• BIST 9084.03
  • Altın 2325.364
  • Dolar 32.3709
  • Euro 35.0299
  • İstanbul 21 °C
  • Ankara 21 °C

100 yıl aradan sonra yeniden uçtu

100 yıl aradan sonra yeniden uçtu
Türk Hava Yolları ve Türk Hava Kuvvetleri tarafından da kullanılan Alman Junkers F13 yolcu uçağı, tasarımının üzerinden 100 yıl geçmesine rağmen aslına uygun olarak yeniden imal edildi.

Türk Hava Yolları ve Türk Hava Kuvvetleri tarafından da kullanılan Alman Junkers F13 yolcu uçağı, tasarımının üzerinden 100 yıl geçmesine rağmen aslına uygun olarak yeniden imal edildi. Bavul imalatçısı Rimowa şirketinin sponsorluğunda üretilen uçak, ilk uçunu Zürih'te gerçekleştirdi. O dönemin teknolojileri kullanılarak 7 yılda tamamlanan imalat çalışmaları sonrasında ilk uçuşu Test Pilotu Oliver Bachmann ile Rimowa'nın CEO'su ve aynı zamanda pilot olan Dieter Morszeck katıldı. Yaklaşık 20 dakikalık uçuşta çim pistten havalanan Junkers F13, saatte 176 kilometre hızla uçtu. Havada sistemleri kontrol edilen uçak seyircileri selamladıktan sonra tekrar kalktığı Zürih'teki Dübendorf Askeri Üssü'ne indi.

"ÇOCUKLUK HAYALİMİ GERÇEKLEŞTİRDİM"

Bu uçağı yeniden yapmanın çocukluk hayali olduğunu söyleyen Rimowa'nin patronu Dieter Morszeck, "Junkers uçakları ile havacılık dünyası çok hafif ve dayanıklı alüminyum ile tanıştı. Uçaklar metal gövdeleriyle daha uzaklara uçtu, daha fazla yolcu taşıdı. Biz bu teknolojiyi 1950'de bavullara uyguladık. Şimdi bu uçağı yeniden yapıp uçurarak çocukluk hayalimi gerçekleştirdim" dedi. Uçağa büyük talep olduğunu belirten Morszeck, ikinci bir Junkers F13'ü de imal edebileceklerini açıkladı.

Uçağın imalatı öncesinde Paris'teki havacılık müzesindeki Junkers F13'ün üç boyutlu çekimleri yapıldı. Toplam 12 bin saatlik çalışma ile uçak 2 bin 600 parça birleştirilerek imal edildi. Tüm gövdeyi 35 bin perçin tutuyor. Uçaktaki tek orijinal olmayan parça ise motor. Daha emniyetli uçuş için Junkers F13'te 450 beygirlik Pratt&Whitney'in WASP Junior motoru kullanıldı. Önümüzdeki aylarda sertifikasyon testleri yapılacak Junkers F13 ile önümüzdeki yıldan itibaren gösteri uçuşları yapılması hedefleniyor.

TÜRKİYE'DE DE KULLANILDI

İlk metal gövdeye sahip yolcu uçağı olan Junkers F13, 1920'de hizmete girdi. Tek motorlu ve 4 yolcu taşıyabilen uçakta pilotlar açık kokpitte oturuyordu. F13, 1920'lerde bir çok havayolu tarafından kullanıldı. 1925'te Türk Hava Kuvvetleri'nde ise 3 uçak hizmete girdi. Bu uçaklardan ikisi daha sonra 1933'te Türk Hava Yolları'na verildi. İki uçak 1938'e kadar görev yaptı.

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Ulaştırma | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0212 970 87 88 | Haber Scripti: CM Bilişim