• BIST 97.713
  • Altın 144,103
  • Dolar 3,5652
  • Euro 3,9996
  • İstanbul 22 °C
  • Ankara 23 °C

Yüksel Yıldırım: ABD'de şirket alıp ilk 10'a gireceğiz

Yüksel Yıldırım: ABD'de şirket alıp ilk 10'a gireceğiz
Limancılıkta dünyada sekizinci, kromda ise üçüncü büyük üretici olacaklarını ifade eden Yüksel Yıldırım, Ekonomist’te grubun büyüme stratejisini anlattı.

Dünya liginde kromda dördüncü, limancılıkta 16'ıncı sırada yer alan Yıldırım Holding, yapacağı satın almalarla daha üst sıralara taşınmaya hazırlanıyor. 21 ülkede faaliyet yürüten Yıldırım Holding'in 1,4 milyar dolarlık cirosu var. Grubun ana faaliyet alanı olan kromda ve limancılıkta önemli satın almalar için görüşmeler yürüttüklerini kaydeden Yıldırım Holding CEO'su Yüksel Yıldırım, bu satın almaları ABD'de ve Kazakistan'da yapmayı planladıklarını söylüyor. ABD'de çok önemli bir liman işletmecisiyle yaklaşık altı aydır masada olduklarını anlatan Yıldırım, Kazakistan'daki krom şirketi içinse gerekli bağlantıları kurduklarını dile getiriyor. Bu satın almalar gerçekleşirse limancılıkta dünyada sekizinci, kromda ise üçüncü büyük üretici olacaklarını ifade eden Yüksel Yıldırım, Ekonomist’te  grubun büyüme stratejisini anlattı.

Grubunuz 2015 sonunda büyük bir satın alma yaptı. Bu satın alma gruba nasıl bir değer kattı?

Ana işimiz limancılıkta Portekizli Mota-Engil Group ve Novo Ban-co'dan, Tertir Terminais de Portugal şirketini satın aldık. Şirketin Portekiz'de yedi, İspanya'da iki, Peaı'da ise bir konteyner limanı terminali bulunuyor. 300 milyon Euro'luk bu satın alma ile grubumuza ait liman sayısı 20'ye ulaştı.

Limancılıkta dünya sıralamasında nasıl bir noktadasınız?

Limancılığa 2004'te başladığımda sıfırdım. Sonra yaptığımız yatırımlarla dünya liginde yerimizi aldık. Dünya genelinde konteyner ve elleçlemesini kapsayan liman operatörlüğünde 32'nci sırada yer alıyoruz. Fakat Portekizli şirketi satın aldıktan sonra bu yıl bünyemize 10 liman daha katıldı. Dolayısıyla geçen yılki tabloya göre bu yılın sonunda bizim 16'ncı sıraya yerleşme ihtimalimiz yüksek. Şu ara bir satın alma ile daha ilgileniyoruz. Bunu da yaparsak işte o zaman dünya sekizincisi olacağız.Benim 10 yıllık hedefimde dünya liman operatörlüğü sıralamasında ilk 10 içinde yer almak var. Yaptığımız satın almalarla limancılıkta bunu başaracağıma inanıyorum.

Sizi dünyada ilk 10'a taşıyacak satın almayı nereden yapacaksınız?

Bu konuyla ilgili görüşmelerimiz altı aydır sürüyor. Amerika'da geçen yıl satışa çıkan bir özel sermayeli şirketle ilgileniyoruz. Satın alma ile ilgili mayıs ayında teklifler verilecek. Şirketle liman operatörü olarak bir tek biz ilgileniyoruz. Diğer talipliler finans kökenli gruplar. Önümüzdeki iki hafta içinde oraya gideceğiz ve bize bir sunum yapacaklar. Şirkete ait limanlar çok iyi lokasyondalar. Fakat yatırım istiyor. New York, Miami gibi kentlerde 80 terminal işleten bir şirket.

Bu satın almadan beklentiniz nedir? Cironuza nasıl yansıyacak?

Tabii ticarette iki artı iki her zaman dört yapmıyor. Ya altı ya da üç yapıyor. Dolayısıyla yaptığımız satın almadan sonra bunu göreceğiz. Ama önemli bir katkısı olacaktır.

Bu şirketin satış bedeli nedir? Ne kadarlık bir bütçe gerekiyor?

Beklenti 2,5-3 milyar dolar arasında olması.

Grubunuz bu satın almanın finansmanını nasıl yönetecek? Bir konsorsiyum kuracak mısınız?

Bunun için ortak bakıyoruz ve Kanadalı fonlarla görüşüyoruz. Görüşme halinde olduğumuz bir Kanadalı emeklilik fonu var. Tabii bu gibi emeklilik fonları 15-20 yıl kalmak istiyorlar. Bu da bizim açımızdan önemli. Kısa zamanda çıkmasını istemiyoruz, uzun dönemli bir ortaklık gerekiyor. Bu noktada 20 limanı tek çatı altında tutan Yılport Holding'de yatırımcıya küçük bir hisse satmayı da planlıyoruz. JP Morgan'a yetki verdik ve sanırım bir ay sonra süreç başlayacak.

Ne kadarlık bir hisse satışı öngörüyorsunuz? Bunun getirişi ne olur?

Yatırımcılar içinden karar verip yıl sonuna kadar holding için yüzde 20-30 arası hisse vereceğiz. Tabii bu satışı Amerika'da planladığımız satın almayı fonlamak için yapacağız. Bizim gibi yatırımcılar fonlarla hareket etmek zorunda. Dolayısıyla biz dünyada limancılık alanında bu modelle, yaptığımız önemli satın almalarla en hızlı büyüyen şirketlerden biriyiz.

Grubun büyüklüğünü tarif eder misiniz? Bu yılkı hedefiniz nedir?

Grubumuz başta maden, metal, limancılık, gübre, enerji olmak üzere 11 alanda faal. 21 ülkede 11 bin çalışana sahibiz. 1,4 milyar dolarlık ciromuz var. Fakat biz ciro değil kâr odaklı bir firmayız. 300 milyon dolarlık net kâr söz konusu. Bunun önemli bir kısmı da büyük satın almalar nedeniyle borç ödemeye gidiyor.

Grubun üzerindeki borç yükü ne kadar?

Grup yaklaşık 2 milyar dolarlık bir borç taşıyor. Buna Portekiz'de yaptığımız son satın alma da dahil. Bu yıl yaptığımız satın alma ile ciromuz 1,5 milyar doların üstü olacak. Ebittamız da 500 milyon dolar gibi olacaktır. Tabii bu noktada şunu söylemek isterim. Biz kromda en büyük üreticilerden biriyiz. Geçen yıl emtia fiyatları çok düştüğü için bu bizim cirolarımızı da ister istemez düşürdü. Metal ve maden bizim ciromuzun yüzde 35'ini kapsıyor. Bu oran emtia fiyatları yüksekken yüzde 50 idi.

Grubun gelirlerinin dağılımı nasıl?

Enerji, limancılık, maden ve gübre ana işlerimiz. Metal ve maden yüzde 35, limancılık yüzde 27 civarında paya sahip. Gübre yüzde 20 civarında. Enerji yüzde 10. Yüzde 3-5'te diğer işlerimizden geliyor.

Grubun gelirlerinde yurt dışının payı nedir?

Gelirlerin yüzde 60'ı yurt dışından. Tabii satın alma ve büyümelerle bu pay artacak.

Krom işinde de iddialısınız. Grup bu alanda nasıl bir vizyonla ilerliyor?

Kromda dünyanın en büyük şirketlerinden birini satın almaya çalışıyoruz. Kazakistanlı ve kromda bir numara olan bu şirket, şu an ciddi bir borçla karşı karşıya ve zor durumda. Bu şirket için Kazakistan Cumhurbaşkanı ile önümüzdeki hafta tanışmaya gideceğim. Ya krom kısmını ya da tamamını satın alacağız. Olmazsa Afrika'da fırsatlara bakacağız.

Kromda grubun şu an üretim gücü nedir?

Üretim açısından dünya sıralamasında ilk sıralardayız. Kazakistan, Rusya, isveç ve Türkiye'deki şirketlerimizi konsolide ettiğimizde, kromda dünya dördüncüsüyüz. Dört ayrı ülkede riskleri hedge eden bir şirketiz. Ferro kromda ise üretimde bize piyasanın Bentley'i diyebiliriz.

Rusya gerginliği oradaki faaliyetlerinize nasıl yansıdı?

Türkiye Rus uçağını düşürdükten iki gün sonra fabrikamız yandı. Temmuz ayına kadar çalışmayacak. Rusya 'kaza' dedi, biz 'sabotaj' dedik. Fabrikamıza Çalışma Bakanlığı'ndan 20 kişi gönderildi, arandı ve tertemiz çıktı. Orada üretime devam edeceğiz. Üretim gücü büyük değil ama niş bir ürün üretiyor. Ferro kromda titanyumu düşük ürünü Rusya'da üretebiliyoruz.

Emtia fiyatlarında Çin etkisiyle ciddi bir düşüş yaşandı. Yükselme bekliyor musunuz? Bu yıl nasıl olacak?

Fiyatlarda yükselme beklemiyoruz. Geçen hafta dünyanın en büyük krom üreticilerinden Glencore fiyatları 10 cent düşürdü. Onlarla yaptığımız görüşmede bunun sektör için iyi olmayacağını söyledik. Bunu bilerek yapıyorlar. Piyasadan çıkması gereken bir sürü küçük şirket var. Güney Afrika, Hindistan ve Çin'deki zayıf olan şirketlerin piyasadan çıkması yönünde bir karar bu. Dolayısıyla konsolidasyon isteniyor.

Emtia fiyatlarındaki düşüşün ciroya yansıması ne oldu? Toplamda ne kadarlık bir kayıp yaşadınız?

Geçen yıl 250 milyon dolar gibi bir ciro kaybımız var. Bu kaybı limanlar ve HES'lerin katkısıyla aşmaya çalıştık. Gruba baktığınızda her yıl organik olarak büyüyor.

Beş yıllık süreçte nasıl bir yatırım projeksiyonu var?

Enerjide toplamda 5 milyar dolar, limancılıkta Amerika'daki şirketi alırsak ortalama 5 milyar dolar civarında bir satın ama olacaktır.

Enerjide yatırım portföyünüzde ne var?

Enerjide HES'te 150 megavatlık üç santralimiz var. Bunun dışında da belli lisanslarımız var. Bunlardan biri de termik santral. Arkadaşlarımız önümüzdeki günlerde Çin'e gidiyor. Birkaç ay içinde santrallerimizin teknik yapımı için imza atılacak. Çinli firmaya vereceğimiz bu santral yapımında Avrupa kökenli ürünler kullanılacak.

Bu yatırım nerede olacak?

Çanakkale'de dört etaplı, toplamda 3 bin 200 megavatlık termik santral yapacağız. Bu da beş yıllık bir süreçte 4 milyar dolar üstü bir yatırım olacak.

Satın almada Amerika dışında şu an en çok hangi bölgede fırsat görüyorsunuz? Diğer hamleleriniz nereden gelecek?

En iyi fırsatları barındıran bölge Afrika. Fakat orada ciddi bir Fransız üstünlüğü söz konusu. îki ihale aldım, Fransız baskısıyla iptal edildi ve Fransızlara verildi. Dolayısıyla orada böyle sıkıntılar var. Latin Amerika'da ise Türkiye'ye yakın bir yapı var. Türkiye'yi onların 20 yıl ilerisinde görüyorum. O ülkelere gittiğimde rahat hissediyorum. Limancılık dediğinizde Avrupa'da ise çok eskimiş bir altyapı var. Şirketlerin yatırım bütçesi kalmamış. Biz böyle strese girmiş firmalardan limanlarını alıp daha modern bir yapıya getirmeye çalışıyoruz.

Latin Amerika ve Afrika'da ilgilendiğiniz satın almalar var mı?

Kolombiya'da bakıyoruz fakat fiyatlar pahalı, biraz düşmesini bekliyoruz. Ekvador'da aldık. Şili'ye ba-kıyoruz fakat oradaki limanlar hoşuma gitmedi. Dökme yük elleçleyen bir yapı var. Ben çok amaçlı limanlarla ilgileniyorum.

Peki, grupta satın almaların ardından satış dönemi ne zaman başlayacak?

Neticede bunlar bize babadan kalmadı. O yüzden her şeyi satabilirim. Fakat bugün satma değil, satın alma dönemi. Dipte alım yapılır. Biz kötü günde iyi günlere yatırım yapıyoruz. O nedenle hızlı büyüyoruz. Bu yıl dibe vurma yılı. İkinci yarıyılda veya 2017 yılında satın alma ve birleşmeler olur. Sonrasında da çıkış başlar.

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
  • Fatma Teğmen, Sabiha Gökçen'in izinde18 Haziran 2013 Salı 09:47
  • Yat sektörü her yıl yüzde 20 büyüyor07 Nisan 2013 Pazar 00:10
  • Limak ihaleye yerli ortakla girecek11 Mart 2013 Pazartesi 12:21
  • Oruçoğlu, yat inşada göz kamaştırıyor18 Şubat 2013 Pazartesi 15:41
  • Kaldırımcı: İDO'dan başkası taşıyamaz12 Kasım 2012 Pazartesi 12:28
  • Mariner Gemi, Çin'de üretip Çinlilere sattı15 Ekim 2012 Pazartesi 11:30
  • Onorato "İzmir'in potansiyeli çok büyük"13 Ağustos 2012 Pazartesi 00:11
  • İstanbul depreminin ayak sesleri!06 Ağustos 2012 Pazartesi 00:11
  • Explorer teknelerin ödüllü tasarımcısı30 Temmuz 2012 Pazartesi 00:09
  • Arkas Anadolu'ya trenle 'deniz götürecek'23 Mayıs 2012 Çarşamba 16:43
  • Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Ulaştırma | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
    Haber Scripti: CM Bilişim