• BIST 8718.11
  • Altın 2247.249
  • Dolar 32.3316
  • Euro 35.1899
  • İstanbul 9 °C
  • Ankara 3 °C

Ankara - İstanbul YHT hattının maliyeti belli oldu

Ankara - İstanbul YHT hattının maliyeti belli oldu
Yatırım programına alınan ve 2030’da faaliyete başlaması beklenen projenin yatırım maliyetinin 14,5 milyar TL olacağı hesaplandı.

Türkiye’nin geçmişte kullandığı kamu yatırım finansman araçlarından biri olan gelir ortaklığı senedinin yüksek hızlı tren yatırımı için uygun bir alternatif olabileceği belirtildi. Kalkınma Bakanlığı tarafından yayınlanan bir uzmanlık tezinde, Ankara-İstanbul arasında inşa edilmesi yatırım programına alınan ve 2030’da faaliyete başlaması beklenen projenin, yatırım sürecinde toplam yatırım maliyetinin 14,5 milyar TL olacağı hesaplandı.

Buna bağlı olarak mevcut Ankara-İstanbul YHT gelirlerinin cari fiyatlarla 2017-2029 yılları arasında yılık 93,4 milyon TL’den başlayarak 228,5 milyon TL’ye çıkacağı ve toplamda 1,9 milyar TL gelirin söz konusu olacağı; bu gelire bağlı bir senedin satılmasıyla elde edilecek gelirin de projenin yatırımın yüzde 28’inin öz kaynakla yapılabileceği belirtildi… Çalışmada, özellikle kamu demiryolu yatırımlarında gelir ortaklığı senedinin bir finansman aracı olarak işlevsel görüldüğü kaydedildi.

Halil Gülnar tarafından hazırlanan uzmanlık tezi, Kalkınma Bakanlığı tarafından yayınlandı. Tezde, Ankara-İstanbul arasındaki mevcut hızlı tren hattının belirli şartlar altında yolcu miktarı ve gelirine yönelik projeksiyon yapıldı ve buna bağlı, yeni inşa edilecek ve 2030’da işletmeye alınacak Ankara- İstanbul hızlı tren hattının finansmanında kullanıp kullanılamayacağı test edildi. Buna göre, 3 milyar 763 milyon euro bedelli projenin yüzde 71,9’unun Avrupa Yatırım Bankası tarafından kredi olarak alınacağı, kalan kısmın da özkaynak olarak sağlanacağı tahmini altında, özkaynak yatırımının gelir ortaklığı senediyle finanse edilmesi halinde olasılıklar hesaplandı. Çalışmada. baz senaryoya göre, 2017-2029 yılları arasında mevcut hattan cari fiyatlarla 1 milyar 924 milyon TL, bugünkü değere göre (sabit) ise 1 milyar 263 milyon TL gelir tahmini yapıldı. Yolcu sayısının ise 2017’de 11 milyon 213 bin kişiden, yıllar içinde artarak 2029 yılında 18 milyon 735 bin kişiye ulaşacağı öngörüldü.

ÖZKAYNAKLARDAN KARŞILANACAK KISMIN FİNANSMAN MALİYETİ 306 MİLYON TL

Bu senaryo altında, özkaynaklardan karşılanması gereken yıllık tutarın 2017’de 241 milyon TL’den başlayarak, 2029’da 397 milyon TL’ye ulaşacağı toplamda da 4 milyar 105 milyon TL olacağı belirlendi. Bunun da toplam finansman maliyetinin 306 milyon 649 bin TL olduğu vurgulandı.

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Bu habere henüz yorum eklenmemiştir.
Diğer Haberler
Tüm Hakları Saklıdır © 2012 Ulaştırma | İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Tel : 0212 970 87 88 | Haber Scripti: CM Bilişim