

www.ulastirma.com.tr

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Ulaştırma | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Haber Scripti: CM Bilişim